2003-ban megnyílhat a hazai energiapiac?

- A kormány döntése értelmében, az uniós követelményeknek megfelelően 2003. január 1-jétől megnyílhat az energiapiac, így a nagyfogyasztók szabadon vehetnek majd áramot akár külföldről is - tájékoztatta Borókai Gábor kormányszóvivő az MTI-t szeptember 16-án. Hozzátette: az Európai Uniós csatlakozásig azonban a magyarországi nagyfogyasztók legalább 50 százalékig a hazai erőművektől kötelesek energiát vásárolni.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az eredeti ütemezés szerint 2002-től, a mostani kormány döntés értelmében - amire hosszabb hallgatás után került sor - 2003. január 1-jétől 2010-ig fokozatosan meg kell nyitni a hazai villamosenergia-piacot a külföldi versenytársak előtt.
- A villamos energia piacának 2003. január 1-jére tervezett megnyitásával az úgynevezett hatósági áras közüzemi piac nem szűnik majd meg, így a kisfogyasztókat nem érinti majd közvetlenül a liberalizáció - derül ki a Gazdasági Minisztérium sajtótitkárságának közleményéből. A dokumentumot a szaktárca a kormány szeptember 15-i ülésén született döntésekkel kapcsolatosan fogalmazta meg. Eszerint a nagyfogyasztók - az uniós csatlakozásig 50 százalékig, azt követően pedig korlátlanul - szabadon vehetnek majd áramot akár külföldről is.
A gazdasági miniszter előterjesztésére elfogadott döntést követően a kormány még szeptemberben két dokumentumot terjeszt a parlament elé: egy törvényjavaslatot Magyarország energiapolitikájáról valamint egy, a piac megnyitásáról szóló tájékoztatót. A kormány szerint az 1993-ban elfogadott energiapolitikai elvek ma is érvényesek és a benyújtásra kerülő törvényjavaslatban is garantálni akarják majd a biztonságos energiaellátást. A közleményből kiderül az is, hogy a közüzemi nagykereskedő a Magyar Villamos Művek Rt. lesz, a közüzemi szolgáltatást pedig a regionális áramszolgáltató vállalatok végzik. A minisztérium adatai szerint az áram energia-piaci megnyitása az energiafelhasználás 30-33 százalékát érinti majd.
A hazai energiapiac egyharmadán tehát egy év múlva érvényüket vesztik a kötelező hatósági szabályok. 2003. január elsejétől a nagyfogyasztók – válogatva a kereskedők ajánlatai között – maguk dönthetik el, kinek az árai és biztonsági kritériumai felelnek meg igényeiknek. Legkésőbb 2010-től (ha ez az eredeti időpont tartható?) pedig ugyanez igaz lesz a lakosságra is. Az energiapiacnyitás folyamatát, főbb kérdéseit még jóval a mostani döntés bejelentése előtt, Vinkovits Andrással, a Gazdasági Minisztérium vezető energetikai szakértőjével tekintettük át.

– Az elmúlt két-három évben hol fölgyorsult, hol lelassult az energiapiac szabályozásával kapcsolatos kormányzati munka. Most hol tartanak?

– A kormány 1999 nyarán elkészítette és közzétette az energetika általános üzleti modelljét, majd ezzel összhangban, a Gazdasági Minisztériumban kidolgoztuk a villamosenergia-törvény tervezetét. Ezt a kormány tavaly márciusban be is nyújtotta a parlamentnek, ám az általános vita során olyan sok kérdés merült föl, hogy a miniszterelnök megállította a törvény vitáját, és a piac működésére, a befagyott költségek mértékére és más, főbb pontokra részletesebb fejlesztési elképzeléseket kért. Majd ezek is elkészültek, és szeptemberben, októberben összeállt a részletes villamosenergia-modell, amely a minisztérium holnapján (www.gm.hu) olvasható. Ez már, a törvényen túlmutatva, olyan részletességű, hogy a kormányrendeletek kidolgozásához is támpontot nyújt. A munka során tíz évre prognosztizáltuk a várható energiafogyasztást és az árakat.

– Az energiaárakat? Nemhogy tíz, két évre sem meri senki megmondani, hogy mennyibe kerül majd egy hordó olaj!

– Valóban nem, és nem is erről van szó. Amire mi vállalkoztunk, az az, hogy összehasonlítjuk, miként változhatnak a hazai energiaárak, ha megnyitjuk a piacot, illetve ha nem. A kőolaj ára és a dollár–euró várható aránya természetesen nem mondható meg, de ezek mind a versenypiacra, mind a kötöttre hasonló módon hatnak; tehát ezek hatását kiszűrve végeztünk érzékenységi vizsgálatokat. Megállapítottuk, hogy a piacnyitás a nagyfogyasztók esetében árcsökkentő hatású lesz, a kisebb fogyasztók esetében pedig az áremelkedés mértéke csökkenhet. Továbbá, hogy a piacnyitáskor megjelenő átállási költségek mértéke várhatóan jóval kisebb, mint amekkora költségcsökkentés érthető el általa.

– Úgy tudom, hogy a várható energiaigényeket kissé túlbecsülték.

– Korábban, az energiaszektor privatizációjának idején, valóban magasabb energiafogyasztással számolt a gazdaságirányítás, mint ami bekövetkezett. Ezt azonban már 1998–99-ben korrigáltuk, és azóta jóval szerényebb növekedésre számítunk. Van annyi hatékonysági tartalék az energiafogyasztásunkban, ami ellensúlyozza a termelés növekedésével járó többletfelhasználást. Így a jelenlegi kapacitásokból 2005–2006-ig megfelelő mennyiségű villamos energia áll rendelkezésre, természetesen a nemzetközi előírásoknak megfelelő szükséges tartalékokkal együtt. Ezt követően 2010-ig pedig mintegy 700 megawatt kapacitásbővítésre lesz szükség. De ezt a mennyiséget is nagyrészt fedezik majd az üzleti alapon épülő erőművek, mint a kispesti Főnix erőmű, a BorsodChem bejelentett beruházása, tehát ez a többletigény hazai termeléssel kielégíthető lesz.

– Az energiatörvényben és az energetikai üzleti modellben mi biztosítja a piac szereplői számára a versenysemlegességet?

– Ahhoz, hogy kínálati piac jöjjön létre, ami az energiaárak csökkentéséhez vezet, valóban versenysemleges környezet kell. Jelenleg az összes erőmű kapacitása – a hatóságilag szabályozott rendszer természetéből adódóan – a Magyar Villamos Művek Rt. szerződéseivel van lekötve. Tehát ezeket a hosszú távú szerződéseket újra kell, újra lehet majd tárgyalni azért, hogy az erőművek az MVM-től függetlenül is meg tudjanak jelenni a piacon.

– Ez azt jelenti, hogy piacnyitáskor az erőművek nem függnek majd az MVM-től, illetve megfordítva, hogy az MVM nem garantálja majd a kapacitásaik lekötését?

– Ez 2004 körül fogja éreztetni a hatását, és azt jelenti, hogy az MVM által lekötött energiamennyiség csökkenhet, illetve hogy az árak is csökkenni fognak.

– De mitől?

– Attól, hogy a nagyfogyasztók, illetve a kereskedők a fogyasztóik részére importálhatnak is villamos energiát, mégpedig a teljes fogyasztásuk 50 százalékáig.

– Miért a fogyasztókhoz és nem a kereskedőkhöz kötik az importjogot?

– Mert a kereskedők szakosodhatnak, kicsi vagy nagyfogyasztókra, esetleg lesz olyan is, aki nem is akar belföldön szolgáltatni; tehát a biztos pont a fogyasztó, akinél a nap végén meg lehet nézni, hogy ténylegesen mennyi energiát használt el, és annak hány százaléka import, és hány százaléka hazai.

– Jó, de ezt nála is csak utólag lehet megnézni. Akkor előre nem lehet tudni, hogy ki mennyit importálhat.

– Évszakokhoz kötődő negyedéves periódusokat csinálunk, és az éppen aktuális import meghatározásához az előző év azonos időszaka lesz a meghatározó, amit korrigálunk az előző negyedév és a megelőző esztendő előző negyedévének a hányadosával. Ez megközelítően pontos adat a tárgynegyedév várható energiafogyasztására.

– És az új piaci szereplők, akiknek nincsenek bázisadataik, egy évig nem importálhatnak?

– De igen, három hónapos eltolással igénybe tudják venni az importot. Azok pedig, akik ki akarnak lépni a piacról, mert annyira lecsökken a villamosenergia-fogyasztásuk, hogy nincs szükségük importra, egy periódusnyi késéssel tehetik ezt meg.

– Nagyon bonyolultnak tűnik.

– A rendszer teljesen automatizálható.

– Visszatérve a törvénytervezethez, még mindig nem látom világosan, hogy mi az, ami biztosítani fogja a versenysemlegességet a liberalizált energiapiacon.

– A javasolt módosítások között több olyan szerepel, amelyek megakadályoznák a piaci erőfölénnyel való visszaélés lehetőségét azoknál is, akiknél természetes monopóliumok maradnak. Hiszen abban mindenki egyetért, hogy a piacnyitás nem járhat együtt párhuzamos hálózatok kiépítésével, hanem kötelezni kell a hálózatok tulajdonosait arra, hogy nemcsak az erőművek, illetve a fogyasztók, hanem úgynevezett harmadik felek, a kereskedő-szolgáltatók is hozzáférjenek az adott infrastruktúrához. Magyarországon az országos gerinchálózat az állami MVM Rt. tulajdonában van, míg az elosztóhálózatok a privatizált szolgáltatókéban. A törvény – és az uniós direktíva szerint – ez utóbbiaknak a hálózati és a kereskedői tevékenységet ketté kell választaniuk. A hálózati szolgáltatóra vonatkozóan továbbra is megmarad a szabályozott hatósági ár, míg a verseny a kereskedői tevékenység piacán alakul ki valójában. S itt szeretnék egy gyakori félreértést eloszlatni! A törvény parlamenti elfogadása – a tavaszi ülésszakra várható – még nem jelenti azt, hogy akkor ténylegesen megnyílik a piac. A kormány joga, hogy meghatározza az ütemet. S ez jelenleg a következő: 2002 elején részlegesen megnyílhat a piac, majd a nagyfogyasztókkal kezdve jutunk el több lépcsőben a kicsikhez. Tehát lesz egy időszak, amikor a verseny és a hatósági szabályozás párhuzamosan van érvényben. A versenypiacra való kilépés éppen ezért az érintetteknek ekkor még csak lehetőség, de nem kötelező, sőt visszalépni is lehet, ha valaki rájön arra, hogy nem éri meg a többletköltség, a pluszmunka.

– Eldőlt már, hogy ki minősül nagyfogyasztónak?

– A piac 25 százalékát nyitnánk meg 2003-ban, így 19 gigawattóra éves fogyasztás lesz a határ; 36 százalék 2003-ban. Majd a következő lépés attól függ, hogy az Európai Unió milyen irányba halad, illetve hogy itthon mik lesznek az első tapasztalatok. Az biztos, hogy 2010-re el kell érni a teljes piacnyitást.

– Hol tartunk most az unióhoz képest?

– Az EU-országok többsége 1999-ben kezdte a piacnyitást, majd 2000-ben 67 százalék volt az átlag, de ezen belül Németország, Norvégia, Anglia például már elérte a száz százalékot, míg többek között Franciaország, Hollandia a 36 százalékos minimumkövetelmény közelében teljesített. Az EU-ban, a most bejelentett álláspont szerint, 2003-ban minden nem lakossági villamosenergia-fogyasztót fel kell jogosítani a szabad vásárlásra, 2004-ben pedig minden földgázfogyasztót, majd 2005-ben a lakossági fogyasztók teljes körét. Nálunk a gyorsabb változat szerint a 67 százalékos szintet – ami a nem lakossági fogyasztók teljes köre – 2004-ben érjük el, és 2005-ben a teljest, tehát egy óvatos, de biztos kezdéssel indulunk. A piac működési rendjét sokkal egyszerűbb ugyanis kialakítani pár száz vagy pár ezer fogyasztónál, mint mindjárt 25 ezernél vagy 5 milliónál.

– Igényel-e valamilyen felkészülést a piacnyitás a fogyasztóktól?

– Igen, hiszen képessé kell válniuk az ajánlatok bekérésére, tudniuk kell, kik a szolgáltatók, és az ár mellett az ellátás biztonsága szempontjából is mérlegelniük kell, hogy melyik ajánlat a legkedvezőbb.

– Aki nyomon követte az energialiberalizáció eddigi előkészítését, azt tapasztalhatta, hogy komoly szakmai viták zajlanak önök és a szolgáltatók között. Minek tudja ezt be elsősorban?

– Az energiaszektorban nagyon sok, nagyon erős érdekcsoport van, hiszen egy erőmű teljesen másfajta szabályozásra vár, mint a szolgáltató, míg a fogyasztó megint mást szeretne. Az állam feladata tehát az, hogy lehetőség szerint az érdekcsoportok között kompromisszumot teremtsen. Majd néhány év múlva derül ki, hogy sikerült-e.

*


Árverseny, importkorláttal
A magyar piacon működő hat energiaszolgáltató különböző lelkesedéssel, de egyaránt várja a hamarosan rájuk köszöntő versenyt. Egyedi szerződésekkel, kedvezmények nyújtásával, különleges ügyfélszolgálattal, ingyenes energetikai tanácsadással igyekeznek elsősorban a nagyfogyasztókat, majd fokozatosan a kisebbeket és a lakossági fogyasztókat is magukhoz kötni. Hiszen abban biztosak – mondja a Piac és Profit kérdéseire válaszolva Boross Norbert, a Budapesti Elektromos Művek (Elmü) Rt. kommunikációs igazgatója –, hogy a piacnyitás után a jelenleginél kevesebb hálózati szolgáltató, de jóval több energiakereskedő cég lesz. Az, hogy a meglévők közül ki nyer, és ki veszít a változással, elsősorban az árversenyben dől el, vagyis hogy kinek sikerül minél olcsóbban beszereznie az energiát. Ma a külpiacokon – ami a magyar fogyasztó számára szóba jöhet: Csehországban, Ukrajnában, Lengyelországban, Horvátországban, Ausztriában stb. – van az MVM Rt. árainál lényegesen kedvezőbb ajánlat – teszi hozzá az Elmü igazgatója. Aki figyeli a világ energiatőzsdéit is, az meg van győződve róla, hogy az energiaágazatban is a portfólió-menedzsment működne a leghatékonyabban. Csakhogy a villamosenergia-törvény tervezetében szereplő, a fogyasztáshoz kötött ötvenszázalékos importlimit – amiről a szolgáltatók még azt sem tudják, hogyan is fog működni a gyakorlatban – ezt nem teszi lehetővé.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo