Fellendült az elektromos háztartási készülékek piaca

Az elektromos háztartási készülékek forgalma idén elérheti a 210-220 milliárd forintot, ami közel 15 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. A kereslet legnagyobb mértékben növekszik a hifitorony, videokamera, illetve lejátszó iránt, állapítja meg Schiller Tamás, a GfK Piackutató Intézet kiskereskedelmi panel vezetője.

Magyarországon már csak 1800 boltban lehet szórakoztató elektronikai készülékeket és háztartási gépeket kapni, a két évvel ezelőtti 2000-rel szemben. Az adatokat a bolthálózat részletes felmérése tárta fel, amit idén mindegyik legalább 10 000 lakosú, és további 30 kisebb településen végeztek el. Így rendelkezésre áll minden bolt profilja és pontos címe.

A szórakoztató elektronikai készülékek forgalma ebben az évben várhatóan 105-110 milliárd forint lesz, az elektromos háztartási nagygépeké 90, a kis gépeké pedig 15-20 milliárd forint. A három kategória tavalyi forgalma 95, 80 és 17 milliárd forintra tehető.

A kereskedelem koncentrációja következtében idén az elektromos háztartási készüléket árusító boltok összes eladótere 215 000 négyzetméterre becsülhető. Legdraszti-kusabb a csökkenés a 30 négyzetméternél kisebb üzletek-nél, mivel megfeleződött a számuk. Az öt boltnál kevesebbet működtető kis láncok szinte eltűnnek a kínálati oldalról.

Ugyanakkor azonban a nagy eladóterű üzletek száma sem növekszik látványosan, csak a jellegük és helyük rendeződik át. Például az elektromos háztartási készülékek korábban fontos beszerzési forrásának számító általános áruházak száma két év alatt 120-ról 73-ra csökkent. Szerepüket a hipermarketek és a bevásárlóközpontok nagy eladóterülettel rendelkező szaküzletei veszik át.

Másik tendencia a színhelyek koncentrálódása. Amíg ugyanis két éve a működő boltok 20 százaléka Budapestre és Pest megyére jutott, addig idén már közel 25 százalék.

A Kelet- és Nyugat-Magyarország közti arányok nem változtak.
Városközpontokban található az összes bolt háromnegyed része. A szórakoztató elektronikai cikkeket és elektromos háztartási nagy gépeket leginkább belvárosi szaküzletekben lehet megvenni. A kis gépek szélesebb választékát inkább a nagy tömegű fogyasztási cikkek vegyes profilú kiskereskedői.

Az elektromos háztartási készüléket forgalmazók több, mint fele szaküzlet. Közülük 114 foglalkozik kizárólag szórakoztató elektronikával. Az összes boltszámból tíz százalékkal nagyobb részt képviselnek a fotó szakboltok, továbbá a sokféle fogyasztási cikket árusító áruházak és hipermarketek. Öt százalék feletti rész jut a vas- és edényboltokra.

Az adatokat a GfK Piackutató Intézet úgynevezett Non-Food Tracking területe tárta fel. A szórakoztató elektronikai cikkek, elektromos háztartási kis- és nagygépek 28 árucsoportja, valamint a mobiltelefon kiskereskedelmét folyamatosan figyelik. Így követik a piac változásait: elsősorban a forgalom alakulását, a piaci részesedéseket modell szintre lebontva, továbbá márkák és termékcsoportok szerint. A vizsgálatok rendszeresen informálnak a kereskedelem termékellátottságáról, illetve az egyes márkák, termékek elterjedtségéről is.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo