Megrohantuk az üzleteket szeptemberben – és hol van még a karácsony?

2017. november 07. kedd - 11:40 / PP/MTI
  •    

Jelentősen, az idei évben is kiugró mértékben nőtt a kiskereskedelmi forgalom szeptemberben. Az elemzők szerint a dinamikus bérnövekedés mellett a növekvő fogyasztói bizalom is erősíti a vásárlási hajlandóságot.

A KSH szerdai közlése szerint szeptemberben 5,4 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi üzletek forgalma az egy évvel korábbihoz viszonyítva, a naptárhatástól megtisztított növekedés 6,0 százalékos volt. Az iparcikk-boltokban 12,5 százalékkal, az élelmiszert és az élelmiszer jellegű vegyes cikkeket árusító üzletekben 2,7 százalékkal nőtt az értékesítés volumene a naptárhatástól megtisztított adatok szerint. A benzinkutak forgalma 0,5 százalékkal elmaradt a tavaly szeptemberitől.

lány bevásárol boltban

Kép: Flickr

A növekvő bérek emelik a vásárlási hajlandóságot is

Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője szerint a szeptemberi adat jól mutatja az idén áprilistól tapasztalható kedvező trendet a kiskereskedelmi szektorban. Az elemző a kiskereskedelmi forgalom további dinamikus bővülésére számít, amely az év egészében akár a 4,5 százalékot is meghaladhatja. Kitért arra, hogy bár az ipari adatközlés még sokat befolyásolhat az összképen, de a kiskereskedelem teljesítménye alapján a harmadik negyedévben erős GDP-növekedés várható, amely elérheti a bank által várt 3,7 százalékos emelkedést is.

Nélkülözhetetlen tanácsok az ünnepi online kampányhoz
Az ünnepek nem csak magánemberként okozhatnak kihívást a megfelelő ajándékok kiválasztása és beszerzése miatt. A webáruházakat üzemeltető vállalkozóknak mások ajándékigényeiről is gondoskodniuk kell. Sőt, minél nagyobb szeletet szeretnének kiharapni maguknak a karácsonyi vásárlási lázból, annál ügyesebb és kreatívabb kampányokkal és praktikákkal kell előrukkolniuk. Szakértőnk négy tippet is ad, hogy minél szebb legyen a 2017-es karácsonyi szezon!

A szeptemberi adat volt az idei év legmagasabb növekedési üteme. Az erős munkaerőpiac, a csökkenő munkanélküliség és a dinamikusan emelkedő bérek pedig hozzájárulnak a háztartások vásárlási hajlandóságának növeléséhez, amely nemcsak a kiskereskedelmi szektor adataiban, hanem a fogyasztási számokban is megjelenhet.

Nemcsak a kiskereskedelemben nő a fogyasztás

Suppan Gergely, a Takarékbank elemzőjének kommentárja szerint az idén várható reálbér növekedés, az év első hónapjaiban 11 éves csúcsra ugró fogyasztói bizalom, a háztartások pénzügyi vagyonának meredek növekedése miatt a következő hónapokban tovább gyorsulhat a kiskereskedelmi forgalom bővülési üteme, így idén 4,5 százalékos növekedésre számít, amit jövőre hasonló mértékű növekedés követhet.

A kiskereskedelemnek további lökést adhat az új lakások következő negyedévekben várható átadási hulláma is. A háztartások ugyanakkor nem csupán a kiskereskedelemben növelik fogyasztásukat, így a vendéglátás, belföldi turizmus, szabadidő, szórakozás, valamint egyéb szolgáltatások területén is jelentős növekedésre lehet számítani. 2010 átlagához képest 23,4 százalékkal emelkedett a kiskereskedelmi forgalom.

két lány weben vásárol

Kép: Mastercard

Húsz százalékos növekedés jöhet össze az online kereskedelemben

Nyeste Orsolya, az Erste Bank makrogazdasági elemzője kiemelte: a nettó reálbér emelkedés és a fogyasztói bizalom erősödése miatt az év hátralévő részében is folytatódhat a forgalom bővülése, a lakossági fogyasztás élénkülése pedig fontos meghatározója lesz, mind a harmadik negyedéves, mind az egész éves GDP-bővülésnek.

Rédey Iván, a Mall.hu ügyvezető igazgatójának becslése szerint a január-szeptemberi időszakban a magyar webáruházak összesített forgalma 18-20 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit. A webáruházak részesedése a teljes magyar kiskereskedelmi forgalomból a tavalyi 5,2 százalékot követően megközelítheti a 6 százalékot – tette hozzá.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor