Rommá verte a mesterséges intelligencia a világ legjobbját

2017. október 24. kedd - 19:04 / piacesprofit.hu
  •    

„Mágikusnak” minősítette a go-játékosok amerikai szövetségének elnöke az új számítógépes programot, amely mesterséges intelligenciája alapján sokkal sikeresebb az ősi táblajátékban, mint bármely ember. A gép  tavaly fölényesen megverte Lee Sedolt, a világ egyik legjobb go-játékosát.

A kínai eredetű, több ezer éves táblajátéknál beláthatatlanul sok lehetőség közül kell választani. A Google egy nagy-britanniai vállalata, a mesterséges intelligenciák fejlesztésével foglalkozó Deepmind elsőnek az Alphago nevű programot fejlesztette ki, s abba játszmák 30 millió adatát táplálta be. A gép  tavaly fölényesen megverte Lee Sedolt, a világ egyik legjobb go-játékosát.

chatbot

Kép: Fotolia

A további fejlesztésnél a gépet összekapcsolták azzal a komputerrel, amelyre az új, Alphago Zero elnevezésű, csak a játék szabályait tartalmazó szoftvert telepítették, majd néhány napig futtatták a rendszereket. Az eredmény:  az új szoftver „megtanulta” a játék felépítését, a döntési mechanizmusokat elődjétől, majd mindezt továbbfejlesztve azt megsemmisítően legyőzte. Sikerindexe 5185 volt – amihez tudni kell, hogy a világ jelenlegi legjobb játékosa, a kínai Ke Jie, legfeljebb 3627 pontot tud elérni…

Szakértők „a mesterséges intelligencia Forma–1 kategóriájaként” tekintenek a go-programokra, amelyek tükrözik, hol tart a fejlődés ezen a területen. Miután az ilyen, hallatlanul sokrétű feladatok mereven programozott algoritmusokkal nem oldhatók meg, a jövőt a példákból tanulásra képes számítógépek jelentik. Az Alphago a betáplált játékadatok alapján elemezte a mindenkor adott helyzetben az ellenfél várható reagálását, a győzelmi esélyt, s az emberi idegrendszert mintázó hálózat kereste meg az optimális lépést.

Robotok adnak el, és lassan vásárolnak is
A csetbotok és a mesterséges intelligencia is „személyiségek” kreálására irányul. A jövő reklámarcai virtuális personák lesznek. Sőt minden cégnek az algoritmusok és botok felé is kell marketingelnie, mert végeredménynek „ők” fogják nyomni a termékeinket a neten. Bizarr? Félelmetes? Az.

Elődjével ellentétben viszont az Alphago Zero nem támaszkodik emberi tapasztalatokra, hanem – pusztán a játék szabályainak ismeretében – önmagával kezd játszani, kezdetben random lépésekkel. A tapasztalatokat mérlegelve eközben önműködően alakítja ki játszmák lefolyását, dolgoz ki  stratégiákat – amelyek lehetnek sikeresek, vagy éppen nem. E tapasztalatok feldolgozása, a sikeresek megerősítése  alapján tanulja meg a rendszer a győzelemhez vezető utat. Ráadásul az új rendszer sokkal egyszerűbb alapokon nyugszik: Az Alphago két, különálló neuronális hálózatával szemben utódjának csak egy hálózata van, a munkát négy processzorral el tudja végezni, a korábbi szoftver 48 processzorával szemben.

Az ilyen formában, az alapoktól  „tanuló” számítógépes rendszerek igen sok területen használhatók. A Deepmind már dolgozik a rendszernek az egészségügyben való alkalmazásán, a cég rendelkezésére bocsátották a brit állami egészségbiztosítás betegadatait. A szoftver tud többek között orvosi leleteket értékelni, de képes felismerni adott tárgyakat fényképeken vagy éppen járműveket, a megadott lámpa vagy kerék alapján – nemkülönben kibertámadásokat is. (Nature)

Info & tech
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor