Ezért kell módosítani a költségvetést

A biztos alapokon nyugvó tervezéssel magyarázta a kabinet azt az igencsak szokatlan megoldást, hogy már a nyár elején benyújtotta a jövő évi költségvetést. Azonban már a vita során annyi minden megváltozott a büdzsében és a már törvényesített sarokszámokban, hogy az egészet új tervezetként akarja véleményezni a Költségvetési Tanács. Ráadásul a teljesülését meghatározó gazdasági környezetet befolyásoló szabályok is gyökeresen megváltoztak az új adótörvényekkel és a munkahelyvédelmi program megvalósításához szükséges módosításokkal. Így biztosak lehetünk abban, hogy nemcsak az alkalmazott válságkezelési eszközök, hanem a költségvetési tervezés terén is az unortodox megoldások országa lettünk.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Már a jövő évi költségvetés tervezetének nyári benyújtásakor egyértelmű volt, hogy azt módosítani kell majd. Az országgyűlés végül is csak a 2013-as büdzsé főszámait fogadta el, de azok időtállósága már a megszavazásukkor kétséges volt. Így nem okozott nagy meglepetést, hogy az elmúlt napok hírei között egyre gyakrabban szerepelt, hogy a gazdasági tárca dolgozik az új számokon. Sajtóértesülések szerint akár már a jövő hét elején módosíthatja a kormány a 2013-as költségvetést.


Kép:MTI/KoszticsákSzilárd

Meglepő időzítés
A 2013-as költségvetés módosításáról kiszivárgott és egyelőre meg nem erősített hírnek inkább az időzítése számít meglepetésnek Peter Attard Montalto, a Nomura feltörekvő piaci elemzője szerint, semmint maga a hír – írja a portfolio.hu. Az IMF/EU-hiteltárgyalásokon ugyanis konkrét felvetés volt, hogy a kormány szüntesse meg a jegybankra is kivetett tranzakciós illetéket. Az időzítés azért nagyon érdekes, mert a miniszterelnök még a múlt hét elején is azt hangsúlyozta: mennyire fontos, hogy az MNB másokhoz hasonlóan támogassa a munkahely-teremtési akciótervet. A szakértő szerint a hitel feltételeként meghatározott intézkedések a jegybanki tranzakciós illetéknél jóval nagyobb volumenűek, így a kormányon a változtatás ellenére is ott lesz a nyomás, hogy tartsa a költségvetési hiányt, ehhez pedig megfelelő intézkedéseket kell társítani. Az MNB-re kivetett adó hiányában azonban komoly költségvetési lyuk alakul ki, amit a kormánynak vélhetően egyéb eszköz hiányában már csak kiadás oldali lefaragással tud kompenzálni. Megerősíti mindezt az is, hogy az IMF friss számításai szerint a tervezettnél jóval magasabb lehet a magyar költségvetési hiány, és ha tartani akarjuk a 2013-as 2,2 százalékos vállalásunkat, akkor a kiadási oldalhoz hozzá kell nyúlni, és a strukturális reformokat el kell indítani. Az elemző szerint továbbra is az a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy csak október közepén lesz megállapodás, és akkor is csak azért, mert a piac ki fogja kényszeríteni a hitel feltételeként meghatározott intézkedéseket.

A Költségvetési Tanács (KT) is további információk átadására és hatástanulmányok elkészítésére kérte fel a nemzetgazdasági minisztert, mert a júniusban benyújtott tervezet vitája során az országgyűlés több, a költség-
vetés bevételi és kiadási oldalát, valamint az adórendszert módosító javaslatot fogadott el, amelyek alapjaiban változtatták meg a sarokszámokat, és maga a tervezet is teljesen átalakult, mint ahogyan a vállalatokat terhelő adók rendszere is. A Nemzetgazdasági Minisz-
térium e hét elején közölte: augusztus 20-áig továbbítja

a tanácsnak a büdzséhez benyújtott módosító javaslatok és az új adótörvények (kisadózók adózása, kisvállalati adózás, tranzakciós illeték) hatásait alátámasztó információkat és hatástanulmányokat. A KT új véleményt készít a büdzsé
tervezetről.

Nem jön 100 milliárd a jegybanktól?

A költségvetés mostani módosítási munkálatainak egyik oka az a parlamenti szavazáskor is már ismer tény, hogy az IMF/EU-hiteltárgyalások folytatásának egyik fő akadályát jelentheti a Magyar Nemzeti Bank (MNB) bevonása a tranzakciós illeték alá vont intézmények körébe. Ezzel kapcsolatos aggályait - miszerint ez a lépés sérti a jegybank függetlenségét és egyúttal a költségvetés jegybanki finanszírozásának tilalmába is ütközik - a tárgyalódelegáció mindhárom nemzetközi résztvevője, az IMF, az EU és az Európai Központi Bank (EKB) is jelezte. Az elfogadott főszámokról szóló jogszabály alapján viszont a jövő évi büdzsébe mintegy 100 milliárd forint bevétel az MNB-re kirótt tranzakciós adóból származott volna, ami egyben az Orbán Viktor által a költségvetési vita időszaka alatt bejelentett 300 milliárdos munkahelyvédelmi akcióterv egyik finanszírozási forrásául szolgálna. (A program megvalósításához szükséges törvénymódosításokat a rendkívüli ülésszak alatt már benyújtották a parlamentnek.) Most úgy tűnik, a kormány feladja a jegybank megadóztatásáról szóló elképzeléseket, így módosítani kell majd a tranzakciós illetékről szóló törvényt is.

Az IMF is bírálja a túltervezett költségvetést

Kérdéses hitelesség
A költségvetési tervezés hitelessége már a büdzsé benyújtásakor is kétséges volt, hiszen mind az Állami Számvevőszék (ÁSZ), mind a Költségvetési tanács (KT) komoly kételyeket fogalmazott meg a büdzsé megalapozottságát illetően, hangsúlyozva, hogy sem a bázisszámok, sem a kiadási és a bevételi oldal előirányzata, sem a gazdasági növekedés prognosztizált üteme nem reális. Kovács Árpád, a KT elnöke a nol.hu-nak adott interjújában megerősítette, hogy elsősorban a bevételi oldal miatt vannak aggályai. Hozzátette: a költségvetés benyújtása után formálódott új adóelképzelések további feszültséget okoztak. Megerősítette azt is, hogy a KT szerint a növekedés jövőre jóval szerényebb lehet a költségvetésben tervezett 1,6 százaléknál, s bár a visszaesésnek kicsi a kockázata, de egyszázalékos GDP-eltérés is százmilliárdos vagy annál nagyobb pozícióromlást okozhat.

A Policy Agenda e heti elemzése arra is rámutat, hogy a költségvetési vita során a képviselők többször is módosították a nemzetgazdasági tárca által beterjesztett főszámokat, így érezhetően csökkent az esélye annak, hogy az elfogadott számok alapján a kormány által vállalt hiánycél valóban teljesíthető. Az elemzőcég példaként hozza fel, hogy a képviselők 14 alkalommal is megemelték a várható áfa-bevételek összegét anélkül, hogy ezt bármivel is megalapozták volna, sőt e bevételek terhére még további 15 milliárd forint körüli kiadásokat is megszavaztak. Az elemzés szerint ez ugyan nem kezelhetetlen probléma, de a költségvetés tervezésének hitelességét tönkreteszi.

A munkahelyvédelem 300 milliárdja

A költségvetési vita során a nagyobb változtatást a munkahelyvédelmi akcióprogram fedezetének megteremtése jelentette, hívja fel a figyelmet az elemzés. Az intézkedések finanszírozásához a legnagyobb tétel - 162,6 milliárd forint - a gazdaság fehéredéséből származhatna, azaz a tervek szerint eddigi adózatlan jövedelmek bekerülnének a legális gazdaságba. A Policy Agenda szerint sem ez, sem a kormány szerint a bérek növekedéséből és a foglalkoztatás javulásából származó 40 milliárd forintos többletbevétel nincs megalapozva intézkedésekkel, mint ahogyan az elemzés azt sem tartja reálisnak, hogy a kamatterhek jövőre 100 milliárd forinttal csökkennének az IMF-megállapodás hatására.

Az elemzők szerint minimum 400-450 milliárd forint az a probléma, amit a büdzsé vitájának hátralévő szakaszában a törvényhozóknak kezelniük kell

Minél később születik meg a hitelmegállapodás, annál több lejáró állami hitelt kell nagyobb kamattal megújítania az államnak, áll a cég közleményében, és szakértők szerint mintegy
300 milliárd forintot is elérhet a többletkamatteher. Mindezek alapján - beleértve az MNB-től korábban várt bevétel kiesését - az elemzők álláspontja az, hogy minimálisan 400-450 milliárd forint az a probléma, amit ősszel, a büdzsé vitájának hátralévő szakaszában a törvényhozóknak - a kormánnyal együttműködve - kezelniük kell.

A költségvetés korrekciója azért került most sürgősen napirendre, mert a kormány jelenleg inkább érdekelt abban, hogy sikeresen lezárja a IMF/EU-hiteltárgyalásokat, semmint kockáztatssa azt, hogy a piaci források elapadása esetén pillanatok alatt megroppanjon a magyar gazdasági rendszer - vélekednek a Policy Agenda elemzői. Kovács Árpád, a KT elnöke a nol.hu-nak adott interjújában azt mondta: az országnak eminens érdeke fűződik ahhoz, hogy az államháztartás külső forrásbevonása a lehető legolcsóbb legyen. Véleménye szerint a megállapodásra valamikor ősszel, de lehet, hogy tavasszal kerül sor.

Elemzők a 2013-as hiányról
A kormány eddig 2,2 százalékos GDP-arányos hiánnyal számolt a 2013-as büdzsében, a Nomura viszont 3 százalékos deficitet prognosztizál. Nyeste Orsolya, az Erste makrogazdasági elemzője az MTI-nek nyilatkozva úgy fogalmazott: a jövő évi költségvetés bevételi előirányzatait kockázatok övezik. Oszlay András, a Takarékbank makroelemzője szerint is 2013-ra vonatkozóan vannak bizonytalanságok.

Honnan lesz pénz?

A feladat most az a Policy Agenda szerint, hogy az említett 400-450 milliárd forintnyi újabb kötségvetési lyuk mértékében vagy a kiadási oldalt csökkentsék, vagy - intézkedésekkel hiteles módon alátamasztva -a bevételeket növeljék. Az elemzés fölhívja a figyelmet arra, hogy a kiadási oldalon már azzal jelentős megtakarításokat lehetne elérni, ha a kormány a költségvetési szervek működtetésére szánt összeget szintet tartaná, ugyanis a kabinet a 2012-es tervhez képest jövőre 600 milliárd forinttal többet kíván erre elkölteni. Bevételi oldalon viszont csak adóemelés jöhet szóba, amely, ha a vállalkozói réteget érinti, akkor jövőre - a munkahelyvédelmi tervben szereplő célzott járulékcsökkentés ellenére is - romlani fog a vállalkozások pénzügyi helyzete. Ez pedig - írja a cég közleménye - ellentmond a kormány által preferált növekedési tervnek. Ezen kívül szinte egyedüli megoldásként csak a háztartások pénzügyi terheinek növelése kerülhet szóba, ami átmenetileg az egykulcsos adórendszer valamilyen szolidaritás típusú adóelemmel való kiegészítését jelentheti. A KT elnöke szerint is a jelenlegi gazdasági helyzetben érdemes lenne átgondolni a szolidaritási járulék bevezetését, vagy más ütemben kivezetni a szuperbruttót.

A kormány az úgynevezett apró engedmények elvét választva dönthet úgy is, hogy most csak az MNB-t érintő tranzakciós illetéket váltja ki más bevételi forrásokkal, és megpróbálja meggyőzni az EU/IMF-küldöttséget a többi költségvetési szám megalapozottságáról - fűzik hozzá értékelésükhöz a Policy Agenda elemzői. Álláspontjuk szerint azonban ez a taktika egyedül időhúzásra való. 2013 elején ugyanis hamar világossá válik, hogy a költségvetés a vállalt hiánycél elérése érdekében további intézkedéseket igényel.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo