Musk újabb szuperterve - kisebb zökkenőkkel

Richard Branson, a milliárdos brit nagyvállalkozó és világutazó sokmilliós beruházással járult hozzá a tervhez, hogy Los Angelest és San Franciscót magasan, betoncsőben vezetett szupergyors vonattal kössék össze, amely 35 perc alatt teszi meg a jó 600 km-es utat.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A “Hyperloop” projekt a Tesla-tulajdonos és űrrakétagyártó Elon Musk kaliforniai nagyiparos nevéhez fűződik. Musk mérnöki gárdájának tervei szerint a magas oszlopokon nyugvó csőben indukciós motorok és kompresszorok generálta nyomás segítségével haladnának óriási sebességgel a “vasúti” szerelvények.

A Hyperloop terve
Kép: Guardian

Musk a nyáron bejelentette, hogy Nevadában már elvégezték – rövid szakaszon – az első gyakorlati kísérletet, amelynél azonban csak 100 km-es sebességet ért el a szerelvény. A feltaláló ugyanakkor közölte, hogy ilyen összeköttetést tervez New York és Washington között is, amihez már megkapta az illetékes hatóságok hozzájárulását – ám az érintettek ezt cáfolták.

A kezdeményezők szerint hosszabb távolságra ez lehet nemcsak a leggyorsabb, hanem a leggazdaságosabb földi közlekedés is. Elfogulatlan szakértők úgy látják: még sok évre van szükség, amíg valóság lehet az izgalmas tervből, amelynek megvalósítása rengeteg problémát vet fel.

Ha így folytatja Elon, tényleg eljutunk a Marsra
A hidegháború végével az űrverseny is véget ért, pedig talán ez volt az egyetlen értelmes hozadéka a keleti és a nyugati boszorkány állandó izmozásának. Fájó pont is volt a NASA-nak, amikor a sikeres Holdra szállás után nem a Marsra szállás előkészítéséhez szükséges költségvetést szavazták meg, hanem az űrsiklóprogramét.
Így a levegő gyors sűrítése sok hőt termel, ami légkondicionálást tesz szükségessé – ez viszont azt jelenti, hogy szélesebb csöveket kellene építeni. Gond az is, hogy hő hatására a cső kitágulhat, így beengedheti a levegőt – és nyitott kérdés, hogyan védik, mentik üzemzavarnál, balesetnél az utasokat. Az utóbbiakra egyébként is megpróbáltatások várnának, amikor a rendszer igen rövid idő alatt nagy sebességre gyorsul, illetve ugyanígy hirtelen lelassul – nem is beszélve a kanyarokról, amelyek erősen igénybe vennék a szervezetet. Ezt azt jelenti, hogy a csőnek lehetőleg egyenesen kell vezetnie, illetve a kanyaroknál a szerelvényt le kell lassítani. Mások arra hívták fel a figyelmet, milyen környezetvédelmi előírások akadályozhatják ilyen fajta közlekedési rendszer építését.

Egyébként a Hyperloop rendkívül drága lenne. Musk 2013-ban 3 Mrd. dollárra tette a kaliforniai vonal költségét – azóta ennek az összegnek a többszöröséről beszélnek. A feltaláló ezért most azt tervezi, hogy hasonló, de földalatti összeköttetést épít a két nagyváros között, amely kevesebbe kerülne. (Guardian)

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo