Gyorsjelentés az internetgazdaságról II.

Fókuszban: a pénzügyi szektor

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GKI Gazdaságkutató Rt. – a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve – új, a vállalati szféra egészét átfogó kutatást indított. A 2000. IV. negyedévben megkezdett vizsgálat célja az internet és a kapcsolódó üzleti alkalmazások ismeretének, elterjedésének, jövőjének feltárása, az internet alapú kereskedelemre és az információtechnológiai piacra vonatkozó várakozások feltérképezése. A kutatás során a teljes hazai vállalati kört öt csoportra osztottuk az internetgazdaságban való érintettsége és tapasztalatai alapján:

• általános vállalati kör (ipar, építőipar, szállítás, gazdasági szolgáltatások),
• kis- és nagykereskedelem,
• turizmus, idegenforgalom (vendéglátás, szálláshely-szolgáltatás, utazásszervezés, közlekedés)
• pénzügyi tevékenység (bankok, brókerek, biztosítók),
• szakértői kör (internetszolgáltatók, kábeltelevíziók).

A felmérés megbízhatósága:
A 2000. IV. negyedévben végzett felmérések közül most a pénzügyi szektor elemzését mutatjuk be. A vizsgálat a részvénytársasági formában működő hitelintézetekre, a biztosítókra, valamint befektetési és értékpapír-kereskedő társaságokra terjedt ki. A 42 hitelintézetnek kiküldött kérdőívből 23 (55%) kitöltött kérdőív érkezett vissza, ami a válaszadók nagyságát (mérlegfőösszegét) figyelembe véve 70%-os reprezentáltságot mutat. A biztosítóknak kiküldött 21 kérdőívből 12 (57%) kitöltött kérdőív érkezett vissza, ami az összes biztosítói díjbevételre kivetítve 51%-os reprezentáltságot jelent. Az értékpapírcégek 48 kiküldött kérdőívéből 9 (18,6%) kérdőív érkezett vissza, a befektetési szolgáltatás tevékenységéből származó eredmény szerint a reprezentáltság 22%. Mindezek alapján a válaszok összességében igen jól reprezentálják a felmért szektorokat.

A gyorsjelentés fő megállapításai a következők:
A válaszadó hitelintézetek több mint kétharmadánál, a biztosítók és értékpapírcégek 90%-ánál működik jelenleg intranetes hálózat, a többiek pedig szinte kivétel nélkül a következő egy-két évben tervezik ennek bevezetését.

Internet-hozzáféréssel és saját honlappal a pénzügyi szektor összes szereplője rendelkezik. Sőt a hitelintézetek és a biztosítók közel egyötödénél, az értékpapírcégek egyharmadánál az állandó internetkapcsolat minden gépén elérhető.

A hitelintézeteknél az internethez hozzáférő alkalmazottak aránya a jelenlegi 36%-ról egy éven belül 54%-ra emelkedik, míg a biztosítóknál ez az arány rendre 42% és 56% Ezeket az arányokat a megkérdezett szektorok teljes létszámára vetítve idén mintegy 23 ezer fő fér hozzá az internethez.

A pénzügyi szolgáltatók leginkább tájékoztatásra használják jelenleg az internetet, amit az adatgyűjtés/kutatás követ. Harmadik helyen a levelezés található, és csak ez után következik a marketingcélú felhasználás, az ügyfélkapcsolatok és a beszerzés. A várakozások alapján az említett alkalmazási területek mindegyikének fontossága növekedni fog, rangsoruk azonban nem változik érdemlegesen.

Az internet előnyei közül a pénzügyi szolgáltatók a külső kommunikáció és az ügyfélkapcsolatok javulását ítélték a legfontosabbnak. Az intranet legfontosabb előnyének a belső információáramlás gyorsulását majd a munka könnyítését, a hatékonyabb munkamegosztást tartották.

A pénzügyi szolgáltatók többsége úgy érzi, hogy jelenleg nem tudja az internet nyújtotta lehetőségeket eléggé kihasználni. Az erre vonatkozó kérdésre adott válaszok átlaga a hitelintézeteknél 2,3, a biztosítók és az értékpapírcégek esetében 2,6 volt az 1 (egyáltalán nem) és 5 (maximális mértékben) közötti skálán. A jövőre vonatkozó kérdés átlagai viszont a hitelintézeteknél 4,1, a biztosítóknál és az értékpapírcégeknél pedig egyaránt 3,9, vagyis e téren optimisták a megkérdezettek.

Jelenleg a hitelintézetek 40%-ánál van az ügyfeleknek lehetősége arra, hogy az interneten keresztül vegyen igénybe pénzügyi szolgáltatásokat. Ez az arány a következő egy-két évben várhatóan több mint kétszeresére nő.

A hitelintézetek várakozásai szerint 2001-ben lakossági ügyfeleik 6%-a fogja internetes pénzügyi szolgáltatásaikat használni, míg a vállalati ügyfelek esetében ez az arány 14%. Mindkét szegmensben jelentős bővülésre számítanak 2002-re. A hitelintézetek internetes szolgáltatásai közül legnagyobb szerepet az információk lekérdezésének szánnak. Véleményük szerint 2001-ben az összes vállalati számlainformáció lekérdezés 24%-a fog az interneten keresztül lezajlani, míg a lakosságnál ez 15%-ot ér majd el. A tranzakcionális internethasználat várhatóan csak később fog felzárkózni.

A mobiltelefonos szolgáltatásokat 2001-ben várhatóan a lakossági ügyfelek 4%-a, míg a vállalati ügyfelek 5%-a fogja igénybe venni. Jelenleg a bankok inkább SMS-en alapuló szolgáltatásokat nyújtanak, de nagyobb növekedési potenciált látnak a WAP-os szolgáltatásokban.

Napjainkban a biztosítók kevesebb, mint egyötödénél van az ügyfeleknek lehetősége arra, hogy biztosítási szolgáltatásokat interneten keresztül vegyenek igénybe. A válaszolók háromnegyede azonban egy-két éven belül tervezi az interneten keresztüli szolgáltatások bevezetését.

A biztosítók a jövőben is csak néhány szolgáltatás esetében számolnak számottevő internetes eladással. Ilyen a lakás- és utasbiztosítás, a unit-linked életbiztosítás és a balesetbiztosítás. Ezek értékesítésének várhatóan 1-5%-a fog az interneten keresztül lezajlani 2001-ben.

Jelenleg a válaszoló értékpapírcégek 44 százalékánál van az ügyfeleknek lehetősége a pénzügyi szolgáltatások interneten keresztüli igénybevételére. A következő egy-két év során azonban valószínűleg csaknem minden értékpapírcégnél lehetőség kínálkozik majd interneten keresztüli megbízásadásra.

Az értékpapírcégek várakozásai szerint 2001-ben ügyfeleik 10%-a interneten, 8%-a pedig mobiltelefonon keresztül adja majd meg tőzsdei megbízásait, ami mindkét esetben majdnem duplájára nő a rákövetkező évben. Az internetes és a mobiltelefonos megbízások értéke 2001-re a teljes forgalom 4-5%-ára becsülhető.

A GKI Gazdaságkutató Rt. számos más kutatásához hasonlóan ezen felmérésének eredményeit is egy indexben, a GKI-Webigen pénzügyi szolgáltatók internethasználati indexben összegzi. Ez a konjunktúraindex, mely a magyar gazdaság vizsgált szegmensének az internettel és az internetes üzleti alkalmazásokkal kapcsolatos várakozásait számszerűsíti, négy részindex számtani átlagaként áll elő. A részindexek a következők: e-értékesítés részindex, internet hatása részindex, internetlehetőség részindex, IT-humán erőforrás részindex. A GKI-Webigen pénzügyi szolgáltatók internethasználati indexének induló értéke 22,1, súlyozással pedig 17,5, ami a pénzügyi szektor optimista várakozását jelzi az internet elterjedésével, az internetgazdaságot átalakító hatásával kapcsolatban.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo