Az egész pénzvilágot bedöntheti a mesterséges intelligencia

2017. november 10. péntek - 16:20 / piacesprofit.hu
  •    

Új típusú kockázatok jelennek meg, ahogy a pénzügyi szektorban egyre szélesebb körben kerülnek bevezetésre a különféle automatizált, mesterséges intelligenciára alapuló szolgáltatások. A problémát nem a mesterséges intelligencia jelenti, hanem a pénzügyi intézményekre kiterjedő szigorú szabályozás hatáskörén kívül elhelyezkedő fintech vállalatok.

A pénzügyi szolgáltatók, legyen szó bankokról vagy biztosítókról, lényegében behálózzák a világot. Ezek biztonságos működése eleve óriási kihívás elé állítja a szabályozó szerveket, és ahogy azt a rendre bekövetkező kisebb-nagyobb válságok is mutatják, nem is tudnak ezzel minden esetben maradéktalanul megbirkózni.

Ettől függetlenül a szigorú szabályokra szükség van, épp ezért aggályos, ha a pénzügyi piacon kívülről érkező, viszonylag kis létszámú szolgáltatói kör kezébe kerül a piac működésének a jelek szerint egyre nagyobb szelete. Ezekre a cégekre egyfelől nem vonatkoznak ugyanazok a megkötések, mint amelyek ügyfeleikre, de ez még a kisebb, orvosolhatóbb probléma.

Kép: Fotolia

Kép: Fotolia

Ennél nagyobb gond, hogy ténylegesen szűk körről van szó, a valóban korszerű, kifinomult szolgáltatások csak alig néhány globális szereplő kezében összpontosulnak. Ha velük történik valami, akkor lényegében rántják magukkal az egész pénzvilágot, annak minden biztosítékával, védőhálójával egyetemben.

A mesterséges intelligenciával kombinált működésű szervezetekben ráadásul a felelősség kérdése sem egyértelmű, de legalábbis igen nehezen követhető, hogy ki hibázott.

Az Accenture még korábban végzett felmérése alapján a bankszektor háromnegyede szerint minden ügyfélkapcsolat mesterséges intelligencia segítségével valósul majd meg a közeljövőben. Az európai biztosítók eddig 400 millió dollárnak megfelelő összeget fektettek insurtech megoldásokba, habár ezek egy jó része nyilván nem mesterséges intelligenciához köthető, de az irány világos.

Zuckerberg: a közösség védelme fontosabb, mint a profit
“A közösségünk védelme fontosabb, mint a profitunk.” Ez nem valami naplementés képre írt bölcselet, hanem Mark Zuckerberg ismételte el többször, ráadásul tette mindezt a Facebook negyedéves tőzsdei jelentése kapcsán tartott tájékoztatón. Hagyományosan egy ilyen esemény a számokról szól. Felhasználók, bevételek, profit, és persze ebből is volt szép számmal.

A Nordea éppen leépíti 4000 fős ügyfélszolgálatát és chatbotra bízza ezentúl a hétköznapi ügyfélkérdések megválaszolását. Az ING értékpapírkereskedőinek “létszámát” mesterséges intelligenciával bővíti, de számos alapkezelő már most is komoly tudású MI-t használ, egyelőre még csak kiegészítő feladatokra.

Az ilyen mesterséges intelligenciával megtámogatott úgynevezett “quant” alapok jelenleg 1 billió dollárt forgalmaznak, ami ugyan eltörpül a 40 billiós összértékhez mérve, de ez nagyon gyorsan növekedésnek indulhat. (Biztosítási Szemle)

Info & tech
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor