A cégvezetésben is látszanak a generációs különbségek

2017. november 28. kedd - 06:06 / piacesprofit.hu
  •    

A fiatal vállalkozók számára az értékesítési stratégia kidolgozása nem olyan fontos, mert abban hisznek, hogy egy jó terméket mindenképp el lehet adni. Ezzel szemben idősebb társaik a márkaépítés és a marketingtevékenységek fontosságát nem érzik eléggé.

Egy céget felépíteni, fenntartani, esetleg folyamatosan fejleszteni nagyon nehéz feladat, csak igen keveseknek sikerül. Hazánkban tíz vállalkozásból hat az első néhány évben tönkremegy. Mészáros György, a Magyar Vállalatvezetők Üzleti Közösségének (MVÜK) alapítója szerint az üzleti kapcsolatépítő találkozókon legtöbbször az derül ki, hogy a fiatal vállalkozók számára az értékesítési stratégia kidolgozása nem olyan fontos, mert abban hisznek, hogy egy jó terméket mindenképp el lehet adni. Ezzel szemben idősebb társaik a márkaépítés és a marketingtevékenységek fontosságát nem érzik eléggé. (Itt olvashat arról, hogyan lehet előnyössé tenni a generációs különbségeket!)

Sokan feltették már a kérdést, hogy létezik-e biztos recept cégalapítás során a sikerre. A szakember szerint az üzleti kapcsolatépítő találkozóik alkalmával megfigyelhető, hogy a sikerhez vezető utat is generációs különbségek jellemzik, és jól kivehetők azok a területek, melyekről a fiatal vállalkozók teljesen másképp gondolkodnak, mint idősebb pályatársaik. „Az üzleti találkozókon szerzett megfigyeléseinkre alapozva meghatároztunk tíz területet, melyet érdemes megvizsgálni, ha sikeresen szeretnénk működtetni egy vállalkozást. Ezeken a területeken jól megfigyelhetők a generációs különbségek.” (Bár van, aki szerint a tiszteletben mutatkozik meg igazán a generációs különbség.)

Ezt is menedzselni kell
Az a szervezet képes hatékonyan működni, ahol valamennyi generáció képviselteti magát. Hiszen mindegyik korcsoportnak megvannak az értékei, melyeket fel kell tárni, és ötvözni kell, hiszen ezt a sokrétű tudást és energiát a szervezet előnyére lehet használni. Ugyanakkor a generációk közötti alapvető gondolkodásbeli különbségek a munkahelyen is megjelennek. „A különböző korcsoportok közötti hatékony és eredményes együttműködés, a gondolkodásbeli különbségek elsimítása szempontjából az egyik legfontosabb kulcsszó: a kormenedzsment.”

A termék

Bármennyi idős is a vállalkozó, arra mindenképpen szüksége van, hogy legyen egy jó terméke. A jó termék meglétének fontosságát mindkét generáció belátja, de az idősebb generáció jellemzően nem elég fogyasztóközpontú, amikor a termék kialakítására kerül sor.

A cégstruktúra átgondolása, cégfelépítés

Az idősebb cégvezetők sokkal jobban átlátják, hogy erre a lépésre szükség van a cég indításakor, azaz nem lehet csak úgy „hipp-hopp” egy termékkel útnak indulni. Sok igen jó startup bukik el azon, hogy nem rendel ötletéhez megfelelő céges kereteket.

A márkaépítés

A „Legyél más, mint a többi, emelkedj ki a tömegből!” tanácsot a fiatal vállalkozók teljesen természetesnek veszik, míg idősebb társaik szinte nem is értik.

A marketing

A fiataloknak természetes, hogy termékük kommunikációjára megfelelő marketingstartégiát alakítsanak ki, és szívesen áldoznak pénzt arra, hogy egy tudatos koncepció alapján ismertessék meg terméküket. Ezzel szemben az idősebbek sokszor egy fillért sem hajlandók költeni erre, mert felesleges pénzkidobásnak vélik egy több területet összefogó marketingkommunikációs terv kialakítását.

Az értékesítés

Ezen a területen a fiatalabb vállalkozók vannak lemaradva, mert nem veszik figyelembe, hogy nem elég egy terméket a köztudatba bevinni, el is kell tudni adni. Fiatal vállalkozóktól ezerszer hallhattuk már azt a kérdést, hogy „Miért, nem veszik meg a termékünket, ha az jó?”. Erre a válaszunk annyi: igenis foglalkozni kell azzal, hogy milyen értékesítési csatornát fognak használni, az mennyibe kerül, milyen átfutása van az értékesítési folyamatnak, illetve ki vagy mi fogja eladni a terméket.

Generációs feszültség van, de igazi konfliktus nincs
Szinte minden munkavállaló és vezető személyesen is tapasztalja, hogy az X és Y generációs kollégák közötti különbségek nézeteltérésekhez vezetnek, de a valódi konfliktusok ettől függetlenül ritkák.

Vezetői ismeretek, vezetői tudás

Ennek szükségességéről az idősebbek többet tudnak, és belátják, hogy sokszor a sikerük is ezen áll vagy bukik. A fiataloknál sokkal erősebb a termékfókuszú gondolkodás, mert azt hiszik, a jó termék egyenlő a sikerrel.

A piackutatás, piacismeret szüksége

Ez az a terület, ahol mindkét generáció sok hibát vét, mert alábecsülik fontosságát. Pedig rendkívül fontos még indulás előtt felmérni a célközönség körében, hogy egyáltalán szüksége van-e a piacnak az általunk előállítani kívánt termékre? Emellett fontos a megcélzott piac beható ismerete, vagyis tudni azt, hogy milyen termékek vannak az adott piacon

Üzleti kapcsolatok értéke

Meglepő módon a fiatalok jobban belátják, hogy az üzleti kapcsolatok hosszú távon mennyire fontosak. Az idősebb generációra jellemző, hogy hajlamos elkényelmesedni, azaz, ha valameddig ment az üzlet tudatos üzleti kapcsolatépítés nélkül, akkor arra később sem fektetnek hangsúlyt. Sőt az is megfigyelhető, hogy sikertelenség esetén sem látják be, hogy a kudarchoz vezető úton mennyit nyomott a latban az, hogy nem rendelkeztek jól működő kapcsolati hálóval. Pedig egyetlen szektor létezik csupán, ahol a termék jobban számít, mint az azt körülvevő szereplőkkel tartott kapcsolat: ez a technológiai szektor. De még egy jól működő techcég felépítéséhez is kellenek a jó üzleti kapcsolatok.

Tudatos információszerzés, nyitottság az újdonságokra

Ezen a területen a fiatalok egyértelműen jobbak, rugalmasabbak, így könnyebben alkalmazkodnak a piac változó igényeihez.

Best practice-ek eltanulása

Az idősebb generáció tagjai sokkal inkább a saját fejük után mennek, ezzel szemben a fiatalok jól tudják, hogy nem kell mindenben a nulláról indulniuk ahhoz, hogy egy céget sikeresen működtessenek. Rendkívül hasznos lehet ugyanis a cégépítés és a cégvezetés minden területén a sikeresebb vállalatvezetőktől tanulni.

Ismerd meg az „ellenséget”
„Érdemes megismerni a másikat, időt és energiát fordítani arra, hogy megértsük a különbözőségeket, akár a generációk mentén is. Versenyelőnyt jelenthet, ha tisztában van egy cég azzal, hogy a különböző korosztályhoz tartozó munkatársait hogyan kezelje hatékonyan, mi az, ami korosztályi eltérés, mit tud előnyére fordítani, és mi az, amire figyelni kell, mert potenciális veszélyforrás lehet a napi munkavégzésben” – hívja fel a figyelmet a vizsgálattal kapcsolatban Lerf Andrea, a Coaching Team tudásmenedzsment-igazgatója. A nyitottság, elfogadás, rugalmasság hármasa határozza meg a sikeres együttműködést. Mindhárom fogalom azonban kétirányú, egyrészt fontos a saját magunkból eredő, a bennünk lévő, illetve a másik fél hozzáállását jellemző vetülete is.
Cégvezetés & irányítás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor