IDC 2001 eWorld felmérés

Ez az utolsó része az International Data Corporation 2001. tavaszán-nyarán végzett, a Cisco, Compaq, eTranslate, Market Probe, és a The Industry Standard által finanszírozott tanulmányából készített sorozatunknak az e-üzlet elfogadottságáról. E rész témái: nyelvhasználat, webes ráfordítások.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nyelv
Vélekedés: "2007-ben a kínai lesz a leggyakoribb nyelv a világhálón" (Egy Accenture reklám)
Valóság: szó sincs róla. Az angol marad a leggyakoribb.
Hajtóerő: az angol a nemzetközi üzleti, pénzügyi, tudományos kapcsolatok hivatalos nyelve, az EU-ban is. (Nem beszélve a pop-zenéről és az informatikáról… – a ford.)

2005-ben a webhasználók 30 százaléka lesz angol anyanyelvű, 14 százalékuk beszél majd kínaiul, és 10 százalékuk japánul. Jelenleg a hálójárók mintegy felének más az anyanyelve, de sokuk ért (olvas) angolul. Így hát nem tűnik úgy, hogy az angol nyelv jelentősége a közeljövőben bármennyit is csökkenne a weben.
Ettől függetlenül számos webhelynek jó oka lehet, hogy más nyelvet is támogasson. Az amerikaiak ötödének van nem angol változata (elsősorban spanyol, a francia van a második helyen), a kanadai weblapok fele kedvez a nem angol nyelvű látogatóknak. A másik irányból nézve a német webhelyek 46, a franciák 45 és a japánok 26 százaléka támogatja az angolt.


Ma az összes webhely mintegy harmada többnyelvű. De ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy egy többnyelvű portál egyben lokalizált is. A fizetési szolgáltatást nyújtó helyek kevesebb, mint egy nyolcada fogad el idegen valutát. Nagy lehetőségek állnak a fordítási és lokalizációs szoftvereket-szolgáltatásokat kínáló vállalkozások előtt.
Mindenesetre a többnyelvű webtermékek komoly felkészültséget igényelnek. Nemzetközi portál létrehozása előtt igencsak célszerű körültekintő piackutatással meggyőződni arról, hogy a célterületen van vagy lehet-e kereslet? Azt is meg kell vizsgálni, hogy a web-architektúra világszínvonalú-e, és hogy vajon az üzletmeneti eljárások is megfelelők és méretezhetők. Az átalakításokat most, a lassuló gazdasági körülmények között el lehet végezni, hogy az új piacokra való behatolást előkészítsék, és csökkentsék az üzletviteli költségeket.

Az e-business kezdeményezések mérlege
Vélekedés: a technológiai tőzsde összeomlása azt jelenti, hogy az e-business csak reklámkampány volt.
Valóság: nem igaz, a technológiai részvényeket téves vélekedések alapján értékelték magasra. A lehetőségek még mindig fennállnak.
Hajtóerő: a webes technológiák beérése, mobil és mindenütt jelenlevő informatika, az online termék- és szolgáltatás-beszerzés növekvő előnyei és könnyebbedése.

Bár elkeserítő látni, hogy a dotkom részvények hová süllyednek, miközben az egész világgazdaság lassul, a jelenség nem új. Voltak már hasonló hullámvölgyek. Emlékezzünk csak arra, ahogy 1983-ban és 84-ben a hirtelen feltört és fiatalos energiával szárnyaló PC-vállalkozások milyen "dicsőségmentesen" mentek tönkre. Nem jött el a világvége akkor sem, a PC-ipar legnagyobb profitjait a 90-es évek elején zsebelték be. Sok elemző akkor is elhamarkodottan a PC-k bukását jósolta, mert drágák, lassúak, nehezen kezelhetők voltak, és nem növelték a termelékenységet stb. De a technológia fejlődése révén a PC-piac egy évtizeden belül nagyságrendnyit nőtt, olyan cégek közreműködésével, amelyek az összeomlás után jöttek létre, vagy mentek a tőzsdére.
Az eWorld felmérést jóval a dot-kopp után végezték, és a benne szereplő cégek igen energikusak a webes technológiák és az elektronikus kereskedelem terén. Ezért az IDC szilárdan hisz abban, hogy a webes technológiákra fordított befektetések 2004-re csaknem megnégyszereződnek (lásd a 9. ábrát).


E növekedés véghezvitele szoros elkötelezettséget és jelentős ráfordításokat követel ahhoz, hogy az IT gyártók és stratégiai partereik előtt sok új lehetőség tárulhasson fel. A keresleti és kínálati oldal precíz megértése nagyon fontos, magas szorgalmat és igyekezetet követel. Különösen lényeges a kereslet pontos felbecsülése az elektronikus kereskedelem sikeréhez a globális gazdaságban. Minden országban más a fogyasztók értékrendje, megvan a saját kereskedelmi kultúrája és szabályzó mechanizmusa, ezért abszolút elengedhetetlen az alapos helyi piackutatás.
A kínálati oldalon a befektetőknek kötelező meghatározni azon cégek képességeit, amelyek növekvő mértékben függenek az IT infrastruktúrától. Ezért a gazdasági elemzőknek és az ilyen intézményeknek együtt kell dolgozniuk a technológiai szakértőkkel, hogy kiértékeljék e cégek értéknyilvánításait. Azokat a cégeket fogja a Wall Street magasra értékelni, amelyek technológiái és megoldásai a globális vállalkozásokat támogatják.
Ugyan a nagyvállalatoknak előnye van, de nemcsak nekik érdemes e-business alkalmakat keresni. Az eWorld vállalatok más cégek százait tartják elsődleges üzleti partnernek, az e-business ökoszisztémák még csak most születnek. Még egy olyan környezetben is, amelyet a Cisco, Compaq, Dell, IBM, Intel, Microsoft, Oracle és a Sun uralnak, jó esélyei vannak a világszínvonalú megoldást nyújtó induló cégeknek arra, hogy a domináns szereplők között sikeresek legyenek, sőt, akár nyerjenek. Végül is az említett cégek 20 évvel ezelőtt maguk is kezdők voltak a nagyok között…

Összefoglalás
Az elkövetkező években az e-business fogja mozgásban tartani az árukat és a szolgáltatásokat, miközben IT árukat és szolgáltatásokat fog fogyasztani, mert a cégek szélesebb piacokat akarnak lefedni az új technológiákkal. Ahogy a PC-technológia hatékonyabbá tette használóit, és LAN/WAN hálózatok összekapcsolták őket a belső és külső vállalatokkal, az interneten lakozó új és más készülékbe ágyazott eszközök más ügyfélkört és elosztási csatornákat fognak létrehozni.
Az e-business áthaladt az első (dotkom) fázisból a második (infrastruktúra-építő) fázisba. Az átmenet nem volt teljesen örömteli, de az illúziók elvesztése mindig valamelyes fájdalommal jár. Vigasztaljuk magunkat azzal, hogy négyszer annyi lehetőségünk lesz 2005-ig, mint amennyi 1997-2000 között volt. Ha az e-business megmarad az üzlet alapjainál, elsajátítja a globális irányulást és a világszínvonalú technológiákat, agresszív a partnerkeresésben, a fogyasztóra koncentrál, akkor a lehetőségek még a most sejtettnél is gyorsabban növekedhetnek. Nem valószínű, hogy négy év múlva még emlékeznénk mai bizonytalanságainkra. Fogadhatunk arra is, hogy nem fogunk már e-businessről beszélni. Lehet, hogy a "virtuális vállalat" vagy a "regionális piacok" kifejezéseket fogjuk használni, az üzletre. Ahogy szoktuk.

(Az eWorld 2001 felmérés földrajzi kiterjedésére, a szponzorokra és a webes vitafórumokra vonatkozó információk az eWorld 2001 weboldalon találhatók)

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo