Az ügyfelek elvesztésétől tartanak a cégvezetők

Leginkább az ügyfelek lojalitása miatt aggódik a cégvezetők többsége, de egyre növekszik a bizalmuk a növekedésben. Ugyanakkor tudják, hogy versenyelőnyt csak a folyamatos megújulás jelenthet – derül ki a KPMG friss globális felméréséből.

Kép: Pixabay

A KPMG „Global CEO Outlook 2015” elnevezésű, 1278 ügyvezető megkérdezésével, idén tavasszal készült tanulmányából kiderül, hogy az európai vezérigazgatók 69 százaléka, az ázsiaiak 66 százaléka és az amerikaiak (USA) 52 százaléka bízik a növekedésben és a világgazdasági helyzet erősödésében a következő három évben. Az európai CEO-k 70 százaléka, valamint az ázsiaiak 68 százaléka saját vállalata növekedési ütemét is pozitívabban látja, mint a megelőző évben. Az Egyesült Államokban a felső vezetők 19 százaléka optimistább az előző évhez képest, 46 százalékuk pedig hasonlóan látja a gazdaság jövőjét, mint 2014-ben.

A verseny legfőbb kihívásai

A világ ügyvezetői az egyre növekvő versenyképességi kényszer miatt óriási nyomás alatt állnak. A vezetők 86 százaléka az ügyfelek lojalitása miatt aggódik, 74 százalék az újabb és újabb piaci szereplőktől tart, 72 százalék a technológiai lemaradástól fél, 68 százalékukat a versenytársak előretörése foglalkoztatja, 66 százalék pedig termékei és szolgáltatásai piacképességének fenntarthatóságától tart a következő három évben.

Az állóvíz kockázatokkal járhat

A megkérdezett CEO-k jelentős, 44 százaléka „viszonylag elégedett” jelenlegi üzleti stratégiájával, és csupán 5 százalék elégedetlen vele. A vezetők 29 százaléka számít arra, hogy vállalata jelentősen átalakul majd a következő három évben. Bár mindebből látható, a vezetők tisztában vannak azzal, mekkora szükség van az üzleti modellek átgondolására a fennmaradás és fejlődés érdekében, csaknem harmaduk szerint cégük sokkal kevesebb kockázatot vállal, mint amennyi a globális növekedés érdekében szükséges lenne. A megkérdezettek 56 százaléka pedig nem tett lépéseket annak érdekében, hogy innovációs pályára állítsa vállalkozását. A vezetők fele a vállalat fejlődési pályáját érintő további kihívásként jelölték meg az adatkezelés és -elemzés, valamint a kiberbiztonság fejlesztését.

„A cégvezetők továbbra is bonyolult üzleti kihívásokkal találják szembe magukat. Több CEO megerősítette, amit korábban is hallottam már más, vezető beosztású emberektől, hogy a növekedés érdekében tudatosabban kell kockázatot vállalni. Tudják jól, hogy érdemes bizonyos dolgokon változtatni, ha meg akarják őrizni pozíciójukat, vagy versenyelőnyt szeretnének kivívni” – mondta John Veihmeyer.

Hirtelen lettek optimisták a cégek
Az év eleji stagnálást követően rendkívüli mértékben javult a cégek jövőbe vetett bizalma. A hazai vállalkozások egy éves várakozásait jelző K&H kkv bizalmi index 7 pontos ugrást követően jelenleg -7 ponton áll, amely az utóbbi évek legnagyobb pozitív irányú elmozdulása, és közel öt éve a legjobb eredmény. Az optimizmus annak köszönhető, hogy a vállalkozások az uniós pályázatokat, a közterheket, a vállalkozás pénzügyeit és a gazdaságpolitikát illetően is derűlátóbbak lettek.
Stratégiai célok a következő három évben

A nagyvállalatok ügyvezetőit jelenleg – fontossági sorrendben – az új növekedési stratégiák, az ügyfélközpontúság, a földrajzi terjeszkedés, a költségcsökkentés, a gyorsabb piaci áttörés és az innováció elősegítése foglalkoztatja. Arra a kérdésre, hogy növekedésre vagy hatékonyabb működésre összpontosítanak-e a következő három évben, az Egyesült Államok felső vezetőinek 94 százaléka a növekedést jelölte meg, míg ázsiai és európai társaik a hatékonyabb működést emelték ki. Azzal kapcsolatban, hogy jelenleg mi befolyásolja leginkább a vállalat teljesítményét és kilátásait, három dolgot emeltek ki: a világgazdaság növekedését, a szabályozási környezetet és a technológia előretörését.

Közép-Európa és az Egyesült Államok főbb terjeszkedési irányai

Amikor arról kérdezték őket, mire fordítanak majd jelentős erőforrásokat a következő három évben, az ügyvezetők többsége az országon kívüli terjeszkedést jelölte meg első helyen. Az Egyesült Államok CEO-i Európát, azon belül is leginkább Közép-Európát emelték ki elsődleges irányként, majd Dél-Amerikát és Kínát említették. Ezzel szemben Kína, Japán, az Egyesült Királyság, Németország, Spanyolország és Franciaország ügyvezetői az USA felé terjeszkednének elsősorban. „Legfőképp a gazdaság rugalmassága teszi vonzóvá az Egyesült Államokat az európai és ázsiai befektetők számára” – foglalta össze a KPMG eredményeit Veihmeyer.

Növekedési mix

A növekedési stratégiát tekintve ma a vezetők 52 százaléka a természetes növekedésre épít, míg 42 százalékuk az organikus és mesterséges növekedési pálya ötvözetére esküszik, és csupán 6 százalék említi első helyen a mesterséges, felvásárlásokon alapuló növekedést. Arra a kérdésre, hogy milyen növekedési stratégiát választanak a következő három évben, a megkérdezettek 59 százaléka az organikus növekedést, 22 százalékuk a természetes és mesterséges növekedés ötvözetét, míg 19 százalék kizárólag a mesterséges növekedést jelölte meg. Az amerikai ügyvezetőknek ugyanakkor 29 százaléka bízik a mesterséges növekedésben, szerintük a felvásárlások jelentik a legnagyobb hajtóerőt a növekedésben.

Borúsabban látják a jövőt a vállalkozások
A magyar cégvezetőknek a gazdaság fejlődése iránti bizalma nem változott az előző negyedévhez képest, de a saját vállalkozásuk jövőképébe vetett bizalmuk mérséklődött – derül a Policy Agenda és az IBS felméréséből.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo