Hat tipp családi vállalkozás fejlesztéséhez

A családi cégek számára is fontos a szervezetfejlesztés. A tudatosan menedzselt változáshoz konkrét kiindulási pont, célok és időszakos mérföldkövek kitűzését javasolták a szakemberek a K&H-ban szervezett családi vállalatok találkozóján.

Németh Gergely, a COVA tanácsadó cég szervezetpszichológusa úgy látja, hogy hatalmas potenciállal bír egy cég számára a szervezetfejlesztés. A családi tulajdonú cégek azonban különleges helyzetben vannak, az ő esetükben ugyanis a család-tulajdon-üzletvezetés összefonódása miatt a családi és az üzleti folyamatok változtatását párhuzamos tervezési folyamattal lehet hatékonyan megvalósítani. „A családi vállalatok esetében a cég eddigi fejlődésének záloga éppen abban rejlett, hogy a tulajdonos személyesen vett részt a folyamatok menedzselésében.

A napi szintű döntések legnagyobb része intuíciókra támaszkodik a tények helyett. A tényalapú döntések jobban szolgálják a szervezeteket sikerességét. Ráadásul a vezetők által megélt döntési helyzetek többsége valójában nem tényleges döntés, hanem olyan automatizálható folyamat, amihez nem feltétlenül szükséges közvetlenül a cégvezető. Mivel a szervezetfejlesztés során leginkább az olyan nem megfogható vállalati értékekre tudunk hatni, mint az éppen a családi értékekből eredő szervezeti kultúra vagy a vezetői értékrend, így a sokéves, megszokott folyamatok újragondolása és fejlesztése csak akkor lehet sikeres, ha a cég és a tulajdonos (család) kész a változásra.

Kép:Pixabay

Horváth Soma, a KKV Műhely vezetője és Kőszegi László, a Hőgyészi Agrokémia Kft. tulajdonosa az elméleti és gyakorlati oldal tanulságait összevetve felvázolta a 6 legfontosabb lépést ahhoz, hogy hatékonyan történhessen a családi tulajdonban lévő vállalatok szervezetfejlesztése:

  1. Akár külső, akár belső feszültségek miatt szükséges újragondolni a cégen belüli folyamatokat, az első és legfontosabb lépés, hogy teremtsük meg a változás iránti elköteleződést. Ez szabadítja fel azt az energiát, ami elengedhetetlen az akár több évig is elhúzódó folyamat sikeres megvalósításához.
  2. Definiáljuk pontosan, hogy ki menedzseli a folyamatot, milyen szerepe van a belső projektgazdának és az esetlegesen igénybe vett külső tanácsadónak.
  3. Már az elején meg kell határozni azt, hogy hova akar eljutni a cég, hiszen ez fogja alapjaiban meghatározni a folyamat során igénybe vett eszközöket és lépéseket.
  4. Nem csak a célt, de a kiindulási állapotot is pontosan fel kell mérni ahhoz, hogy a változás során valóban a szükséges területeken, folyamatokon legyen a fókusz.
  5. Ahhoz, hogy a fejlesztés végén valóban a kívánt célt érjük el, iktassunk be mérföldköveket, amelyek alapján látható, hogy jó irányba tart-e a fejlődés.
  6. A szervezetfejlesztés során rengeteg bizonytalanság merülhet fel akár a munkatársak, akár a partnerek részéről, ezért egyértelműen kommunikálni kell a folyamat lezárását és eredményeit. Bár Magyarországon nincs nagy divatja az üzleti projektek megünneplésének, a szakemberek mégis azt tanácsolják, hogy ismerjük el a befektetett munkát, a folyamat sikeres lezárását. Ennek egyik eszköze lehet, ha az eredményeket közösen, céges szinten megünnepeljük.
Lemondanék, de ki veszi át a helyemet?
Finoman fogalmazva is helyzet van a magyar családi vállalkozások körében, jelentős részüknél ugyanis érik a generációváltás az alapítók kiöregedése miatt. Egy hiánypótló magyar kutatás szerint azonban harmaduknál nincs kinek átadni a céget, és ahol van is utód, ott sem lesz könnyű a váltás.
 

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo