Veszélyes vagy hasznos a privát kütyü?

2012. december 11. kedd - 15:07 / piacesprofit.hu
  •    

Korábban az számított nagy szónak, ha valaki céges telefont kapott, ma viszont már egyre többen szeretnék saját, a cégesnél általában okosabb mobiljukkal, táblagépükkel vagy éppen laptopjukkal elérni a vállalati rendszereket – akár otthonról is. Mindez lehetőség és kockázat egyszerre.

„Sok vezető érzi úgy, hogy otthon használt eszközeivel sokkal hatékonyabban tudna dolgozni, mint a céges infrastruktúrát igénybe véve. Pedig a hatékony munka mindenki érdeke lenne, hiánya nemcsak a cég pénzügyi jelentéseiben mutatkozik meg, hanem a vezető szinten dolgozó alkalmazottakban is feszültséget kelt” – mutat rá Rónai Balázs az Abesse Zrt. vezérigazgatója. Hozzáteszi: a Gallup Strenght Finder felmérése szerint éppen a hatékony munkavégzéshez szükséges körülmények hiánya az egyik leggyakoribb felmondási ok a vezetők körében.

A vállalatok IT-részlegének szerepe mindezek által jelentősen megváltozik. Az informatikai szakembereknek már nem elég ismerniük a cég által rendszeresített szoftvereket, melyek száma ráadásul az eszközök sokféleségének növekedésével ugrásszerűen megnő.

Kockázatból előnyt kovácsolni

Egyre többen részesítik előnyben saját kütyüiket

A probléma oka, hogy a privátban használt informatikai eszközök és megoldások gyakran sokkal jobbak, mint amit a vállalat nyújtani tud. A cégvezető, de lényegében bármely munkatárs is sokkal gyorsabban és hatékonyabban tud dolgozni a saját megoldásaival – persze csak akkor, ha a cég engedi a használatukat.

Pontosabban akkor is, ha nem. Sok vállalatot ugyanis visszatart ettől a biztonsági kockázat, a céges adatok, a levelezés mind-mind kikerülnek a védett falak közül. Ilyenkor a felhasználói leleményesség és a mobil internet adta lehetőségek együtt teremtenek olyan megoldásokat, ami a cég egészére jelent, immár rejtett veszélyt.

„A megoldás a mobileszköz-menedzsment, ezzel lehetőség van céges házirendeket érvényesíteni a felhasználók saját eszközein. De szükség esetén akár távolról is le lehet törölni az elveszett eszközökről az adatokat, vagy ki lehet kényszeríteni, hogy a telefon csak jelszó begépelése után legyen használható” – magyarázza Rónai Balázs.

A szakember szerint egészen komoly adatvédelmi beállításokat is eszközölhetünk. Azt is be lehet állítani, hogy a telefon kamerája a gyár, vagy üzem területén nem működjön, ne lehessen vele ipari titkokat elvinni. Ebből a példából talán jól látszik, hogy a privát eszközök kontrollált beengedése a kockázatok mellett vagy éppen helyett más módon el nem érhető előnyt is jelenthet a vállalatoknak.

Mit tehet az IT?

Vannak még lehetőségek a céges piacon
A magyarországi vállalatok fele alkalmaz informatikai feladatok ellátására külső rendszergazdát, akik gyorsaságot, szakértelmet és érthető beszédet vár el a rendszergazdától – derül ki a múlt héten rendezett I. Országos Rendszergazda Konferencián publikált felmérésből. Bár szűkül a piac, egyre kevesebb akarnak fizetni a cégek, van kiút: kapcsolati háló vagy világháló kell az ügyfélfogáshoz. Az Alphasonic által 100 Magyarországon működő (nem informatikai) vállalkozás döntéshozói körében végzett kutatás eredményéből kiderül: a cégek fele foglalkoztat saját rendszergazdát. A vállalatok 30 százaléka külső céget bíz meg informatikai rendszere üzemeltetésére, 18 százalékuk külső és belső rendszergazdát is alkalmaz, 2 cég pedig arról számolt be, hogy ismerős segít be az informatikai problémák megoldására.

„Fontos, hogy az IT-s munkatársak ne egy-egy szoftver működésére lássanak rá, hanem a vállalaton belüli egyes szakterületek folyamatait és problémáit lássák át” – állítja Rónai Balázs. A szakember szerint az informatikával foglalkozó vezetők és beosztottjaik így – megfelelő szoftveres és hardveres háttértudás megléte mellett – proaktív módon segíthetik a cég felsővezetőit, elkerülhetők a biztonsági problémák, hatékonyabbá tehető a munkavégzés, és fokozható az Y-generációba tartozó fiatal tehetségek elégedettsége.

Hogyan tartsuk meg az Y-generációt?

Az elmúlt fél évben a HR-vezetők rendre a korábban sikeres ösztönzési módszerek hatástalanságáról számolnak be; a cégvezetők ezek költséghatékonyságának határozott romlását érzékelik. Az elhúzódó recesszió kiélezi a munkaadók és a munkavállalók viszonyát. A legértékesebb munkatársakért fokozott verseny zajlik, éppen ezért megtartásuk és a céghez való kötődésük erősítése felértékelődött.

Az úgynevezett Y-generációs probléma, amelyre élő kutatási eredmények híján nemrég még a HR-szakma nagy része is csak érdekességként tekintett, mára elkezdte átformálni a vállalatok mindennapjait – állítja Fehér Zsolt. – Átmeneti időszakba léptünk, melyben a vállalatvezetőknek és HR-vezetőknek egyelőre még a probléma felismerése is komoly nehézséget okoz, pedig a versenyképesség megőrzése érdekében minél hamarabb világos támpontokat kell találniuk a tehetségek, a jövő vezetőinek megtartásához.

Cégvezetés & irányítás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor