A számlák negyedét szándékosan nem fizetik

2017. szeptember 27. szerda - 10:12 / piacesprofit.hu
  •    

Tavalyhoz képest enyhén javult a fizetési morál a magyarországi vállalati- és lakossági ügyfelek esetén egyaránt – derült ki az EOS Csoport idei, fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából. A felmérés szerint jelentős a szándékosan nem fizető adósok száma mind a vállalati, mind a magánszemélyek számára értékesítő szektorokban.

A számlák 77%-át fizetik pontosan a magyarországi ügyfelek, ami 2 százalékponttal több, mint tavaly – derült ki az EOS Csoport 2017-es fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából. Magyarország idén ötödik alkalommal vett részt a kutatásban, amelyet Európa egyik vezető kintlévőség-kezelő vállalata a TNS Infratest piackutató intézettel közösen végzett. A kutatásban 16 ország, mintegy 3400 döntéshozóját kérdezték meg a vállalati- és magánszemély ügyfelek fizetési szokásairól.

A magyarországi ügyfelek fizetési pontosságában és hajlandóságában idén egyaránt pozitív tendencia érzékelhető.

Nem látszik lényeges változás viszont a fizetési határidők tekintetében. 2017-ben, a magyarországi vállalatok átlagosan 38 napos fizetési határidővel számláztak, csakúgy, mint egy évvel korábban. A magánügyfelek számára kiállított számlák átlagos fizetési határideje 29 nap, ami 12 nappal marad el az üzleti ügyfelek számára kiállított számlákétól (41 nap). Ezzel a Kelet-Európai átlaggal közel megegyező határidők láthatóak (37 nap).

Egyre kevesebb a viszonylati jegyet váltó Kép:MTI


Kép:MTI

Javult a fizetési fegyelem Magyarországon, ugyanis míg 2016-ban a számlák 21%-át fizették késedelmesen, idén 19% volt az arány, ami 2 százalékponttal jobb, mint a kelet-európai átlag (21%).

A behajthatatlan követelések aránya is javulást mutat, a Magyarországon kiállított számlák 4%-át nem fizetik ki egyáltalán, ami egy százalékpont javulást jelent 2016-hoz képest.

Kis cég kis káosz, nagy cég nagy káosz?
Cégvezető vagyok. Mi lesz, ha kilép egy szakemberem? Ha babát vár a titkárnőm? Ha változik egy jogszabály? Ki hagyta jóvá az utalást? Létezik olyan megoldás, ami mindezekre azonnali, pontos választ ad, ami már nem csupán a nagyvállalatok kiváltsága: a folyamatkezelés, vagyis a workflow.

A nemfizetésnek és a késedelmes teljesítésnek hasonló okai vannak a magánszemélyek és a vállalatok esetében. A vállalati szektor megkérdezett szereplői a késedelmes fizetések és nemfizetések okaként leginkább a saját ügyfeleik nemfizetését (56%), a likviditás hiányát (50%), illetve a szándékos nemfizetést (28%) említették; míg a magánszemélyek az eladósodottságra (47%) és a feledékenységre (47%) hivatkoznak leggyakrabban, addig 39%-uk szándékosan késik vagy nem fizet.

Sokan szándékosan nem fizetnek

Thummerer Péter, az EOS Faktor Zrt. ügyvezető igazgatója szerint az idei kutatásból látható, hogy jelentős a szándékosan nem fizető adósok száma mind a vállalati, mind a magánszemélyek számára értékesítő szektorokban. Az ilyen adósságok behajtása a vállalatok belső követeléskezelő módszereivel és lehetőségeivel kevésbé hatékony, így ilyen esetekben sokat segíthet egy külső, professzionális kintlévőség-kezelő partner bevonása. Külső partnerrel egyébként a megkérdezett vállalatok 48%-a növeli sikerességét Magyarországon – mondta el a szakember.

Az eredmények alapján elmondható, hogy az Európai vállalatok 77%-a, míg a magyarországi vállalatok 76%-a nem számít további javulásra a fizetési fegyelem terén.

Pénzszerzés
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor