A bankolásban is hódít az online

2016. szeptember 05. hétfő - 20:10 / piacesprofit.hu
  •    

Egyre inkább teret hódítanak az online megoldások a lakossági pénzügyek világában is: az ügyfelek egyre inkább az interneten keresztül érdeklődnek és az ügyintézés iránti igény is nő. Ezt a bankok sem bánják, mert a lakossági üzletágak kezdenek veszteségbe fordulni, így a költségcsökkentés lehetőségét teremti meg számukra az online ügyintézés.

A Number26 a WireCard Bankkal együttműködik. (kép: Number26)

A Number26 a WireCard Bankkal együttműködik.
(kép: Number26)

Hódít az online a bankolásban: 2016. első félévében 19 milliárd forinttal több személyi kölcsönt folyósítottak a bankok, mint az előző év azonos időszakában, ez 61%-os növekedést jelent. A hazai Sberbank tapasztalata pedig azt mutatja, hogy már nem csak az érdeklődés, de az igénylés is egyre nagyobb mértékben történik interneten keresztül. Az elmúlt 12 hónapban 841 milliárd forintnyi lakossági hitel került kihelyezésre – ebből 441 milliárd volt lakáshitel, 290 milliárd pedig fogyasztási hitel. Figyelemre méltó trend, hogy a lakossági hitelügyintézésben mindjobban előtérbe került az internetes felületeken történő érdeklődés, amelyből egyre több tényleges hitelfelvétel valósul meg. Egyre inkább úgy tűnik, hogy az interneten keresztül intézett hiteligénylések mennyisége elkezdett felzárkózni a legnagyobb mértékben az online térben bonyolított pénzügyi tevékenységek köréhez, amelyet továbbra is a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás megkötése vezet.

A bankok igyekeznek mindinkább a digitális megoldások felé fordulni, ám ez sok esetben mindössze a banki weboldal fejlesztésére és a mobilalkalmazásra korlátozódik. Pedig az internet hozzáféréssel rendelkező banki ügyfeleknek 42%-a nem is tudja, hogy bankjának egyáltalán van-e okostelefonos applikációja és mindössze 15% az, akik aktívan használják is.

„A digitalizáció előtérbe helyezésének van egy másik fontos aspektusa az internetes megjelenésen túl is. Tapasztalataink azt mutatják, hogy már a termékfejlesztéskor figyelembe kell venni az online térben mozgók igényeit. Azt kell szem előtt tartanunk, hogy a lehető legtöbb információ elérhető legyen az adott termékről, sőt akár igényelni is lehessen online” – mondta Fodor Tamás, a Sberbank Magyarország Zrt. lakossági üzletágért felelős igazgatója. Az online értékesítésre optimalizált banki termékek a pénzügyi szolgáltatások következő szintjének küszöbét jelentik, hiszen már ma is elérhető a teljes körű tájékozódás lehetősége az interneten keresztül.

Már a bank is csak egy app
A pénzügyi szektor is megkapta a maga felforgatóit: ezek az “app-only” bankok, amelyeknél a bankolást teljes egészében egy alkalmazáson keresztül végezhetjük. Eddig kevés ilyen létezik, de meglepően gyorsan gyarapodik az ügyfélkörük.

Költségcsökkentésnek sem utolsó

A költségkímélés hajtja a netbankot mutatta ki az IFUA Horváth & Partners felmérése. A megkérdezett bankszakemberek ötöde szerint a lakossági szolgáltatások már ma is veszteséget termelnek. Ezért az ágazat szereplőinek több mint kétharmada fiókbezárásokra készül, ennek mértéke elérheti a 30 százalékot. A válaszadók 70 százalék fölötti arányban terveznek akár 20 százalékos létszámcsökkentést is. (Magyarországon 2008 és 2015 között a bankok 23 százalékkal csökkentették fiókjaik számát, és további fiókbezárásokat terveznek.) A költségtakarékosság azonban nem elegendő a kívánt eredmény eléréséhez, emiatt a felmérésben résztvevő pénzintézetek kétharmadánál díjemelést is tervbe vettek. Ebből azonban az internetes bankolás kimarad: az érintettek 60 százaléka továbbra is kínál ingyenes online számlavezetést.

A személyes tanácsadás is veszít jelentőségéből, ennek szerepét növekvő arányban veszik át az online, automatizált ajánlatok. Ezek költsége jóval alacsonyabb, és a fiatal, internetszerető ügyfelek számára természetes is. A bankszakemberek 80 százaléka számol azzal, hogy a tanácsadóik egyre inkább videón és telefonon tartják majd a kapcsolatot az ügyfelekkel, illetve chatelnek velük.

„Miközben a bankfiókok száma csökken, egyre fontosabb kérdés, hogy a megmaradó fiókok a lehető legjobb helyen legyenek” – fűzte hozzá az eredményekhez Huba Eörs, az IFUA Horváth & Partners Kft. ügyvezető partnere. A minél megfelelőbb helyszín kiválasztásában geolokációs elemzések segítenek.  A következő években a pénzintézetek jelentősen fejleszteni akarják ilyen jellegű kompetenciájukat, és a belső adatok (például ügyfelek lakóhelye, cégek telephelye) mellett számos külső adatot (például közösségi közlekedési útvonalak, más pénzintézetek fiókjainak elhelyezkedése) be akarnak vonni az elemzésükbe.   Új trend, hogy a bankok már nem tekintenek fenyegetésként a FinTech cégekre. A válaszadók több mint 80 százaléka szeretne ezekkel szorosabban együttműködni. Ez mindkét fél számára kedvező, hiszen így a FinTech cégek elérhetik a banki ügyfeleket, a pénzintézetek pedig költségtakarékosan bővíthetik kínálatukat, amivel az ügyfeleik is csak nyerhetnek.

Online bankol? Erre ügyeljen
Az internetes szervezett bűnözés első számú motivációja régóta a pénzügyi haszonszerzés, így nem meglepő, hogy a támadások jelentős része az online bankolást veszi célba. A G Data tanácsai segítenek elkerülni a bajt.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor