Jogsink sem lesz a munkaerőhiány miatt

2012 óta kisebb megszakításokkal folyamatosan csökken az autósiskolák száma Magyarországon – derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató adatbázisából. A folyamatot több gazdasági tényező együttes hatása okozhatta – véli Hantos Zoltán projektmenedzser.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2012-ben hazánkban 692 darab olyan vállalkozás működött, melynek fő tevékenysége járművezető oktatás volt, az idei évre ez a szám 598 darabra csökkent. A szektor árbevétele ugyanakkor a 2012-es 10 milliárd forint körüli összegről 2015-re 13 milliárd forintra emelkedett. Az alkalmazotti létszám tekintetében kiolvasható, hogy a munkaerőhiány súlyosan érintette az ágazatot. A vizsgált időszakban a vállalkozások alkalmazotti összlétszáma, az egyéni vállalkozásokat nem számítva, 2012-es 1123 főről 2017-re 861 főre csökkent. Ehhez jön még az a kb. 3500 szakoktató, akik többsége megbízási szerződéssel, vagy vállalkozói igazolvánnyal végzik tevékenységüket.

Év Cégek darabszáma Nettó árbevétel (eFt.) Alkalmazotti létszám (fő) Felszámolás alá került cégek aránya (%) Végrehajtás alá került cégek aránya (%)
2012 692 10 082 659 1123 2,89 6,35
2013 683 10 626 185 936 1,75 10,39
2014 681 12 669 497 949 1,90 8,22
2015 659 13 455 816 942 0,91 5,91
2016 631 Nem lezárt év 963 0,47 6,33
2017 598 Nem lezárt év 861 Nem lezárt év Nem lezárt év
Örvendetes tény viszont, hogy a felszámolás alá került cégek aránya, hazai átlaghoz képest alacsony volt a szektorban és a vizsgált időszakban folyamatosan mérséklődött. 2012-ben 2,89% volt a felszámolása alá vont vállalkozások aránya, mely a tavalyi évben már csak 0,47%-ot ért el.

Hasonlóan kedvezően alakult a végrehajtása alá került cégek aránya. Itt a 2013-as év volt a csúcs, ekkor a működő vállalkozások 10,39%-ka ellen rendeltek el végrehajtást, míg 2016-ban ez az arány 6,33%-ra csökkent.

Az ágazatot sújtó negatív tendenciák oka elsősorban az alacsony jövedelmezőség, valamint a képzett munkaerő elszivárgása más szektorokba, illetve külföldre. A csökkenő szakoktatói létszám és annak elöregedése, valamint a pár éve megemelt kötelező gyakorlati óraszám miatt ma sokkal több időbe kerül a gépjárművezetői engedély megszerzése, mint 10 évvel ezelőtt.

Nem enyhítette az ágazat munkaerő problémáinak megoldását az sem, hogy 2005 és 2014 között a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szüneteltette a szakoktatók képzését a tananyag megújítása érdekében. A képzés újraindításának eredményei pedig még nem látszanak sem a cégadatokban, sem jogosítvány megszerzésének idejében. A helyzet különösen vidéken súlyos, hiszen az autósiskoláknak csak a  63,4%-ka működik Budapest és Pest megyén kívül. Ugyanakkor ezek a cégek egy növekvő piaci igényt kell, hogy minél rövid idő alatt kiszolgáljanak, hiszen az NKH közleménye szerint a KRESZ tanfolyamra jelentkezők és az azt sikeresen elvégzők aránya egyaránt dinamikusan növekedett 2015-2016-ban. Kérdés, hogy a munkaerőhiánnyal küzdő ágazat hogyan lesz képest ezt a megnövekedett igényt megfelelő határidőkkel, megfelelő szakmai színvonalon kiszolgálni a jövőben – zárja elemzését Hantos Zoltán az OPTEN céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

A nyári főszezonban különösen égető volt a hiány, ami a mai napig sem oldódott meg. Az azóta újraindított képzés első végzettei leginkább a működő iskolák által beiskolázott emberek voltak, nem kerültek hát szabad szakemberek a piacra. Ez mostanában várható, de, hogy a hiány a közeli jövőben csökkenhet, ahhoz a szabályozás változására is szükség volt - mondta lapunknak korábban Jakab László, a Jakab Autósiskola vezetője. (Nekik egyébként az AdWords segített a megoldásban.)

Az oktatóknak minden kategóriában érvényes, legalább 2 éve meglévő jogosítvánnyal kellett rendelkezniük ugyanis korábban, ami azt jelentette, hogy ha valaki csak személyautón oktatna, akkor is többszázezer forintos befektetéssel meg kell szereznie a másik két kategóriára érvényes jogosítványt is, ugyanakkor a megtérülésre csak több mint két év után számíthatott. A várakozási idő megszüntetésével a közeli jövőben enyhülhet az oktatói szakemberhiány. Ez László szerint azért is nagyon fontos, mert egyre nagyobb gondot okoz a mostanra általában legalább ötven év körüli oktatók és a jellemzően tinédzser tanulók közötti kommunikációs szakadék. A fiatalokra tehát nagy az igény.

 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo