2012. szeptember 20. 12:21 | piacprofit.hu

Újjászervezés

Van, ami a válság hatásainak kiküszöbölésénél is bonyolultabb

A gazdasági válság hatásainak ellensúlyozásánál sokkal jelentősebb kihívás a magyarországi vállalkozások számára saját belső működésük átalakítása és racionalizálása. A sikerhez vezető egyik legfontosabb tényező tehát a vállalat belső életének újjászervezése az együttműködés, elkötelezettség és innováció jegyében.

Saját belső működésük áramvonalasítása, folyamataik ésszerű összehangolása jelenti a legkomolyabb kihívást a gazdasági társaságoknak – derül ki az RSM DTM Hungary Zrt. által készített felmérésből. A tanácsadó cég saját ügyfélkörében végzett kutatása rávilágít: a gazdasági válság hatásainak ellensúlyozása, a külső piaci nehézségek megoldása, valamint az adó- és jogi környezethez való alkalmazkodás is jelentős erőfeszítéseket igényel a magyarországi vállalkozásoktól, ám ezek még mindig könnyebben orvosolható problémák, mint a belső vállalati tényezők megfelelő összehangolása.

Belső vállalati kihívások

Különösen szembetűnő a belső vállalati nehézségek súlya, ha az egyes problémakörök felbukkanásának gyakoriságát vesszük górcső alá. Ezek között ugyanis a belső vállalati kihívásokat a cégek közel 75 százaléka említi meg, miközben mind a külső piaci problémák, mind az adó- és jogi környezet aránya jócskán 50 százalék alatt marad. Mindemellett természetesen a belső vállalati kihívások sem függetlenek a külső gazdasági környezettől, hiszen a cégek többsége a létszámcsökkentési kényszert, a tőkehelyzetet, valamint az új struktúrák bevezetésének nehézségét sorolta a kategóriába.

„Az eredmények világosan rámutatnak arra, hogy nem önmagában a külső körülmények determinálják egy-egy cég sorsát. A siker vagy kudarc azon múlik, hogy a vállalkozás hogyan alkalmazkodik az új feltételekhez, és miként szervezi újjá saját belső világát, működését” – fogalmazza meg a felmérés egyik tanulságát Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Hungary Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Innováció, folyamatos megújulás és fejlesztés

A jelenlegi gazdasági környezetben tehát a legfontosabb sikertényezők közé a cég belső működésének átalakítása, racionalizálása, áramvonalasítása tartozik, és ehhez kapcsolódik a lehetséges tartalékok, szunnyadó erőforrások feltárása és kiaknázása is. A felmérés mellett az RSM DTM látókörét szélesítette a European Business Awards (EBA) elnevezésű nemzetközi üzleti verseny is, amelynek 19 magyarországi döntőse már a második körben méretteti meg magát.

E tapasztalatok alapján az is egyértelmű, hogy a sikerhez ma már nélkülözhetetlen az innováció, a folyamatos megújulás és fejlesztés. Ezt jól mutatja a Nobilis Zrt. példája is, a cég ugyanis éppen a megszokott termékekhez való ragaszkodással jellemezhető élelmiszeriparban valósított meg sikeres innovációkat. Az almaszirom húsz évvel ezelőtti piacra dobása akkoriban komoly újításnak számított, azóta pedig a cég egyre több különleges, esetenként csokoládéval ízesített aszaltgyümölcs-terméket kínál – mondja Novák Mariann, a cég kereskedelmi igazgatója. Japánban például annyira népszerű a gyermekeknek szánt, pálcika alakú (ám szintén almából készült) csokis Almaszirom, hogy kizárólag erre a piacra fehércsokoládés kivitelben is szállít a Nobilis Zrt. A cég működés jó példája annak, hogy sokkal inkább alakítani, semmint követni kell a piaci folyamatokat, és vállalni kell a néha lassan „beérő” innovációkat is.

Közösen a siker érdekében
Az együttműködés jelentősége adta az apropót az RSM nemzetközi hálózata, az RSMi által szorgalmazott World RSM Day-hez is. Az idén szeptember 20-ára időzített kezdeményezés „Connected for Success” („Közösen a siker érdekében”) mottója szintén a tapasztalat- és tudástranszfer jelentőségére kívánja felhívni a figyelmet.

Mi kell a növekedéshez?

A felmérés tanúsága szerint elsősorban az óvatosabbá váló finanszírozók, befektetők miatt került előtérbe az előre tervezés és nőtt meg a precíz üzleti terv jelentősége. A sikeres cégvezetők beszámoltak arról is, hogy a növekedéshez erős és hosszú távú elkötelezettségre van szükség nemcsak a menedzsment, hanem a munkavállalók részéről is. Emellett pedig nagyon fontos a csapatszellem, a tapasztalatcsere és együttműködés mind a cégen belül, mind – lehetőség szerint – a cégen kívüli szélesebb ágazati, üzleti vagy partneri hálóval.

 


 
Cikk nyomtatása
Megosztás:


 

Cégvezetés, irányítás

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

A kártyás fizetés szolgáltatója:A kártyás fizetés szolgáltatója: