Félre a kétségekkel: internetre magyar kereskedők!

Töretlenül folytatódik az online kereskedelem előretörése a világon és Magyarországon is. A hazai piacon annak ellenére, hogy a kiskereskedelmi forgalom visszaesett, az online szegmens húsz százalékos növekményt tudott felmutatni. Idén még gyorsabb lehet a növekedés, március elején megnyílik a Tesco hazai webáruháza.

Túllépett a globális online kereskedelem a bűvös határnak tartott egybillió (azaz ezermilliárd) dolláros volumenen 2012-ben – közölte az eMarketer online portál. A szinte elképzelhetetlenül nagy összegű, 220 ezer milliárd forintos forgalom 21 százalékkal magasabb a 2011-es értéknél, a növekményből pedig a régiónk és ezen belül Magyarország is jócskán kivette a részét. Miközben a magyar kiskereskedelmi forgalom tavaly mintegy 2,6 százalékkal esett vissza, a KSH becslései alapján az online forgalom 23,6 százalékkal nőtt. A webshopok előtt tehát napfényes kilátások állnak: az eMarketer becslése szerint egyedül a közép-kelet európai régióban (Oroszország nélkül) az idei évben hétmillióval fog nőni az online vásárlók száma, eléri majd a hatvanmillió fogyasztót. A hazai online értékesítési piac 2011-ben még mintegy 180 milliárd forintos volt, tavaly – bár végleges adatok még nem állnak rendelkezésünkre, a piac összforgalmának értéke meghaladhatta a 210 milliárd forintot.

Óriási a növekedés az online kereskedelemben - Kép: PP Archív

Pedig itthon még csak most jön a java: ugyanis a hazai online kiskereskedelmi fogyasztás is robbanás előtt áll: március negyedikén indul a Tesco webáruháza, első körben Budapest és vonzáskörzetében, de az év hátralévő részében országosra bővül. „Körülbelül húszezer árucikkel indulunk, elsősorban élelmiszerekkel”– mondta korábban Pálfalvi Márta, a Tesco vállalati kapcsolatokért felelős menedzsere. A rendszer klasszikus webáruházként működik, a kiválasztott árukat a Tesco fix áron házhoz szállítja. Az Angliában már sikeresen működő házhoz szállítás így nálunk is elérhetővé válik, Csehország, Szlovákia és Lengyelország után. A Tesco jelentős piacbővülést hozhat az online szegmensben, jelentős, több százezres, jelenleg még hagyományos értékesítésben gyakorlott fogyasztó kaphat rá az online vásárlásra.

Öt éves időtávon dinamikus növekedésre számítanak az online szolgáltatások piacán a magyarországi vállalkozások – derül ki az RSM DTM Hungary Zrt. által még tavaly végzett kutatásból. A válaszadók egy éven belül ugyan csak szerény mértékű bővülést valószínűsítenek, ám már néhány éves távon is meghatározó ütemű növekedést jósolnak e területen. Az internetes kereskedelem az elhúzódó válság, a csökkenő vásárlóerő ellenére is folyamatosan növekedni képes terület, így a kisebb cégeknek elemi érdeke lenne, hogy megjelenjenek a weben is. (Ennek ellenére a hazai kkv-k nem használják ki a számukra itt rejlő lehetőségeket.)

Mit nekünk Amazon!

A hazai webáruházak többsége nem tart a “nagyfiúktól”. Mint a Piac&Profit korábban megírta, az online boltok harmada úgy gondolja, hogy üzlete egy nagyobb versenytárs piacra lépésével veszélybe kerülne. 37 százalékuk szerint nem változna semmi, 9 százalékuk pedig úgy véli, az új konkurencia akár vállalkozása növekedését is elősegíthetné. A válaszadók nagyrészt egyetértenek, hogy a tisztességes piaci verseny érdekében szükség lenne egy független minőségbiztosítási rendszer kialakítására, ami mind a becsületes kereskedőket, mind pedig a vásárlókat védi. A nagy webshopok 67 százaléka vélekedik így, a közepes webshopoknál 69 százalék, a kis boltoknál 73 százalék volt az arány. A piaci szereplők készséges kezdeményezői az önszabályozásnak, ezt bizonyítja az Olcsobbat.hu legutóbbi felmérése is, melyen titkos próbavásárlásokkal 117 hazai webáruház megbízhatóságát vizsgálták. A webshopok nagy többsége átment a teszten: 89 százalékuk kapta meg a „100 százalékosan megbízható bolt” minősítést.

Webshopra fel kkv-k!
Webshop nélkül nehezen boldogul egy kis- és középvállalat a végfelhasználói piacon, de az internetes kereskedelem immár a vállalatok közötti üzletkötésekben is egyre nagyobb teret hódít. A magyarországi kkv-k webshopjai azonban többségükben még mindig nem felelnek meg a fogyasztóvédelmi szabályozásnak, drágán fejleszthetők és gyakran a legalapvetőbb marketing fogásokat sem hasznosítják – fogalmazták meg a Piac&Profit által szervezett Kkv-Akadémia előadói.
A fogyasztó becserkészése

A boltok jelentős része szerepel legalább egy ár-összehasonlító oldalon. 22 százalékuk használ külön eszközt arra, hogy a vásárlók figyelmét magára irányítsa. A webshopok 81 százaléka figyeli, honnan érkeznek a látogatói. A vásárlók 32 százaléka a Google keresőjéből kattint át, a látogatások többségét azonban nem fizetett hirdetések, hanem egyszerű találatok generálják. A látogatók szintén 32 százaléka a legnépszerűbb ár-összehasonlító oldalakról érkezik, ez az arány megoszlik a három legnagyobb oldal között. Jól működik a fizetett (PPC) Google hirdetés is, mely a fogyasztók további 10 százalékát tereli a boltokba.

Az alapvető fogásokat nem árt ismerni

Nem elég egy webshopotkialakítani üzemeltetni, azt jól is kell felépíteni, és a szükséges online marketing fogásokat alkalmazni, hogy sikeres lehessen” – mondta Hinora Bálint a Piac&Profit és a BKIK által rendezett Kkv-Akadémián.

A webshopok kialakításánál öt alapvető fontosságú kritérium van, amelyeket fontos szem előtt tartani: az arculat, a keresőbarát webszöveg, webergonómia, konverziókövetés, illetve a webanalitika. ezenkívül még számos kiegészítő marketingeszköz áll a kkv-k rendelkezésére: keresőoptimalizálás, linképítés, adwords és e-target hirdetések, tematikus hirdetések, webes hirdetések, bannerek, illetve a közösségi médiumok (Facebook, Twitter, stb). A webshop legyen elérhető több platformról is, itt kiemelt figyelmet kell fordítani a tabletekre és a különböző okostelefonokra. „Ez különösen fontos lehet az elkövetkező években, mivel ez a szegmens dinamikusan növekszik” – Hinora Bálint, a Hinora Marketing Group ügyvezető igazgatója.

További részleteket regisztrált olvasóink Marketing és Kommunikáció témadobozunkban olvashatják!

 

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo