Gyorsjelentés az internetgazdaságról V.

Fókuszban: a pénzügyi szektor

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GKI Gazdaságkutató Rt. – a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve – negyedévente felméri a vállalatok és a lakosság internethasználati szokásait, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A 2001. I. negyedévi felmérésünk pénzügyi szektorra vonatkozó legfontosabb eredményei a következők.

A felmérésről:
A vizsgálat a részvénytársasági formában működő hitelintézetekre, a biztosítókra, valamint befektetési és értékpapír-kereskedő társaságokra terjedt ki. A 42 hitelintézetnek kiküldött kérdőívből 16 (38%) kitöltött kérdőív érkezett vissza, ami a válaszadók nagyságát (mérlegfőösszegét) figyelembe véve 62%-os reprezentáltságot mutat. A biztosítóknak kiküldött 21 kérdőívből 4 (19%) kitöltött kérdőív érkezett vissza, ami az összes biztosítói díjbevételre kivetítve 22%-os reprezentáltságot jelent. Az értékpapírcégek 61 kiküldött kérdőívéből 12 (20%) kérdőív érkezett vissza, a befektetési szolgáltatás tevékenységéből származó eredmény szerint a reprezentáltság 25%. A válaszok összességében jól reprezentálják a felmért szektorokat.

A gyorsjelentés fő megállapításai a következők:
A GKI Gazdaságkutató Rt. számos más kutatásához hasonlóan ezen felmérésének eredményeit is egy indexben, a GKI-Webigen pénzügyi szolgáltatók internethasználati indexben összegzi. Ez a konjunktúraindex a magyar gazdaság vizsgált szegmensének az internettel és az internetes üzleti alkalmazásokkal kapcsolatos várakozásait számszerűsíti, és három részindex számtani átlagaként áll elő. A részindexek a következők: e-értékesítés részindex, internethatása részindex, internetlehetőség részindex.

A GKI-Webigen pénzügyi szolgáltatók internethasználati indexe a 2000 IV. negyedévi 17,5 pontról 2001 első negyedévében 25,6-ra emelkedett, ami a pénzügyi szektor javuló optimizmusát jelzi az internet elterjedésével, a pénzügyi szolgáltatásokra való hatásával kapcsolatban.

Internetes stratégiával jellemzően a bankok és az értékpapírcégek rendelkeznek már jelenleg is a legnagyobb arányban, míg a biztosítók kissé lemaradva követik őket.

A válaszoló hitelintézetek 60%-a már kidolgozta internetes stratégiáját, míg 30%-uk a következő egy-két évben tervezi ezt. 10 %-uk egyelőre nem tervezi ilyen jellegű stratégia megalkotását.

A válaszoló értékpapírcégek 58%-a rendelkezik internetes stratégiával, míg egy-harmaduk hamarosan ki fogja ezt dolgozni.

A válaszoló biztosítók fele már a vállalati stratégia szintjén foglalkozik az internettel és a benne rejlő üzleti lehetőségekkel, míg a másik fele az internetes stratégia megfogalmazását a következő egy-két év feladatai közt említi.

A pénzügyi szektor jelenleg az ügyfelekkel való kapcsolattartásra és marketing célokra használ on-line megoldásokat. A fenti eszközöket a válaszoló bankok harmada, a biztosítók és az értékpapírcégek fele említette. Ezt követi az on-line adminisztráció alkalmazása, amelyet a válaszadók ötöde használ jelenleg.

Az elektronikus aláírás bevezetése a válaszolók egyhangú véleménye szerint pozitív hatással lesz üzletmenetükre. Legoptimistábbak az értékpapírcégek: az erre a kérdésre adott válaszok átlaga az 1 (közömbös)–3 (egyértelmű pozitív skálán) náluk 2,7 volt. Ez után a hitelintézetek következnek 2,5-ös átlaggal, majd a biztosítók 2,4-es értékkel.

Az internet hatása a termékfejlesztésre leginkább a bankoknál és az értékpapírcégeknél volt érezhető, míg a biztosítóknál ez közepes hatást fejtett ki.

A bankok esetében az internet hatása a szervezetfejlesztésre a közepesnél erősebb volt, míg a biztosítókra sokkal kevésbé, az értékpapírcégekre pedig alig volt jellemző.

A jelenleg interneten keresztül is szolgáltató, válaszoló bankok internetes ügyfeleinek aránya mind a lakossági piacon, mind a vállalati piacon 2-3% volt a tavalyi év végén. Megítélésük szerint idén mindkét ügyfélkörből jelentősen nőni fog az internetes bankolásra áttérők száma.

A legnagyobb növekedés a vállalati és a lakossági ügyfelek esetében is a számlainformációk lekérdezésében és a tranzakciók ellenőrzésében, valamint az interneten keresztüli átutalások területén várható.

A biztosítási piacon tavaly még igen kisszámú társaság, meglehetősen alacsony forgalmat bonyolított le az interneten keresztül.
A válaszadók viszont 2001-ben egyes termékeik esetében az internetes értékesítés arányának gyors emelkedését várják: különösen a lakásbiztosítás és más, általában egyedi elbírálást nem igénylő, standardizált termékek piacán.

A válaszoló értékpapírcégek minden szolgáltatás internetes forgalmának stagnálására számítanak az idei évben. Ez ellentmondani látszik az internetes ügyfelek várt magas növekedésének, de az értékelésbe valószínűleg a kedvezőtlen tőzsdei klíma is belejátszott.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo