Dot-com szárnyalás, csakúgy, mint régen

Hosszú idő után először egy új internet vállalat lépett a tőzsdére. A cég nem nyereséges - sőt eddig a pontig már dollár százmilliókat vesztett -, a régi gazdaság óriásai mellett mégis ringbe szállt. A múlt héten, az első kereskedési napon, a befektetők megvadultak, és a vállalat részvényeinek értékét máris hatvan százalékkal megemelték.

Félreértés ne essék a hír nem 1999-ből származik, ez 2002 február 15-én történt. A Szilikon völgyi PayPal, - egy vállalat, amely a termékek és szolgáltatások interneten keresztül történő kifizetését teszi lehetővé - az első olyan fogyasztó-orientált Internet szolgáltató, amely a dot-com válság óta tőzsdére ment, és azonnal sikeres lett. A vállalat részvényei 13 dolláron nyitottak, és 22.44-es csúcsérték után 20.09 dolláron zártak. Vagyis az első kereskedési nap végére összesen 70.2 millió dollárt értek.
A vállalatnak azonban szembe kell nézni a sikeres tőzsdei bevezetés után felmerülő kérdéssel: vajon a cégben rejlő lehetőségeket értékelték a befektetők, avagy a siker csak annak köszönhető, hogy újból nő az érdeklődés az Internet típusú tevékenységek iránt. Randall Roth a Renaissance Capital egyik elemzője szerint a korábbi dot-com cégekkel ellentétben, most látszik, hogy miből is fog a vállalat pénzt termelni. Az elemzők szerint a PayPal egy ígéretes internetes vállalkozás. Ugyanakkor Roth a New York Times kérdésére elmondta, hogy csak az optimizmus, még nem elég bizonyíték az elsőnapi felfutás jogosságának igazolásához. Nem szabad elfelejteni, hogy mi történt 1999-ben – hangsúlyozta az elemző. Éppen az ilyen várakozások okozták a boomot, és repítették az egekig a részvények árát. Akkor a legtöbben azt várták, hogy ez az eszköz átalakítja az üzleti világot, megváltoztatja a vásárlók szokásait. Sokan azt hitték, hogy ezáltal az ügyletek, vásárlások és az információ elérése leegyszerűsödik, és olcsóbbá válik. A várakozások közül ugyan sok megvalósult - és még a jövőben is bővülhet ez a kör – a lufi mégis kipukkadt. Méghozzá azért, mert világossá vált, hogy a kezdeti ígéretek közül a legtöbb nem teljesül máról holnapra, de legalábbis nem úgy ahogyan az optimisták remélték – írja a New York Times. Nem utolsó sorban az is kiderült, hogy az internetes cégeknek üzletileg is megalapozottnak kell lenniük, egy jó ötlet még nem elég a sikerhez.
A PayPal vállalat ötlete jó: lehetővé teszi magánszemélyek és vállalkozások interneten keresztüli fizetését. Ehhez nem kell mást tenni, csak felkeresni a www.paypal.com Web oldalt, számlát nyitni, és arra pénzt elhelyezni — csekken, vagy hitelkártyán keresztül — és azután máris él az ügyfél internetes számlája. A másikoldalon a pénzt fogadó szintén kell hogy rendelkezzen PayPal számlával. Amikor számára utalás érkezik, egy e-mailben erről automatikusan értesül.
A PayPal-nak ez ideig 12.8 millió számlás ügyfele van, de csak valamivel több mint hatmillió számlán bonyolódott forgalom 2001. első feléig. A legtöbben online aukciókon használják ezt a fizetési módot, az ilyen ügyletek a PayPal tranzakciók 68 százalékát adták. Az egyéni eladók gyakran előnyben részesítik ezt a fizetési módot, mivel nem szívesen veszik a személyi csekket, hitelkártyát pedig nem tudnak elfogadni. A PayPal az internetes kereskedelem két másik sikeres üzletágában, a szerencsejátékban és a pornográfiában is megjelent. Erről a két területről származik a cég forgalmának 10-15 százaléka.
A PayPal bevétele az eladótól levont 3 százalékos jutalék, míg a hitelkártyával történő internetes fizetéskor akár 8 százalékot is felszámolnak egyes bankok. Éppen ez az olcsó fizetési alternatíva tette a befektetők számára vonzóvá a céget. A versenytársak közül a Citi csoporthoz tartozó Citibank, az eBay, és a Mastercard azonban már dolgoznak a PayPal kihívására adható válaszon.
PayPal működése első két és fél évében 265 milliós üzleti veszteséget könyvelt el, azonban a veszteség növekedési üteme az elmúlt hónapokban jelentősen lelassult. Aaron McPherson, az IDC egyik kutatási igazgatója a New York Times-nak elmondta, hogy a vállalat azért volt vonzó a befektetők előtt, mert egy növekvő piacon piacvezető szerepben van, és úgy tűnik a nyereségesség felé mozdult el az utóbbi időben. Mások ugyanakkor azt mondják, hogy az első nap sikere lehet, hogy csak a régóta unalmas tőzsdei életnek tudható be. Jelenleg nincs nagy verseny a befektetők dollárjaiért – állítják.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo