Öt dolog, amit elrontanak az online áruházak

Bár sokat javultak fogyasztóvédelmi szempontból az online áruházak, azért még mindig van jó néhány hiányosság, amelyeket notóriusan figyelmen kívül hagynak - derült ki a Direkt marketing Szövetség felméréséből. Megmutatjuk az öt leggyakoribb hibát, amit vétenek.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Adatvédelmi Kommandót tartott a Direkt és Interaktív Marketing, hogy felmérjék, milyen változásokon ment át adatvédelmi szempontból az e-kereskedelmi szektor az elmúlt 2 év alatt. Azt vizsgálták, hogy az adott cég honlapján található funkciók, mint a regisztráció, a hírlevél-feliratkozás, a cookie-kezelés, az adatvédelmi tájékoztató mennyire felelnek meg a jogszabályoknak. A program célja, hogy felhívja a figyelmet az adatvédelmi szabályozás betartására, illetve a közelgő EU-s adatvédelmi rendeletre.

Az ágazat 3,35-ös átlageredményével nagyot javított a 2013-as eredményén, amely akkor 2,56 volt. A vizsgált oldalak jelentős része idén úgy teljesített, hogy az többségében már jó minőségű adatvédelmi tartalmat jelent, sőt voltak kifejezetten igényes és jól érthető tájékoztatók is.

A vizsgálat során több típushiba jött elő a cégek részéről

  • A regisztrációs felületen nem alkalmaznak checkboxot az adatvédelmi tájékoztató elfogadására, és nagyon sok helyen linkről sem érhető el.
  • Kizárólag az ÁSZF vagy a „Felhasználási feltételek” részeként találhatóak meg az adatkezelési rendelkezések.
  • A hírlevél-feliratkozásnál nincs külön tájékoztatás, legtöbbször az általános tájékoztató vonatkozik rá, a feliratkozáskor viszont általában nem helyeznek el linket, ami erre mutatna.
  • Kapcsolatfelvétellel kapcsolatban nincs külön tájékoztatás, az általános tájékoztató sem tartalmaz utalást ilyen célú adatkezelésre, és a kapcsolatfelvételi felületről sem érhető el adatkezelési tájékoztató.
  • A tájékoztató kizárólag az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény szabályainak megismétlésével teljesíti a tájékoztatási kötelezettségét.
Milyen jó a webáruház? Most megmutatják
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság „Mintawebáruház” néven honlapot hozott létre azzal a céllal, hogy segítse a fogyasztókat és a vállalkozásokat az online kereskedelem jogszerű működésében, illetve a biztonságos online vásárlásban.
Magasról tesznek a fogyasztóvédelemre?

Az internetes üzletek, webshopok 75 százaléka nem felel meg az Európai Unió fogyasztóvédelmi előírásainak – állapította meg korábban az Európai Bizottság. A vizsgálat folyamán összesen 333 honlapot vettek górcső alá, az unió 26 tagállamában – Írország erőforrás hiányában nem vett részt a vizsgálatban -, valamint Norvégiában és Izlandon. Ezek 76 százalékát jelölték meg további vizsgálatra, mert a hatóságok azt gyanítják, nem felelnek meg az uniós fogyasztóvédelmi előírásoknak. A 14 éven aluli gyerekeknek játékokat forgalmazó 55 honlap 71 százaléka nem tartja be az uniós előírásokat – tudatta a bizottság.

A bizottság szerint a fő problémát a tisztességtelen szerződési feltételek, a visszalépés lehetőségének hiánya, valamint az eladó személyének és elérhetőségének fel nem tüntetése jelenti. A vizsgálat során 230 honlapnál találtak tisztességtelennek nevezhető szerződési feltételeket, amelyen a bizottság azt érti, hogy az eladó kizárja saját felelősségét, ha a letöltött termék kárt tesz a fogyasztó berendezéseiben; megfosztják a fogyasztót a jogorvoslat és a reklamáció lehetőségétől, vagy megnehezítik azt; megfosztják a fogyasztót attól a jogától, hogy a terméket kicseréltesse vagy visszakapja a pénzét, ha a letöltött termék működésképtelen.

8 kötelező honlap elem, hogy ne büntessék meg
A legtöbb online szolgáltató még most sincs tisztában azzal, hogy milyen információkat köteles feltüntetni magáról a honlapján vagy webáruházában. Leggyakrabban csak egy e-mail címet, telefonszámot közöl az elérhetőségi adatai között, amely azonban nem felel meg a jogszabályi előírásoknak. Szakjogász segít, mit kell tennünk!

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo