Behajtási költségátalány cikkek


Behajtási költségátalány: 1 napos késés is 40 euró?

Behajtási költségátalány: 1 napos késés is 40 euró? 

A vállalkozások közötti kapcsolatok egyik problémás területe a fizetési fegyelem. Bizony sokan a két kezüket is összeteszik, ha olyan ügyfelekkel, partnerekkel dolgozhatnak együtt, akik nemcsak hogy kifizetik a számlákat, de mindezt még időben is teszik. A probléma nemcsak hazánkban, de az Európai Unióban is létezik. Ezért született meg az az uniós irányelv, ami a behajtási költségátalánnyal igyekezett orvosolni a helyzetet.
Mikor kell késedelmi kamatot fizetni?

Mikor kell késedelmi kamatot fizetni? 

Ha valaki számlái vagy más tartozásai kifizetésével késedelmeskedik, azaz határidőre nem fizet, számolnia kell azzal, hogy tartozása a késedelmi kamattal növekedni fog. Mikor jár késedelmi kamat? Hogyan alakul a késedelmi kamat magánszemélyek, és hogyan cégek esetén?
A fogyasztót is büntetik, ha késve fizet?

A fogyasztót is büntetik, ha késve fizet? 

Ha áruk vagy szolgáltatások árának megfizetésével valaki késedelembe esik, akkor a törvény alapján késedelmi kamatot köteles fizetni. Több esetben arra is lehet számítani, hogy a jogosult behajtási költségátalányt is követel a késedelmi a kamat felett. Az utóbbi időben előfordult, hogy szolgáltatók magánszemélyektől is követelték a behajtási költségátalány kifizetését. Mire szolgál a behajtási költségátalány? Ki kötelezhető ennek megfizetésére? Szakértőnk segít!
Lakossági fogyasztóra nem lehet ráverni a behajtási költségátalányt

Lakossági fogyasztóra nem lehet ráverni a behajtási költségátalányt 

A behajtási költségátalány természetes személlyel, azaz lakossági fogyasztóval szemben nem érvényesíthető - közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), miután egyre több panasz érkezik hozzájuk arra, hogy közszolgáltató cégek költségátalányt számítanak fel fizetési késedelembe esett fogyasztóknak.
Behajtási költségátalány: van válasz a kérdésekre

Behajtási költségátalány: van válasz a kérdésekre 

A behajtási költségátalány márciusban módosult szabályaival kapcsolatban több kérdés is felmerült, amelyeket az adóhatóság most egy részletes útmutatóval válaszolt. Az RSM-DTM szakértőjének segítségével kerestük a választ a legfontosabb kérdésekre.
Behajtási költségátalány: csak ha tényleg kérik

Behajtási költségátalány: csak ha tényleg kérik 

A behajtási költségátalány új szabályozása lehetővé teszi a korábbi, még el nem könyvelt tételek törlését, de a nagy kérdés, hogyan járjanak el azok a vállalkozások, amelyek a törvény kihirdetése előtt már lekönyvelték a tavalyi tételeket.
Így lehet még nagyobb baj a behajtási költségátalányból

Így lehet még nagyobb baj a behajtási költségátalányból 

Jelentős mértékben is emelkedhet a behajtási költségátalányra kötelezett vállalkozások társasági adó fizetési kötelezettségének összege egy márciusi törvényváltozás nyomán, ugyanis a cégeknek a 2015. évi beszámolójuk összeállítása során egyéb bevételként ki kell vezetniük a nem követelt 40 eurós késedelmi tételeket a kötelezettségek közül. Emellett az új törvénynek köszönhetően a behajtási költségátalány már nem jár automatikusan a hitelezőnek, hanem azt kérnie kell a kötelezettől.
Végre megoldódik a 40 eurós mizéria

Végre megoldódik a 40 eurós mizéria 

Március végétől részlegesen visszamenő hatállyal, megváltoztak a behajtási költségátalány elszámolásának szabályai. A törvény értelmében ezentúl a kötelezettnek csak akkor kell könyvelnie a behajtási költségátalány összegét, ha arra a jogosult igényt tart. Szakértőnk segítségével összegyűjtöttük a legfontosabb változásokat!
Nem lesz kötelező a behajtási költségátalány?

Nem lesz kötelező a behajtási költségátalány? 

Jelentősen könnyítheti a behajtási költségátalány elszámolását és a kapcsolódó bürokratikus terheket egy új törvényjavaslat, amelyről már csütörtökön dönthet az Országgyűlés. A törvény elfogadása esetén a kihirdetését követő napon lép hatályba. A gyors hatálybalépés azért fontos, hogy már a 2015. évi üzleti évi beszámolók elkészítésekor alkalmazni lehessen – hívta fel a figyelmet a Fair Conto Zrt. hírlevele.
Mit tegyünk, hogy pénzünknél legyünk?

Mit tegyünk, hogy pénzünknél legyünk? 

A vállalkozások legnagyobb gondjai között élen áll a késve fizetés vagy a leírási veszteségként elkönyvelt, elmaradt számlakiegyenlítés. Beruházások maradnak el, vagy dolgozók veszítik el a munkahelyüket emiatt. Pedig vannak praktikák, amelyekkel elkerülhető, hogy a csőd szélére sodródjunk egy-egy fizetési gondokkal küzdő vevő miatt.

Most sikerült megelőzni az adminisztrációs cunamit 

A NAV október 7-ei iránymutatása szerint mégsem kell harminc napon belül bejelenteni, ha céges partnereink elengedik a behajtási költségátalányból származó követelésüket – hívja fel a hazai cégek figyelmét MAZARS. A korábbi értelmezéssel szemben a követelés elengedéséből származó rendkívüli bevétel nem ajándékozás, és ezért nem is bejelentés köteles. A MAZARS szerint ezzel az állásfoglalással a hazai cégek tízezreit érintő, kezelhetetlen bejelentési hullámot előzött meg az adóhatóság.

Meglepetés a behajtási költségáltalány ügyében 

A behajtási költségátalány tekintetében még mindig érnek minket meglepetések. Lehet, még Ön sem tudta eddig, hogy ugyan ajándékozási illetéket nem kell fizetni az elengedett kötelezettség után, azonban 30 napon belüli bejelentési kötelezettség terheli a társaságot – figyelmeztet a Mazars.

Megúszhatja az adós a behajtási költségátalányt 

A kötelezett kimentheti a 40 euró költségátalány fizetési kötelezettségét a 2015. június 19-én hatályba lépő törvénymódosítás szerint. De mikor?

Csak a baj van a behajtási költségátalánnyal 

Csak a baj van a behajtási költségátalánnyal, a hitelezők nem kérik számon, az adósok nem fizetik ki, a könyvelőknek viszont bajlódnia kell vele, torzítja az eredményt és egy nyereséges vállalatot is veszteségbe vihet.

Behajtási költségátalány: tolmácsot kérnek 

Várhatóan csak az új Ptk. módosításával orvosolható az a hazai cégek tízezreit érintő értelmezési hiba, amely a 40 eurós behajtási költségátalány felszámítására kötelezi a hitelezőket – állítja a MAZARS és együttműködő jogi irodája a Borsy Ügyvédi Társulás.

Így lehet elkerülni a költségátalányt 

Bár a legtöbb hazai vállalatnál már folyik az éves zárás, a cégvezetők és a könyvvizsgálók továbbra is bizonytalanok hogyan kell számviteli szempontból kezelni a régi Polgári Törvénykönyv 2013-as módosításával bevezetett behajtási költségátalányt, melyet az új Ptk. is átvett.

Ilyen is van: jobban fizetnek a magyar cégek 

2014-ben a cégek átlagosan számláik 66 százalékát fizették ki időben, míg egy évvel korábban csupán 62 százalékát. Általánosságban elmondható, hogy javul a magyar vállalkozások fizetési fegyelme, de a szakemberek még így is óvatosságra intenek, mivel késés esetén átlagosan 41 napot kell várnia egy számlakibocsátónak mire a pénzéhez jut.

Kevesebb adminisztrációnak örülhettünk az év elején 

Módosult az szja és számviteli törvény és megszűnt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség. Mi történt még januárban? Összeszedtük.

Ha kell, ha nem, az adós fizet! 

Ha a vevő nem fizet határidőre, akkor kötelező a késedelmi kamat felszámolása, és minimum 40 eurónak megfelelő forintot is fel lehet számolni behajtási költségátalányként. Az átalány már egy nap késésnél is jár, s független a tartozás összegétől is.

Mikor verhetjük rá az adósra a költségeket? 

A vállalkozások közötti szerződés alapján bekövetkező fizetési késedelem esetén - a késedelmi kamaton felül - a jogosult 40 euró összegű behajtási költségátalányra tarthat igényt, ennek az adójogi és számviteli értelmezését tette közzé a NAV, és ezt értelmezi közleményében a tanácsadó Accace Interbook Kft..

Késik a számla? Már fizethet is a vevő! 

Ha a vevő nem fizet határidőre, akkor kötelező a késedelmi kamat felszámolása, és minimum 40 eurónak megfelelő forintot is fel lehet számolni behajtási költségátalányként. Az átalány már egy nap késésnél is jár, s független a tartozás összegétől is.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Kiemelkedő évet zárt 2023-ban a BioTechUSA-cégcsoport

Kiemelkedő évet zárt 2023-ban a BioTechUSA-cégcsoport 

Magasabb fokozatba kapcsolt 2023-ban a tisztán magyar tulajdonban lévő cégcsoport.
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Munkatársakat keresünk!

Online lapcsaládunk bővítéséhez újságírókat, szerkesztőket keresünk.

Részletek

Biztonságos és fenntartható nyomtatás a digitalizáció korában

Biztonságos és fenntartható nyomtatás a digitalizáció korában 

Amikor a világ változik, akár kis mértékben is, valaki éppen dokumentálja azt fényképezőgéppel, mozgó- vagy állóképen.
Mindig az ember a leggyengébb láncszem a kibervédelemben

Mindig az ember a leggyengébb láncszem a kibervédelemben 

Kétféle ember, és kétféle cég van: akit már meghekkeltek, és akit meg fognak.

Jogi kisokos

Új világ kezdődhet a taxisok, futárok foglalkoztatásában

Új világ kezdődhet a taxisok, futárok foglalkoztatásában 

A platform alapú munkavégzés az elmúlt években egyre jelentősebbé vált, legyen szó akár az ételkiszállítást, vagy a taxis szolgáltatást nyújtó applikációkról.

Cégblog

Kamu csomagokra figyelmeztet a posta

Kamu csomagokra figyelmeztet a posta  

A Magyar Posta elhatárolódik a "kamu csomagok" tartalmi ellenőrzésének felelősségétől. 

Klímablog

Hódítanak a balkon napelemek Bécsben

Hódítanak a balkon napelemek Bécsben  

Míg 2022-ben nem egészen ezer, addig tavaly már több mint négyezer balkon napelemet telepítettek Bécsben.

Gazdaság

Mi elé néz a magyar agrárium?

Mi elé néz a magyar agrárium?  

Stabilizálódott a magyar élelmiszer-gazdaság szereplőinek korábbinál kedvezőbb helyzetértékelése.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo