"A fogyasztó nem tudja, mi is a joga"

Versenyelőnyt teremt a tisztességes vállalkozásoknak, segít kifehéríteni a szürkegazdaságot, és tudatosabbá teszi a magyar fogyasztót - értékelte a hatályba lépett fogyasztóvédelmi törvényt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója, aki szerint az új jogszabály a fogyasztás világát ma jellemző bizalmatlanságot is oldhatja.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2008. év szeptember elsejétől a fogyasztóvédelmi szabályozást érintő törvények és törvénymódosítások léptek hatályba. Változott például a fogyasztóvédelmi törvény, hatályba lépett a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény, valamit az új reklámtörvény is. Az Európai Unió kötelezvényei szerint megalkotott fogyasztóvédelmi jogszabályok szokatlanul csöndesen kezdtek el "működni", holott jóval nagyobb lehetne a visszhangja a "tisztulási folyamatnak" s annak, hogy a kiskereskedelem vállalkozásainak valóban javára lehet, hogy további szervezetek - a Gazdasági Versenyhivatal, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) - is újszerű jogosítványokat kaptak. Wittich Tamás, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója mindenesetre azt állítja, szerencsére nem a hatóságok "hatalmi tobzódását" szolgálják az új törvények.

- A tisztességes kereskedelmi gyakorlat érdekében az év végéig a szakminiszter kezdeményezi a fogyasztóvédelmi charta létrehozását - helyezi a hangsúlyt arra a kötelezettségre a főigazgató, amely vélhetően a leginkább előremutató változást jelenti. - A szociális és munkaügyi miniszter, aki a felelőse ennek a törvényben szereplő feladatnak, arra mozgósítja a kereskedelem vállalkozásait, hogy nevezzék meg, vessék papírra mindazt, amit önként vállalt kötelezettségnek tekintenek a lakosság tudatos fogyasztóvá válása érdekében.


"Az egymástól távol lévő felek közötti szerződések megkötése során tapasztalható, hogy a vállalkozások tudatos megtévesztéseket követnek el" - chabafoto.com

- Miért jó ez az önszabályozás a vállalkozásoknak?

- Azért, mert a chartába foglalt normák is segíthetik, hogy kialakulhasson a mainál igényesebb fogyasztói kultúra. A fogyasztás világát ma a bizalmatlanság jellemzi: bizalmatlan a vásárló a szolgáltatójával szemben, a leghétköznapibb vásárláskor is az lebeg a szeme előtt, hogy átverik, becsapják őt. De bizalmatlanság uralkodik a vállalkozások és a hatóságok között is.

- Álljon helyre a bizalom - de hogyan is?

- Erről szól a charta, amennyiben a vállalkozások deklarálják, milyen kötelezettségeket vállalva gondoskodnak a fogyasztók tisztességes kiszolgálásáról. A törvény általános előírásain túl az adott kereskedelmi vállalkozás a saját személyre szabott normáin keresztül ismerteti, hogyan nem téveszti meg a vevőit. Azaz: a döntésekhez minden információt megad, hogy a fogyasztó valóban tudjon választani. Ezt olyan szellemiségű kereskedelmi kultúrának tartom, amely erősíti a vásárló és a kereskedő egymás iránti bizalmát, s egyben versenyelőnyt is jelent a vállalkozásnak.

- Az új szabályozás nem csak a büntetés eszközét adja a hatóság kezébe, amelyik így már akár szerződést is köthet a kereskedelmi céggel arról, hogy az bizony megjavul. Fogadkozni fognak a boltosok?

- A hatósági szerződés arra ad módot, hogy a jogsértést elkövető vállalkozás valóban vállalást tehessen a kifogásolt jogsértés megszüntetésére. Ettől is az várható, hogy javul a bizalom a vállalkozás és a hatóság, a vásárló és a kereskedő között, s a vevő elégedettségét kiváltó szolgáltatás hozadéka a nagyobb forgalom, üzleti haszon lehet.

A vevő sem lesz dühös
Vámos György szerint is van értelme az év végéig kötelezően elkészülő fogyasztóvédelmi chartának. Az Országos Kereskedelmi Szövetség már tudja, mit akar belefogalmazni ebbe az "önszabályozó" plusztörvénybe. Például azt, hogy szövetségük tagjainak javasolják, a jövőben magukra nézve köztelező erővel fogadják el a békéltető testületi eljárásokat. Az ok egyszerű, ezzel a ma is létező, a vevők és a kereskedelmi vállalkozások vitás ügyeiben közvetítő intézménnyel - kivált, ha a vállalkozók maguk értékelik fel a tevékenységét - igen jól lehet szolgálni azt, hogy kevesebb legyen az elégedetlen, dühös vásárló. - A nagy ügyek szerencsére már ritkábban jutnak el az üzletekig, az élelmiszerbotrányok döntő többsége például előbb kipattan, amikor a hatóságok a gyártóknál, készletezőknél tetten érik a vétkeseket - fejti ki Vámos György. - Ugyanakkor el kell ismerni, rengeteg apró gondja-baja van a vásárlónak, kezdve az elcsúszott árcédulától a leszakadó cipőtalpon át egészen addig, hogy nem intézik normálisan a reklamációs ügyeket. Sok esetben a kereskedő vitatja is a vevő állításait, igényeit, s ilyenkor csak a bíróságra mehetne a vevő. Ezért hasznos, ha a békéltető testület intézményét veszik többször igénybe a kereskedők, mert miközben szakmai értelemben elfogadható döntés születik, a vevő sem lesz dühös. Annyira dühös biztos nem, mint ha évekig kellene bíróságra járnia az igazáért. Ráadásul nemcsak arra alkalmas ez a fórum, hogy összebékítse a feleket, hanem még arra is, hogy a vevő idővel nagyobb bizalommal keresse fel ennek az "intézménynek" a döntéseit magára nézve kötelezőnek elismerő üzletet, kereskedelmi láncot. S ez reklámnak sem utolsó.
- Az ellenőr tehát kihúz a táskájából egy formanyomtatvány-szerződést azzal, hogy nem büntet, ha azt itt és itt aláírja a kereskedő?

- Nem, éppen nem, az ellenőr a feltárt szabálytalanságról ezentúl is felveszi a jegyzőkönyvet, a hatósági szerződést pedig a vállalkozó kérheti, kezdeményezheti. Ezzel elismeri a jogsértést, és vállalja a probléma megszüntetését. A szerződő fél nem maga az ellenőr lesz, hanem a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság regionális felügyelősége. Noha még nincs gyakorlatunk ennek az új módszernek az alkalmazásában, azt garantálom, nem ússza meg a büntetést a visszaeső vállalkozás, amelyik arra hivatkozik, hogy az előző szabálytalanság mondjuk az almával történt, az újabb pedig a körtével.

- Szeptember végén elkezdte a munkáját a fogyasztókapcsolati irodahálózat. Kit, mit hivatott szolgálni ez az intézmény?

- Minden megyében megszerveztük a fogyasztókapcsolati irodánkat. A cél az, hogy a szervezetünkhöz érkező évi 115 ezer megkeresés megválaszolásában a hatósági munkatársak mellett civil szakértők is részt vegyenek, megfelelő munkamegosztást megvalósítva, egyúttal átvállalva olyan feladatokat, amelyek korábban - hagyományosan - állami funkciót jelentettek.

- A 115 ezer megkeresés 115 ezer feljelentést takar?

- Nem. Legalább a fele nem szól másról, mint a tájékozatlanságról, arról, hogy a fogyasztó nem tudja, mi is a joga. Éppen ezek a megkeresések azok, amelyekben a szükséges tájékoztatást a civil közreműködők is meg tudják adni. Az irodák tehát a konkrét informálást végzik, s ha úgy ítélik meg, hogy a konkrét ügy okot szolgáltat a hatóság beavatkozására, kezdeményezik a szükséges eljárás lefolytatását a területileg illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségnél, vagy - ha az ügy úgy kívánja - átadják a feladatot a PSZÁF-nak, versenyhivatalnak, más hatóságnak.

- A legújabb idők fogyasztóvédelmi szabályozása vajon tud-e mit kezdeni a legújabb idők eszközeivel, például az internetes vásárlással, a telefonos szerződésekkel?

- Éppen a tisztességes vállalkozások érdekében folytat a hatóság ebben a körben igen szigorú ellenőrzéseket, mégpedig nem esetlegesen, hanem folyamatosan. Tesszük ezt azért, hogy elejét vegyük a fogyasztók nem megfelelő informálásának. Az egymástól távol lévő felek közötti szerződések megkötése - például az internetes vásárlások vagy a telefonos szerződéskötések - során többször tapasztalható, hogy a vállalkozások - elsősorban a jogszabály által is megkövetelt információk elhallgatásával - tudatos megtévesztéseket követnek el. Éppen a ma még valóban újszerű kereskedelemben kell elejét venni a bizalmatlanság kialakulásának, mivel éppen itt tapasztalható talán a leggyorsabb, exponenciális növekedés. Ezért lenne igen jó, ha a tisztességes kereskedelmi magatartás lenne a jellemző, s éppen a bizalmatlanság nem nőne ugyancsak exponenciálisan.

A teljes összeállítás a Piac és Profit magazin decemberi számában olvasható.

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo