Intuitív módon döntenek a hazai marketingesek

A hazai vállalati döntéshozók tisztában vannak a BTL (below-the-line), vagyis a nem hagyományos reklámeszközök hatékonyságával, egyharmaduk rendszeresen dolgozik is BTL ügynökségekkel, ennek ellenére a kampánytervezésben elsősorban a hagyományos reklámeszközökre – mint tévé-, rádióreklám, sajtóhirdetés vagy óriásplakát – építenek. A Bell Telemarketing Kft. elkészítette a hazai BTL szakma első teljes körű kutatását.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az online kutatás célja annak felmérése volt, hogy a szakma képviselői milyen BTL eszközöket használnak – mint a direkt marketing (direct mail, telemarketing, hűségakciók stb.), a field marketing (eladáshely reklám, kóstoltatás stb.), az esemény marketing (rendezvények, kiállítások, vásárok), a public relations (sajtókapcsolatok, vállalati kommunikáció) – és hogyan vélekednek azok hatékonyságáról.

A BTL szakma a marketing fejlődő ágazata Magyarországon. Eddig hazánkban nem készült felmérés arról, hogy a nem hagyományos marketingeszközöket a szakma képviselői milyen elvek alapján alkalmazzák és milyen hatékonynak látják. A Bell Telemarketing Kft. kutatása a szakma szereplőinek -– a megbízói illetve ügynökségi oldal – álláspontját ütköztetve érdekes eredményeket hozott.

BTL megbízások – főleg az FMCG cégek használják
A kutatás szerint a megbízók 37 %-a dolgozik rendszeresen BTL ügynökségekkel, többségük már kipróbálta, míg a megkérdezettek egyede az ATL ügynökségen keresztül oldja meg ezeket a feladatokat.
Az ügynökségek tapasztalata azt mutatja, hogy a BTL eszközökre leginkább költő szektor a napi fogyasztási cikkek (FMCG) gyártói. Őket követi a bankszektor és jelentős az informatikai, valamint a telekommunikációs területen a BTL-re fordított összeg is. Legkevésbé jelentősnek a gyógyszeripar és az építőipar mutatkozott e téren.

BTL költések – magasabbak a vártnál
A felmérés szerint a megbízók több mint fele 10%-nál többet költ BTL-re, pedig az általános nézet az, hogy a BTL költések Magyarországon nem haladják meg a 10 %-ot. A válaszoló cégek csaknem 40%-a költségvetésének több mint negyedét költi BTL-re.

Kampánytervezés – stratégia vagy intuíció?
Nagyon meghökkentő, hogy a megbízók majdnem 20 %-a intuitív jelleggel dönt arról, hogy melyik médiumra mennyit költ. A vállatok 91 %-a cégen belül alakítja ki marketing stratégiáját. A BTL ügynökségek javaslatát egyáltalán nem, a klasszikus reklámügynökség javaslatát pedig csak 2%-ban kérik ki. Az ügynökségek gyakorlatilag kevés szerepet kapnak a stratégiai tervezésben. Ennek ellenére a kutatás szerint a megbízók elvárják az ügynökségektől a stratégiai gondolkodást…

Célcsoport kommunikáció BTL eszközökkel – a megbízók főként lakossági kampányokat bíznak ügynökségekre
A megbízói oldal megközelítőleg azonos mértékben használja a BTL eszközöket B2B (vállalatok közötti) és B2C (fogyasztói) célcsoporttal történő kommunikációra, ezzel szemben az ügynökségi oldal többségében lakossági kampányokra kap megbízást és csak kis százalékban vállalati kampányokra. A megbízók főként a lakossági kampányokat adják ki ügynökségnek, valószínűleg a fogyasztó kampányok nagy mérete miatt.

A BTL jövője – mindkét oldal bizakodik
Arra, hogy a jövőben milyen hangsúlyt kap a BTL, hasonlóképpen válaszolt mindkét oldal. A megbízók és az ügynökségek egyaránt komoly növekedést prognosztizálnak a szakmának.

Minilexikon
Below-the-line (BTL)
Olyan marketing kommunikációs tevékenységek csoportja, amelyek nem tartoznak az above-the-line (ATL) által lefedett klasszikus médiahirdetések körébe, mert a célcsoport elérése személyes kommunikáció útján történik és a célcsoport által tanúsított aktivitás – a visszajelzési lehetőségek révén -mérhető.
Above-the-line media (ATL)
Olyan marketing komunikációs eszközök, melyek a tömegmédiumokat alkalmazzák a közlésre szánt üzenet a célcsoporthoz történő eljuttatására. Ide tartozik: televízió, rádió, nyomtatott sajtó, szabadtéri elemek és az Internet marketing bizonyos elemei

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo