Vonzó célpontok a magyar cégek

Az év első felében óriás tranzakciók fémjelezték az európai vállalati fúziós piacot, és itthon is több meghatározó cég eladására került sor, elsősorban az élelmiszeriparban. Magyarország a régión belül kiemelkedően vonzó befektetési célpontnak számít, mivel jelentős növekedési potenciállal rendelkező cégekben lehet tulajdonrészt szerezni, és ezáltal a régiós terjeszkedést magyar központból irányítani – derül ki a DLA Piper Horváth és Társai Jogi Iroda elemzéséből.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

A közép-kelet-európai régióban a fogyasztók vásárlóerejének stabil növekedésével párhuzamosan vonzó befektetési célponttá váltak a széles körben, erős márkaismertséggel rendelkező cégek. A régió befektetői aktivitásának növekedését számos tényező befolyásolta, így többek között a hitelpiacokon megtalálható likviditásbőség és a befektetők saját tartalékai, amelyek minőségi európai célpontok megszerzésére teremtettek lehetőséget. Ez a környezet nagymértékben támogatja az exiteket, amelyek volumene a Merger Markets adatai szerint 21 százalékkal, értéke pedig 14 százalékkal nőtt az év első felében.

A hazai piacot a válságból való kilábalás, ezzel párhuzamosan a fogyasztás növekedése jellemzi, és ez az élelmiszeripar és kereskedelem cégeinek jelentős lökést ad. A magyar gyökerű lokálisan sikeres cégek egy része vagy elérte növekedésének a határát, vagy bekövetkezik a generációváltás, amelynek eredményeként az alapító tulajdonosok több esetben szakmai vagy pénzügyi befektető bevonása mellett döntöttek. Az elmúlt időszak három figyelemre méltó akvizíciója a Fornetti és a Szentkirályi értékesítése szakmai-, valamint a Pek Snack eladása pénzügyi befektetők számára.

„A hazai sikersztorik iránt most nagyobb a kereslet, mint valaha. A befektetők Magyarországon nem elsősorban piacot, hanem növekedési potenciált vásárolnak. Egy erős márkával és professzionális menedzsmenttel rendelkező cégben a külföldi, elsősorban szakmai befektető nagy lehetőséget lát, ami jó kiszállási pontot jelent mind az alapító tulajdonos, mind a pénzügyi befektető számára” – emelte ki Posztl András, a DLA Piper Horváth és Társai Jogi Iroda ügyvezető partnere. Hozzátette: „Tapasztalataink szerint a tőzsdei bevezetés azon cégek esetében tud reális alternatíva lenni, ahol nincs generációváltás, ugyanis a korábbi tulajdonos csak akkor tud teljes mértékben kiszállni a cég irányításából, ha a szerepét egy szakmai befektető veszi át. Arról nem is beszélve, hogy a lokális tőzsdéken realizálható ár rendszerint kisebb, mint amennyi egy szakmai, vagy pénzügyi befektetőnek történő eladás esetén befolyhat.”

Ősszel kelendőbbek a cégek
Az idei első negyedévben világszerte 1513 közepes méretű összeolvadási és felvásárlási (M&A) tranzakciót hajtottak végre, összesen 133 milliárd dollár értékben. A piac teljesítménye az előző év hasonló időszakához képest volumenben 19, míg összértékben 12 százalékkal marad el.
Az M&A-tranzakciók másik jelentős terepe a hazai kereskedelmi ingatlanok és a logisztika terén tapasztalható konszolidáció, amelyben elsősorban a pénzügyi befektetők vesznek részt, így igazodva az európai trendekhez. A rendelkezésre álló szabad források számára reális profittal kecsegtet ez a szegmens, miközben az értékesítés jó megoldás a hitellel túlterhelt jelenlegi tulajdonosok számára is. A hazai M&A-tranzakciók során elsősorban a banki és biztosítói hátterű ingatlanok cserélnek gazdát, és kerülnek jellemzően private equity befektetőkhöz. A nemzetközi M&A-mezőnyben vezető szerepet betöltő DLA Piper, amely 2015-ben megőrizte első helyét az ügyletek számát tekintve a MergerMarket jogi listáján, elemzést készített az általa végzett tranzakciókról. Ebből kiderül, hogy a private equity eladók 40 százaléka aukció útján adta el részvényeit, aminek az az oka, hogy számukra az ár sokkal lényegesebb kérdés, mint a szakmai befektetőkre jellemző szigorú titoktartás iránti igény. Az európai M&A-tranzakciók felét feltételhez kötötték a vevők, és jellemzően a zárásra valamennyi idővel az aláírást követően került sor. Ennek elsődleges oka a versenyhatósági és egyéb hatósági jóváhagyás, az esetek 20 százalékában pedig a munkavállalókkal kötendő megállapodás. Az esetek mindössze 10 százalékban volt a vevő finanszírozási képessége a halasztás indoka.

A közép-kelet-európai régióba a legnagyobb befektetések a hagyományosan aktív Németországból (16,6%), illetve még ezt is meghaladó mértékben az Egyesült Királyságból és Írországból érkeztek: utóbbi kettő összesített aránya elérte a 23 százalékot. A vásárlói oldal angolszász dominanciája Magyarországon jelentős, hozzánk elsősorban Nyugat-Európából és Amerikából jön a tőke, míg az ázsiai befektetők szinte teljesen eltűntek.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo