Emoji kommunikáció: nincs szükség szavakra

2016. március 12. szombat - 07:30 / Kriston László
  •    

Képközpontú kultúrában élünk. A logók mellett már a klikkelhető ikonok is nagy szerepet játszanak abban a vizuális adatözönben, ami ránk zúdul. Az emojikat, vagyis hangulatjeleket nem csak a felhasználók, a cégek is imádják.

Egész nap elektronikus eszközök kezelőfelületein dolgozunk, informálódunk. Az érzelmeinket is egyre inkább itt próbáljuk kifejezni – ez vezetett az emoticonok hihetetlen népszerűségéhez. Ha pedig valami ennyire menő, törvényszerű, hogy a marketingesek felfedezik maguknak. Az, hogy a Facebook 2016. februárjában kibővítette az emoji-készletét, hogy már nem csak a felfelé mutató hüvelykujjal lájkolhassunk (van már szív, mosolygó, röhögő, meglepődő, síró és mérges arc is), ezzel pedig történetének legnagyobb változását hajtotta végre, azt mutatja, hogy az emojik nemcsak valami múló divat részei. Egyre inkább grafikus formában kommunikáljuk érzésünket. Az online világban nincs szükség szavakra, elég egy jól választott hangulatjel, ami többet mond minden szónál. Bővíteni kell a készletet, mert igény van rá.

Erőltetett lazaság: rosszul sült el
A The New York Times szerint egyes márkák túlzásba viszik a lazaságot és erőltetett a vagányságuk.
A Chevrolet 2015-ben olyan sajtóközleményt küldött ki, mely teljes egészében hangulatjelekkel íródott! Vakarta is a fejét a médiaszakma.
A Goldman Sachs tavaly az Y-generációról szóló jelentésébe szintén emojikat rakott. Voltak, akik kajánul kicikizték a bankot a Twitteren: “Most tessék megmagyarázni emojikkal a kötvénykockázati swapokat”, írta az egyik felhasználó. (Credit default swaps, CDS.)
Az angliai Bristolban a McDonald’s emojikkal ellátott óriásplakátjaira találékony emberek rábiggyesztettek egy okádó arcot.

Van itt erő

Egyre több cég látja meg a lehetőséget ebben az új kommunikációs eszközben.

Az emojik állítólag könnyen átcsúsznak a reklámblokkoló szűrőkön. És mivel vizuálisak, könnyen emészthető formában, azonnal érthetően képesek bizonyos üzeneteket kommunikálni. Mivel e piktogramok alaptermészetüknél fogva arra valók, hogy megosszák őket, ha felismerhető bennük egy márka vagy rá lehet következtetni belőle, az rögtön terjeszti a márkatudatosságot. Méghozzá ingyen. Vagyis a cégek így szépen beszöknek az emberek egymás közti kommunikációjába.

A Durex kondommárka például évek óta komoly kommunikációt épít december 1, az AIDS Világnapja köré. Idén új eszközt vetett be: egy kondomemojit. Az emojik azok a hangulatjelek, amiket emailjeinkben vagy a cset-appen használunk. A vállalat azzal magyarázta választását, hogy mivel nem talált olyan emojit, amely a biztonságos szexre utalna, elkezdett lobbizni, hogy létezzen ilyen. Arra buzdította az embereket, hogy népszerűsítsék szándékát, mégpedig sikeresen: a kampány 210 millió említést generált a Twitteren és 2,6 milliárd klikkelést a világhálón. Ilyen az emojik ereje.

A Taco Bell egyik emojija (fotó: Taco Bell)

A Taco Bell egyik emojija
(fotó: Taco Bell)

Nem egészen köztudott, hogy az emojit akárki nem kreálhat csak úgy. Egy konzorcium dönti el, milyen hangulatjeleket adhatnak hozzá a meglévő repertoárhoz, amelyek az okostelefon billentyűinek bizonyos kombinációval áll elő. A Durex még nem kapta meg a választ a megkeresésre, de azt tudni, hogy hatalmas igény van a brandek részéről, hogy benyomuljanak erre a kommunikációs terepre, mondta a New York Timesnak Ross Hoffman, a Twitter globális márkastratégiáért felelős menedzsere.

Ha másként nem, hát saját reklámjaikban feltüntetnek emojikat, mint a grafika részét. A mexikói konyhára szakosodott Taco Bell amerikai gyorsétteremhálózat például két szendvicset mutatott kézen fogva, s a képregényekből ismert szövegbuborék lebegett felettük, amelybe egy emojit rajzoltak: egy szívet. A Taco Bell létrehozott egy emoji-motort is online, mely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy egy másik emojival társítsák a cég hangulatjelét. Ezt 2015 november óta 756 alkalommal használták.

Amint a Facebook 7 jelre bővítette a (nem)tetszésnyilvánítás emoji-készletét, a Chevrolet reklámkampányba kezdett, arra lelkesítve fogyasztóit, hogy klikkeljenek szívet (szeretem) a Facebook-oldalán. A Fox filmstúdió a Deadpool című film óriásplakát-kampányában használt emojit. Az IHOP Restaurants saját logójába integrált hangulatjelet.

A Procter and Gamble Always pedig egyenesen a női egyenjogúságért harcol az emojikkal. Arra a hiányosságra hívják fel a figyelmet egy videóban, hogy “a lányoknak nincsenek szakmai hangulatjelei, kivétel, ha menyasszonynak lenni egy szakma”. A kampányban azért küzdenek, hogy a nők kifejezhessék emoticonokkal a szakmájukat vagy épp azt, hogy mit sportolnak.

 

Amikor a Wall Street túlzásba viszi a fiatalkodást (fotó: Twitter)

Amikor a Wall Street túlzásba viszi a fiatalkodást
(fotó: Twitter)

 

6 milliárd naponta

A világháló felhasználóinak 92 %-a használ hangulatjeleket az írásbeli kommunikációjában, derült ki az Emogi nevű start up felméréséből. A Swyft Media szerint az emberek naponta 6 milliárd emojit küldenek el szövegeikben.

Amikor a Beatles-katalógust piacra dobták a neten (streaming), a Spotify az együttes Abbey Road nevű albumának borítójából kreált egy emojit és belerakta a #BeatlesSpotify hashtagbe. Ezzel elkülönült azoktól az említésektől a Twitteren, melyek arra utaltak, hol másutt lehet meghallgatni a katalógust a világhálón.

Ez az elkülönülés, a kirívás a tömegből az oka, hogy olyan márkák, mint a Coca-Cola, a PepsiCo, az Anheuser-Busch az InBev, a Samsung, a Hallmark, Starbucks, a Disney és még egy tucatnyi világcég összesen több mint 1 millió dollárt fizettek a Twitternek azért, hogy alkosson nekik emojikat.

A McDonald's tévéreklámja emoji-arcokkal ruházta fel a szereplőket (fotó: YouTube)

A McDonald’s tévéreklámja emoji-arcokkal ruházta fel a szereplőket
(fotó: YouTube/McD’s)

Ha az emoji félig-meddig átveszi a logó szerepét, az annyiban kedvező a márkák számára, hogy ily módon a termékek is kvázi saját logót kapnak, nem egyetlen márka megjelenéssel kell operálniuk.

Hova vezet?

Van olyan cég, mely az e-kereskedelem eszközeként használja az emojit. Ha valaki egy pizzaszelet rak fel a Twitteren, akkor a Domino’s Pizza azt pite-megrendelésként értelmezi. Persze ez nem lehet agyatlanul vagy akár heccből csinálni, a felhasználóknak külön online megrendelőfelületet (accountot) kell létesíteniük, hogy ilyen egyszerűen tudjanak rendelni. A Domino’s Pizza erre üzenetet küld az illetőnek a Twitteren, amire reagálva meg kell erősítenie a megrendelés tényét. Lehetséges, hogy a digitális tárcák felé haladó online fizetési ökoszisztéma egyik új, ígéretes elemével van dolgunk. Ugyanis ez a megoldás nyerte a 2015-ös cannesi Lions reklámkonferencián a legjobb innovatív ötlet díját.

Piac & marketing
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor