Már csak engedélyre vár a repülő autó

A Terrafugia amerikai cég határozott szándéka, hogy 2025-re elterjeszti repülő autóit. A prototípust már 2014-ben megépítették. Helyből fel tud szállni, kifutópálya sem szükséges hozzá. Húszórás tanfolyamon meg lehet szerezni a pilótaképesítést, de ez is csak végszükség esetén kell, hiszen a jármű magától repül. Az ára még nem ismeretes.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Terrafugia tulajdonképpen két járművel állt elő. Az egyik úgy fest, mint afféle közúti helikopter. Két propelere van, amelyek a kinyitható szárnyakból bújnak elő. A szárnyak hasonlatosak a felfelé nyíló ajtókhoz, amilyenekkel a Szárnyas fejvadászban vagy a Vissza a jövőben látott autók rendelkeztek, vagy újabban az Elon Musk által fejlesztett Tesla Model X. (A cég egyébként szintén kacérkodik a repülő autó gondolatával!)  Ez a szárny azonban középen hajlik, hogy könnyen be lehessen csukni az autó oldalába. A jármű ezért könnyen befér egy hagyományos garázsba vagy parkolóhelyre.

A Terrafugia egyik járműve a Transition – a képeken fehér-kék csíkkal –, a másik a TF-X, mely szürke-fekete árnyalatokat visel.

A Transition behajtja és becsukja a szárnyát, mint a madár
Fotók: Terrafugia

A Transition 400 mérföldet, azaz 643 kilométert képes megtenni egy tankkal, a TF-X 500 mérföldet, vagyis 804 kilométert. Előbbi akár 160 kilométerre is képes felgyorsulni a levegőben. A TF-X hibridautó, tehát elektromos járműként is üzemeltethető.

A TF-X előnye, hogy vízszintesen is fel tud szállni, nincs szükség kifutópályára hozzá. A Transition le- és felszállásához viszont szükséges hagyományos reptér.

Annyit fejlődünk a következő 20 évben, mint az elmúlt 300 alatt
A beültethető chipek, implantátumok és egyéb informatikai eszközök veszélyeire figyelmeztetett Gerd Leonhard futurológus a 4. ipari forradalom lehetőségeit elemezve. Szerinte ép emberi test nélkül a technológiai forradalom nem ér semmit.
A technológia készen áll, és működőképes: a két jármű még nem került kereskedelmi forgalomba, de bérelni már lehet. Sorsuk attól függ, hogy az amerikai légi szabályozási hivatal (Federal Aviation Administration, FAA) engedélyezi-e a technológiát, és helyet biztosít-e neki a légtérben.

Figyelembe véve, hogy egyre inkább sokszereplős a légtér (például terjednek a drónok is), az illetékes hatóság vélhetően felismeri, hogy a légi közlekedés demokratizálódása, vagyis a magánszereplők és a kisvállalkozások térnyerése megállíthatatlan.

Az FAA-t éppen a drónok megjelenésére reagálva kérte fel a kormány, hogy kreáljon rendeleteket a vezető nélküli légi járművek szabályozására – e kategóriába tartoznak a drónok is.

TF-X, a közúti csoda. Még csak kutatási céllal engedik furikázni

A hivatal 2015 decemberében engedélyt adott a Terrafugiának a járművei használatára kutatási céllal. Ebből arra lehet következtetni, hogy ha nagy balesetek nem történnek, a technológia előbb-utóbb zöld utat fog kapni, s kereskedelmi (és közúti) forgalomba kerülhet.

A Terrafugia egyike annak a 4 teamnek, melyet az FAA konzultánsként hívott meg a légtér-menedzsement és -infrastruktúra jövőjének elemzésére, a rendeletek kidolgozásának nyitányaként. A kiválasztottak közé tartozik még a Boeing, a Lockheed Martin, a Virgin America és az Embry Riddle Aeronautical University. Impozáns társaság.

Carl Dietrich 2006-ban alapította a Terrafugiát, mely a massachusettsi Woburnban működik. A vállalkozás törzsgárdáját a Massaschusetts Institute of Technology (MIT) Aeronautics and Astronautics Department volt diákjai teszik ki.

Befér a garázsba is. Nem kell újat építeni. De ehhez a típushoz kifutópálya is kell

Dietrich elmondása szerint nem igényel különösebb nagy hozzáértést járműveik vezetése. A szükséges pilótaképesítést 20 órás sportpilóta-tanfolyamon meg lehet szerezni. Nem mintha alapjáratban szükség lenne rá: ha minden rendben megy, a jármű magától repül. A vezető betáplálja az úti célt, a szoftver lecsekkolja az időjárási viszonyokat, és megállapítja, mely irányba célszerű repülni. A vezetési készségek ott jönnek szóba, hogy a vezetőnek kell eldöntenie, a körülmények biztonságosak-e a leszálláshoz.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo