Költségcsökkentéssel is növelhető a forgalom

Egyre népszerűbbé válik az internetes kereskedelem, ma már legtöbben a neten keresünk terméket, szolgáltatást vásárlás előtt - azaz a vállalkozások sikere is nagyban múlik azon, hogy jelen vannak-e a világhálón. Az internetes elérhetőség jelentősen növeli a kisvállalkozások bevételét, mégis csak kevesen élnek vele. 

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Budapest Bank azt kutatta, mennyire elterjedt Magyarországon a webáruházakban való vásárlás és a bankkártyával történő online fizetés. A felmérés szerint a megkérdezettek 90 százaléka vásárolt már online, ugyanakkor a kisvállalkozások csupán 13 százaléka rendelkezik webshoppal, holott ez jelentősen növelheti bevételüket. A szolgáltatásaikat, termékeiket online is árusító kisvállalkozások fele állítja, hogy forgalma jelentősen nőtt internetes áruházának köszönhetően. (A kkv-k jelentősen növelhetik értékesítésüket a megfelelő online jelenléttel.)

26 százalékos forgalomnövekedést hoz a webáruház

Az online kereskedelem azon kevés gazdasági terület közé tartozik, amelyre a gazdasági válság nem hatott negatívan, az elmúlt években töretlenül fejlődött. Az interneten értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma 2009-ben megközelítette a 100 milliárd forintot, 2010-ben pedig a 133 milliárdot, amely a teljes kiskereskedelmi forgalom 1,8 százalékát teszi ki. Az internetes vásárlás előnyeit egyre többen ismerik fel: nem kell elmenni az üzletekbe, hanem otthon ülve is megtekinthető több bolt kínálata, összehasonlíthatóak az árak, és bármikor megrendelhető a termék.

Hogy lesz a látogatóból vevő?
A Skawa tapasztalatai szerint a kkv weboldalak látogatóinak 90 százalékára jellemző, hogy végül nem az adott weblapon, hanem máshol vásárol. Nem azért, mert a cég szolgáltatása nem felel meg tökéletesen a látogató számára, hanem azért, mert egy weboldal nem tud egyszerre minden látogatóhoz szólni. Az oldalra érkező látogatók többségének szükségszerűen lesznek egyéni kérdései, amikre az oldalon nem találják meg a választ. Ha ilyenkor nem tudnak azonnal segítséget kérni, egyszerűen továbblépnek a Google következő találatára, vagy egy konkurens weboldalra.
Ha az ügyfél elégedett, mert akár pillanatokon belül sikerült felvennie egy céggel a kapcsolatot, és rögtön kapott válaszokat a kérdéseire, úgy érzi, teljes körű szolgáltatást élvezhet, akkor ezt a céget másoknak is ajánlani fogja. Ennél nincs jobb reklám: a vállalkozás jó híre és ügyfél-referenciái további érdeklődőket vonzanak majd, így a valóban elégedett ügyfél a vállalkozás nagykövetévé válik.

A Budapest Bank kutatása során megkérdezettek 90 százaléka rendelt már legalább egyszer interneten keresztül terméket, szolgáltatást (ezen belül 30% rendszeresen, 52% több alkalommal rendelt már.) A webáruházakból rendelők 76 százaléka mondja azt, hogy ez igen kényelmes megoldás, 55 százalék szerint pedig az itt árult termékek akár olcsóbbak is lehetnek, mint a boltban kaphatók. A webshopokból a fogyasztók leggyakrabban könyvet (59%), műszaki cikkeket (55%) rendelnek, de népszerű az interneten történő szállásfoglalás (38%) és különböző programokra szóló belépőjegyeket is sokat vásárolnak online (34%).

Bővülő ügyfélkör, csökkenő költség

Kereskedői szempontból a webshop jelentősen növelheti az üzleti működés hatékonyságát: online áruházat üzemeltetve nemcsak az adott településen élőket érhetik el a cégek, hanem országszerte, sőt akár külföldről is szert tehetnek megrendelésekre. Ennek ellenére egyelőre még csak a magyar kereskedők kis hányada élt az ebben rejlő lehetőségekkel. A felmérés szerint a kisvállalkozások csupán 13 százalékánál lehet interneten rendelni termékei, szolgáltatásai közül. (Jobb az arány, ha a honlappal rendelkezőket vizsgáljuk, - ez a vállalkozások közel felét teszi ki -, közülük 32% rendelkezik webáruházzal.) Érdekes viszont, hogy magánemberként a vállalkozások vezetőinek 86 százaléka vásárolt már online, tehát elvileg tisztában vannak az előnyökkel.

A webshoppal rendelkező kisvállalkozások fele állítja, hogy forgalma nőtt ennek az eszköznek a hatására, mégpedig átlagosan 26 százalékkal. Ugyanakkor a vállalkozások egy része költségcsökkenésről is beszámolt, hiszen spórolhatnak az üzletbérlésen, hirdetési kiadásokon - ezen cégek esetében az  üzemeltetési költségek átlagosan 24 százalékkal csökkentek.

Van miért küzdeni
Különböző termékek árait hasonlította össze Ázsiában, Nyugat és Közép-Európában, illetve az Egyesült Államokban a nemzetközi online fizetések vezető szolgáltatója, a PayPal. Az eredmények szerint azonos termékek árai akár több mint 100 százalékkal is eltérhetnek a különböző országokban. A technikai termékek piacán jelenleg elsősorban az Ázsiai és az Egyesült Államok-beli árak a leginkább versenyképesek, köszönhetően a még mindig stabilan gyenge árfolyamú dollárnak és az olcsó ázsiai előállítási költségeknek. Divatcikkek esetén pedig gyakran az Egyesült Királyság árai a legkedvezőbbek. A magyar kereskedőknek tehát szinte elengedhetetlenül fontos, hogy termékeiknek, szolgáltatásaiknak legalább a közvetlen elérhetőség versenyelőnyét és a magyar fogyasztók szemében akár döntő fontosságú magyar nyelvű oldalt biztosítsák. (A külföldi megjelenésnek pedig legfontosabb kiindulópontja egy színvonalas minőségű, tartalmas, idegen - legalább angol, de inkább helyi - nyelvű honlap.) 

Kevés lehetőség

Még egyszerűbbé teheti az online vásárlást, ha bankkártyával interneten keresztül ki is lehet fizetni a megrendelt árut, szolgáltatást. Ezt teszi lehetővé a V-POS (Virtual Point of Sales) szolgáltatás, azaz a webáruház felületén kialakított virtuális bankkártya elfogadói terminál.

A megkérdezettek számos ellenérvet hoztak fel az online vásárlási lehetőség megteremtése ellen, köztük hogy nem releváns termékeik, szolgáltatásaik értékesítésben (52%), illetve nem tapasztaltak erre igényt vásárlóik körében (20%), vagy nem volt idejük ezzel foglalkozni (15%). Az online, bankkártyás fizetési lehetőség bevezetésével nem élők úgy érzik, hogy drága és időigényes kifejleszteni (38%) és működtetni (39%), illetve nem mutatkozik rá piaci igény (25%). A felmérés szerint az emberek nagy része még nem használta ezt az eszközt: azok közül, akik online szoktak vásárolni, 43 százalék fizetett már az interneten bankkártyával, alkalmanként átlagosan 5-10 ezer forintot költve.  Ennek részben az lehet az oka, hogy csupán a webáruházzal rendelkező kisvállalkozások egyötödénél érhető el ez a megoldás. (71%-nál lehet átutalással előre kiegyenlíteni a rendelés ellenértékét, 61%-nál utánvéttel lehet fizetni.)

Az online bankkártya elfogadás (V-POS) - azonban azon túl, hogy a fenti fizetési formáknál egyszerűbb és gyorsabb - a vásárló számára semmilyen többletköltséget nem jelent, és a kereskedő számára is hasznot hoz, hiszen ezzel az eszközzel gyorsan bevételeihez juthat, nem kell várnia arra, hogy a webáruházban megrendelt termék ellenértéke megérkezzen, és a készpénzkezeléssel kapcsolatos idő és költség is megspórolható.

A V-POS-sal rendelkező kisvállalkozások 56 százaléka találta úgy, hogy ez a fizetési lehetőség több vásárlót vonz, emellett éves szinten átlagosan 23 százalékos forgalomnövekedésről számoltak be.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo