A dühös alkalmazottakat keresik a bűnözők

A Kaspersky Lab biztonsági jelentése szerint kiberbűnözők belső embereket használnak a telekommunikációs hálózatokhoz és felhasználói adatokhoz való hozzáféréshez: vagy alvilági csatornákon toboroznak elégedetlen alkalmazottakat, vagy nyilvános oldalakról szerzett kompromittáló információkkal zsarolják a személyzetet.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kibertámadások fő célpontjai a telekommunikációs szolgáltatók. Ők működtetik és irányítják a világhálót, a hang- és adatforgalmat, valamint nagy mennyiségű személyes adatot tárolnak. Ez nagyon vonzóvá teszi őket a haszonleső kiberbűnözők, államilag támogatott hekkerek és versenytársak számára is.

Céljaik elérése érdekében a kiberbűnözők gyakran használnak belső embereket, hogy feltörjék telekommunikációs cégek védelmét, és megvalósítsák bűncselekményeiket. A Kaspersky Lab és a B2B International közös globális kutatása szerint az összes kibertámadás 28 százaléka és a célzott támadások 38 százaléka belső emberek rosszindulatú tevékenységének eredménye. A jelentés a belső emberek behálózásának legnépszerűbb módszereit vizsgálja, és felfedi, mire használják a hekkerek az alkalmazottakat.

Kép: SXC

Az alkalmazottak kompromittálása

A Kaspersky Lab kutatói szerint a támadók a következőképpen érik el vagy ejtik csapdába a telekommunikációs alkalmazottakat:

  • Nyilvános vagy lopott adatforrásokat felhasználva kompromittáló információkat keresnek az alkalmazottakról. Aztán megzsarolják a megcélzott egyéneket, arra kényszerítve őket, hogy adják meg céges azonosítóikat, gyűjtsenek információt a belső rendszerekről, vagy indítsanak adathalászó támadásokat vállalaton belül.
  • Alvilági fórumok vagy „fekete fejvadászok” segítségével belső embereket toboroznak. Ezeket az alkalmazottakat megfizetik szolgáltatásaikért, és arra is megkérhetik őket, hogy válasszák ki azokat a munkatársakat, akiket zsarolás útján be lehet vonni.
Senki sincs biztonságban
Különböző mértékben, de veszélynek van kitéve minden intézmény és vállalat: a legújabb becslések szerint évi 1 milliárd dollár kárt okoznak a kiberbűnözők, miközben a vállalatok legkevesebb ennek felét költik a károk kivédésére. Az Infotér szakértői elemzése szerint a legnagyobb vállalatok mellett a kisebb cégek is egyre inkább ki vannak téve az új veszélyeknek, és mindenkinek már most fokoznia kell a védelmi képességeit – már csak a jól felfogott üzleti érdekei miatt is.
Az internetes zsarolás egyre népszerűbb az olyan online adatlopásokat követően, mint az Ashley Madison adat-kiszivárogtatás, mivel ezek eszközt adnak a támadók kezébe különböző egyének megfélemlítéséhez vagy lejáratásához. Az adatkiszivárogtatásos zsarolás annyira gyakori manapság, hogy az FBI június 1-én közérdekű közleményt adott ki, figyelmeztetve a fogyasztókat a kockázatokra és a lehetséges következményekre.

A legkeresettebb belső emberek

A Kaspersky Lab kutatói szerint, ha egy mobilszolgáltatót támadnak meg, a bűnözők azokat az alkalmazottakat fogják kikeresni, akik gyors hozzáférést biztosíthatnak a felhasználói és céges adatokhoz, valamint a törvénytelen SIM kártya-duplikációhoz. Viszont ha egy internetszolgáltató a célpont, a támadók azokat fogják megtalálni, akik fel tudják térképezni a hálózatot, és képesek man-in-the-middle támadásokat indítani.

Habár a belső támadások bármilyen formát ölthetnek, a Kaspersky Lab kutatói két nem tipikus példát említenek: az egyik esetben egy telekommunikációs alkalmazott 70 millió börtönlakó telefonbeszélgetését szivárogtatta ki, ezzel többszörösen megszegve a titoktartási kötelezettséget; egy másik esetben egy SMS-központ mérnöke hirdette szolgáltatásait egy népszerű DarkNet-es fórumon, azaz hogy olyan üzeneteket képes elfogni, amik egyszeri jelszavakat tartalmaznak ügyfélprofilok kétlépéses belépési folyamatához.

„Gyakran az emberi tényező a leggyengébb láncszem a biztonsági rendszerekben. A technológia önmagában nem elég ahhoz, hogy teljes mértékben megvédjen egy szervezetet egy olyan világban, ahol a támadók gyakran a belül található gyenge pontokat használják ki. A cégek azzal kezdhetik védelmük kialakítását, hogy egy támadó szemével vizsgálják meg szervezetüket. Ha alvilági fórumokon bukkannak fel cégének álláshirdetései vagy más adatai, akkor vállalatát valaki kiszemelte magának. És minél előbb értesül erről, annál jobban felkészülhet” – mondta Denis Gorchakov, a Kaspersky Lab biztonsági szakértője.

Elveszítik a kontrollt a vállalatok
A dolgok internete elavulttá teszi azt a szemléletet, amelyben a vállalatok befolyást gyakorolhatnak dolgozóik eszközeire, így inkább a kritikus adatok védelmére, a hozzáférések megfelelő szabályozására kell koncentrálni – vélekednek a NetIQ szakértői.

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo