Családi a társas ellenében

A kormány állítja: a földtörvény nyári módosítása nemhogy sérti a családi gazdálkodók érdekeit, hanem kedvez nekik, igaz, kedvez mellettük mindazoknak, akik valóban a föld műveléséből élnek, tegyék azt bármilyen jogi formában. Az ellenzék viszont folyamatosan napirenden tartja a témát, és miközben politikai érvek és ellenérvek csapnak össze, a tényekről, hogy valóban kik és milyen formában birtokolják, illetve használják a legelőket, erdőket, mezőket, senki nem beszél. Szerzőnk, az Agrárgazdasági Kutató Intézet főmunkatársa a statisztikai adatok mögé nézett.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A rendszerváltást követően – elsősorban politikai körökben – a mezőgazdaság családi gazdaságokon alapuló átalakítása fogalmazódott meg. A családi gazdaságok létrehozásához és elterjedéséhez számos jogi, gazdasági, szociológiai és egyéb feltétel meglétére lett volna szükség.

Alapkérdések

A jogi feltételek közül a földtulajdon rendezését kell elsősorban megemlíteni, mely probléma a „reprivatizáció kontra privatizáció” mint választható út formájában vetődött fel. Az e kérdésekkel összefüggő, 1990. októberi, miniszterelnöki megkeresésre adott alkotmánybírósági válaszok az akkori kormány számára csak a kárpótlást „engedélyezték”. Az ennek, valamint a szövetkezeti vagyon nevesítésének következtében előállt tulajdoni helyzetnek köszönhetően a családi gazdaságok jelentősebb mértékű elterjedésének csak a részbeni lehetősége teremtődött meg, ami sajátos helyzetbe hozta a mezőgazdasági termelőszövetkezeteket, illetve a zömében belőlük, az átalakulásukat követően létrejött gazdasági társaságokat is. A szövetkezetek és a gazdasági társaságok a tagjaik földterületén kívül elsősorban a kárpótlással magántulajdonba került földek bérbevételére alapozhatták, illetve alapozhatják tevékenységüket.
A jogi feltételek között kell még megemlíteni, hogy ez év elejéig a családi gazdaságok csak mint mezőgazdasági vállalatgazdasági kategória szerepeltek, jogi definíciójukra csak a földtörvény elmúlt év végi módosításakor került sor. (Erről lásd keretes írásunkat!) Ezért a földhasználat alakulásának a bemutatásánál mi is az egyéni gazdaságok elnevezést szerepeltetjük.

A gazdasági, pénzügyi feltételek is csak korlátozottan járultak hozzá a családi gazdaságok szélesebb körű elterjedéséhez, mert az ország nem tudott – és a jelek szerint jelenleg sem képes – elegendő pénzt biztosítani e folyamat felgyorsításához.
Szociológiai háttéren azokat a szemléletbeli tulajdonságokat/sajátosságokat értjük, amelyek az ilyen jellegű vállalkozásokhoz szükségesek, s amelyek természetesen nem minden – mezőgazdasági tevékenységgel foglalkozó – egyénben találhatók meg. (Ez utóbbi tényező egyébként a nálunk sokkal jobb helyzetű keletnémet tartományokban is csak korlátozott mértékben volt meg!)
Végül a családi gazdaságok elterjedését hátráltató tényezők között kell megemlíteni a vidéki települések – elsősorban a falvak – településszerkezetében, a lakóházak kialakításában az utóbbi évtizedekben bekövetkezett változásokat, amelyek következményeként a lakóházak és a hozzájuk kapcsolódó létesítmények ma már többnyire nem felelnek meg családi gazdálkodás céljaira.

Az említett akadályok ellenére a családi (egyéni) gazdaságok szerepe a rendszerváltást követően folyamatosan nőtt, amit elsősorban az e termelői kör földhasználatból történő részesedésének az alakulása mutat.

Ki mennyi földet használ?

A mezőgazdasági földhasználatban napjainkban az egyéni gazdálkodók jutottak meghatározó szerephez, földterületük 2001-ben 207 ezer hektárral (5 százalékkal) növekedett, miközben a gazdasági szervezeteké 151 ezer hektárral (4 százalékkal) csökkent. Az ország földterületének használatából az egyéni gazdálkodók 45 százalékkal, a gazdasági szervezetek 39 százalékkal részesedtek.

1996-ban a gazdasági szervezetek az ország földterületének közel a felét használták. A gazdasági társaságok 2001-re az 1996. évi 28-ról 30 százalékra növelték részesedésüket. A szövetkezeti földhasználat ezalatt a 6 év alatt az 1996. évi 22-ről 9 százalékra csökkent, azaz az általuk használt földterület 1996 és 2000 között évenként átlagosan 200 ezer hektárral, 2001-ben 375 ezer hektárral, összességében 57 százalékkal fogyatkozott. 2001-ben a termőterületből 11, a szántóterületből pedig 15 százalékos arányban részesedtek, az 1996. évi 24, illetve 31 százalékkal szemben. A gazdasági társaságoknál viszont 34, illetve közel 27 százalékos ugyanez a részesedési arány, míg 1996-ban 29, illetve 18 százalék volt. A gazdasági szervezetek részesedése a termőterületből 2000-hez képest 4, a szántóterületből pedig 3 százalékponttal növekedett.
Az egyéni gazdaságok részesedése a termőterület használatából az 1996. évi 48-ról 52 százalékra, a szántóterületnél 51-ről 56 százalékra változott 2001-re.

Az egyéni gazdaságok és a birtoknagyság

Napjainkban olykor még a szakemberek megfogalmazásaiban is keveredik a tulajdon és a birtok fogalma, egyesek pedig szinonimaként használják a két kifejezést, holott a gazdaságok esetében a birtok egyaránt tartalmazza, illetve tartalmazhatja a saját tulajdonban lévő termőföldet, valamint a bérelt földet is.
A KSH 2000. évi általános mezőgazdasági összeírási (ÁMÖ) adatai szerint az egyéni gazdaságoknak a 70 százaléka 1 hektárnál kisebb területen gazdálkodott, és a gazdaságcsoport összes földterületének kevesebb mint 8 százaléka volt az ő birtokukban. (Az 1 hektárnál kisebb területen gazdálkodókat persze nyilván nem lehet gazdaságoknak nevezni, de még az e mérethatár fölötti gazdaságok egy részét sem. A KSH adatfelvételi és nyilvántartási rendszerében megfigyelési egységek szerepelnek, amely kategória nem azonos a gazdaságéval.)
Az 1–10 hektáron gazdálkodók aránya megközelítette a 25 százalékot, a használatukban lévő terület – ugyancsak e gazdaságcsoportot alapul véve – pedig a 28 százalékot.

A következő kimutatott kategória a 10–100 hektár közötti területen gazdálkodóké. E gazdaságok számaránya csak 5 százalék volt, de az egyéni gazdálkodók által művelt területnek megközelítően az 50 százaléka jutott e csoportra. A 100 hektárnál nagyobb területen gazdálkodók aránya alig 0,2 százalék, de az egyéni gazdaságok által használt termőterület közel 17 százalékát művelték.

Az elmondottakból következik, hogy a KSH által számba vett és földdel rendelkező háztartásoknak közel a háromnegyede 10 hektárnál nem nagyobb területtel rendelkezett az összeírás évében. Ez a „termelői” kör túlnyomórészt – szántóföldi növénytermelést feltételezve – leginkább csak szociális célból gazdálkodóként jöhet számításba. Az életképes családi gazdaságok kialakítása szempontjából fontos, hogy mekkora területet kötnek le a 10 hektárt meg nem haladó területtel rendelkezők. Az adatok szerint 2000-ben az egyéni gazdálkodói kör által használt összes földterület 36 százalékán – 1688 ezer hektáron – gazdálkodtak ezek a termelők. Ez a termőterületnek a 21 százaléka, a földhasználók szerint csoportosított földterületnek pedig a 19 százaléka. Összességében tehát ez az arány még nem túl nagy, azonban ezeknek a gazdaságoknak a szektoron belüli földterületből való részesedése már jelentősnek nevezhető. E ténynek a versenyképes családi gazdaságok kialakítása szempontjából komoly jelentősége van
Az adatok a gazdaságok számát és az egy gazdaságra jutó földterületet illetően is egy jelentősebbnek nevezhető koncentrációs folyamatot mutatnak.

Annak a kérdésnek az eldöntésében, hogy milyen méretűnek kell lennie a versenyképes családi gazdaságnak, fontos szerepe van a mezőgazdaság mindenkori jövedelempozíciójának. Az elmúlt évek ár- és költségviszonyai a magyar mezőgazdaság egészét illetően nem tettek lehetővé kellő mértékű jövedelemképződést. A sokak szerint követendő példának tekinthető Európai Unióban viszont a meghatározó szerepet betöltő mezőgazdasági termékek – a gabonafélék, az olajos növények, a tej, a szarvasmarha – esetében a kisebb termelési méretekre visszavezethetően magasak az intervenciós – felvásárlási – árak, és ez alakítja ezt a mutatót. (A kisebb volumenű termelésen túl a részben ugyancsak a mennyiségi okokra visszavezethető költségesebb termék-előállítás is szerepet játszik a világpiacinál magasabb unióbeli ár meghatározásánál.)
A birtokméreten túl egy gazdaság nagyságát más tényezők is befolyásolják. Nem mindegy ugyanis, hogy például egy 50 hektáros gazdaságban csak növénytermelést vagy pedig állattenyésztést is folytatnak-e. Ezért az Európai Unióban, de hazánkban is az egy gazdaság által használt földterület méretén túl a standard fedezeti hozzájárulást (SFH) veszik figyelembe, amely az üzemben keletkezett termelési értéknek (árbevétel) és a gazdasággal, illetve annak tevékenységével összefüggésbe hozható változó költségeknek a különbözete. Ennek alapján az ÁMÖ összeírása szerint a számba vett megfigyelési egységek („egyéni gazdaságok”) 98,5 százaléka az igen kis méretkategóriába került, ahol is az SFH-érték éves felső határa nem több mint 1,2 millió forint. Ugyanez az arány a gazdasági szervezeteknél (társas vállalkozásoknál) „csak” 42,8 százalék.
A gazdasági szervezetek és a birtokméret

Az ÁMÖ 2000. évi adatai szerint a gazdasági szervezetek a mezőgazdasági területből 2 millió 338 ezer hektárt használnak. Ebből mintegy 1 millió 490 ezer hektárt az 1000–5000 hektáros területűek, 161 ezer hektárt az 5000 és 10 000 hektár közöttiek, 69 ezer hektárt pedig a 10 ezer hektár felettiek. A földhasználat arányai pedig az említett kategóriákban a következők: 63,7, 6,9 és 2,9 százalék; tehát az 1000 hektár feletti gazdaságok a mezőgazdasági területnek körülbelül a 73-74 százalékát használják.

A mezőgazdasági területből a gazdasági szervezetek részesedése kevesebb, mint a termőterületből: 42–45 százalék. Ezek alapján az egyéni gazdaságok között nincs 1000 hektár feletti, és az összes mezőgazdasági területből az 1000 hektár feletti földterülettel rendelkező gazdaságok részesedése körülbelül egyharmad.
Valamit még a gazdaságok számáról is! A hivatalos kiadványokban 8200 mezőgazdasági gazdasági szervezetről írnak, azonban ezek közül csak 5450 használ mezőgazdasági területet. A különbség tetemes, amelyet részben az erdőgazdaságok, erdőbirtokosságok tesznek ki, de főképp a földdel nem rendelkező gazdaságok. Ez ugyan abszurdnak tűnik, de valós helyzetet tükröz, mert akkor is összeírták a cégeket, ha csak mezőgazdasági szolgáltatást végeznek vagy mezőgazdasági terület nélkül állattartást – például sertéshizlalást, baromfitartást –, s az is meglehet, hogy valamely cégnek úgyszólván alig van köze a mezőgazdasághoz, de a tevékenységi körében szerepel, ezért kitöltették vele is az összeíró íveket.

A gazdasági szervezetek közül egyébként 760-nak 1000-5000 hektár közötti, 25-nek 5000-10000 hektár közötti, 5-nek pedig 10000 hektár feletti mezőgazdasági terület van a használatában.
Szóljunk még röviden az állami tulajdonban lévő mezőgazdasági szervezetekről is! 2000-ben ezek körülbelül 170-180 ezer hektár mezőgazdasági területet használtak. Többségét (127 ezer 649 hektár) az ÁPV Rt.-től bérelték, mintegy 26 ezer hektárt pedig magánszemélyektől. Bábolnának pedig saját tulajdonában volt mintegy 20 ezer hektár. Az állami cégek közül 11-nek 5000 és 10 000 hektár közötti földje volt, 9 gazdaságnak 5000 hektár feletti, és 2-nek 1000 hektár alatti, 4-nek pedig nem volt mezőgazdasági területe.

Az állami cégeket kivéve a gazdasági szervezetek közül a koncentráció, a nagybirtok aránya valamelyest kisebb. Az állami cégek majd fele 2001-ben a privatizálandók listájára került.
Összességében elmondhatjuk, hogy a magyar mezőgazdaság birtokszerkezetére a duális forma a jellemző: nagyszámú kis területtel rendelkező egyéni gazdaság és kevés nagy területen gazdálkodó társaság. E nem kívánatos helyzeten, a középbirtokok hiányán volnának hivatottak segíteni a családi gazdaságok fejlődése érdekében hozott törvények és kormányrendeletek.

Dr. Alvincz József

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo