Az árverseny ellenére is nőtt a profit

2017. április 25. kedd - 11:20 / piacesprofit.hu
  •    

Tavaly 6,8 százalékkal nőtt a tartós fogyasztási cikkek kereskedelme – áll a piacvezető hitelbiztosító legfrissebb elemzésében, ez a profitban még az árverseny negatív hatását is ellensúlyozta.

Az Atradius elemzői szerint a magyar háztartások fogyasztásnövekedését az alacsony infláció és az erősödő foglalkoztatottság tette lehetővé. A hitelbiztosító 2017-re azt várja, hogy folytatódik az általános fogyasztásbővülés, de a növekedés üteme elmarad majd az elmúlt 3 év átlagától.

A piacvezető hitelbiztosító országigazgatója kiemelte, 2014 óta az Európai Unió átlagát meghaladó mértékben nőtt a tartós fogyasztási cikkek piaca Magyarországon. „2016-ban 4 százalékos volt a háztartások általános fogyasztásnövekedése, amivel megelőzzük nemcsak a szomszédos országok, de az EU tagállamainak jelentős többségét is. A tartós fogyasztási cikkek kereskedelme még ennél is nagyobb mértékben nőtt, 6,8 százalékkal. Ezen cikkeken belül a műszaki termékek értékesítése 10 százalék feletti növekedést produkált” – mondta Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója.

népszerű az online bankolás

Kép: SXC

A net pörgeti az árversenyt

A nem élelmiszertermékek, az ún. non-food tartós fogyasztási cikkek piacát óriási árverseny jellemzi, amit elsősorban az online kereskedelem pörget. (A GKI felmérése szerint viszont már látszik a vége.) Az Atradius elemzése szerint tavaly 24 százalékkal nőtt az internetes kereskedelem Magyarországon, így az online vásárlások aránya elérte a teljes kiskereskedelmi forgalom közel 4 százalékát. Mindez azonban nem jelent profitcsökkenést a kereskedők számára, mert a növekvő fogyasztói igények ellensúlyozzák az árverseny számukra negatív hatásait.

Tudtuk nélkül keveredhetnek áfacsalásba a cégek
Az agrárkereskedelmi tevékenységek tisztaságát támogató intézkedések bevezetése, mint például a fordított áfa vagy az áfacsökkentések ellenére is fennáll a veszélye annak, hogy az ágazat szereplői áfacsalás áldozataivá válnak.

A szektor fizetési szokásaira a számlák viszonylag lassú kiegyenlítése jellemző. „Azt tapasztaljuk, hogy a tartós fogyasztási cikkek szállítói számláit átlagosan 60 nap múlva egyenlítik ki a kereskedelmi partnerek. A szállítóknak a bútoriparban az átlag felett kell hitelezniük a vevőiket, itt a szolgáltatások 3 százalékát csak 90 napon túl fizetik ki a vevők” – mondta az országigazgató. (A Bisnode adatai szerint is nőtt mind az átlagos fizetés, mind az átlagos késés ideje.)

A magas áfa a fő kockázat

A hitelbiztosító elemzői a 27 százalékos áfát tartják a szektor legjelentősebb kockázatának. A magas adó következménye gyakran az adócsalás, és egy áfacsaló vevő nehéz helyzetbe sodorhatja a tisztességesen működő szállító vállalatot is. Az Atradius szakemberei ezért azt javasolják a vállalatoknak, kövessék figyelemmel a vevőik cégadatait, és egy váratlan cégnév- és tulajdonosi szerkezetváltozás esetén, vagy ha hirtelen osztalék- vagy profitnövekedés szerepel a vevő mérlegében, törekedjenek az adott kintlévőségük mielőbbi behajtására.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor