Így pörgeti a reklám a GDP-t

A reklám hasznos, mert hozzájárul a gazdaság bővüléséhez, támogatja az innovációt, munkahelyeket teremt – hogy csak néhány dolgot említsünk. Ez derül ki egy friss kutatásból, amelynek eredményei szerint 1 eurónyi reklámpénz hét euróval pörgeti meg az európai GDP-t.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Freestock

Ezelőtt sohasem készült még összeurópai kutatás a reklám gazdasági hatásairól, társadalmi hozzájárulásáról. A felmérést most a Deloitte készítette a World Federation of Advertisers (WFA) vezette szakmai összefogás megbízásából, melynek az Interactive Advertising Bureau (IAB) Europe is részese volt. A reklámpiac közvetlen vagy közvetett pozitív hatásai három területen jelentkeznek az IAB Hungary blogján közzétett összefoglaló szerint:

Gazdaság

Minden reklámra költött euró hét euró pluszt jelent a GDP-ben. Ha a 2014-es 92 milliárd eurós uniós reklámköltést vesszük alapul, akkor ez 643 milliárd eurós hozzájárulás, ami a teljes uniós GDP 4,6 százaléka volt. Ezen túlmenően a reklám támogatja a versenyt, információt szolgáltat a fogyasztók számára ezzel segítve a jobb döntéseket. A nagyobb verseny pedig innovációra, azaz jobb termékek és szolgáltatások kialakítására, piacra vitelére serkenti a vállalkozásokat.

Munkaerőpiac

A reklámpiac EU-szerte 5,8 millió munkahelyet teremt, ami az összes foglalkoztatott 2,6 százaléka. Hogy kik ők? Egyrészt azok, akik közvetlenül a reklámkészítésből élnek (az 5,8 millió 16 százaléka), másrészt azok, akik a reklámpiacról finanszírozott médiában és online szolgáltatásoknál dolgoznak (10%), harmadrészt pedig azok, akik a hirdetéspiac gazdasági növekedést serkentő hatása miatt jutottak munkahelyekhez (74%)

Társadalom

A reklám összességében a legfontosabb, sok esetben az egyetlen jelentős bevételi forrás a médiaszolgáltatások számára. Mint ilyen, hozzájárul ahhoz, hogy az európaiak hírekhez, szórakoztató tartalmakhoz és kommunikációs eszközökhöz jussanak hozzá, nagyobb választékban, olcsóbban vagy akár ingyenesen. 2014-ben 92 milliárd eurót költöttek reklámra az EU-ban, aminek a jelentős része a tartalomipart finanszírozta.

Éppen a fentiek miatt a kutatásban résztvevő szervezetek arra hívják fel az európai döntéshozók figyelmét, hogy ne szigorítsák tovább a reklámpiac szabályozását, hogy az betölthesse pozitív gazdasági-társadalmi szerepét. Itt az audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló, valamint az ePrivacy irányelvre kell gondolni, amelyek szigorítása az európai digitális gazdaságot és ezzel a társadalmat, a helyi vállalkozásokat és állampolgárokat is nehezebb helyzetbe hozná.

A reklám hozzájárul, hogy az európaiak hírekhez, szórakoztató tartalmakhoz és kommunikációs eszközökhöz jussanak hozzá, nagyobb választékban, olcsóbban vagy akár ingyenesen
A reklám pozitív gazdasági-társadalmi hatását tehát nem lehet eléggé hangsúlyozni, és a mostani kutatást megelőzően is voltak már olyan elemzések, amelyek ugyanerre a következtetésre jutottak - írják az IAB Hungary szakértői. Az IAB Europe korábbi számaiból az derült ki, hogy önmagában a digitális reklámpiac több mint egymillió munkahelyet teremt, és éves szinten 100 milliárd eurót meghaladó mértékben járul hozzá a gazdasághoz.

De vannak magyar adatok is, hiszen az MRSZ és a PwC először 2013-ban, majd 2016-ban készített egy a fentiekkel azonos fókuszú, ám a magyar piacra koncentráló tanulmányt. Eszerint 2013-ban 1 forint reklámköltés 4,7 forint pluszt hozott a magyar gazdaságban, 2016-ban pedig már 1:6 volt az arány, ami a reklám növekvő gazdasági erejét jelzi. A 2016-os tanulmány kiemelten foglalkozott a digitális reklámpiaccal, amely a megelőző évben vált a reklámtorta legnagyobb szeletévé, megelőzve a televíziót. A 2015-ös reklámtorta-növekmény 60 százaléka már a globális szereplőknél jelent meg, ami alatt elsősorban a Facebookot és a Google-t kell értenünk. Ezek az MRSZ tanulmánya szerint pozitív hatással vannak a fogyasztókra és a hirdetőkre egyaránt, ám adóoptimalizáló gyakorlatuk torzítja a versenyt, ami ellen nemzetközi szinten kellene fellépni.

A teljes tanulmány elérhető ezen a linken.

 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo