A Facebook megeszi az internetet és az appokat

A közösségi média és az üzenetküldő platformok, az okostelefonoknak hála, egyre nehezebb helyzetbe hozzák a hagyományos webet és a mobil alkalmazásokat is. Hamarosan az a veszély fenyegeti a cégeket, hogy a Facebook (pontosabban a Facebook család) lesz az új internet. Na de mit tegyenek a cégek? Szakértőnk, Lévai Richárd közösségi média specialista segít!

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ma a weboldalak és a webáruházak különböző verziói a legtöbb cég esetében a digitális jelenlét alapköveinek számítanak. Sokan el sem tudják képzelni az üzleti életet a webes megjelenésük nélkül, míg a közösségi platformokra csak mint egyfajta kiegészítőre, jobb esetben forgalomterelőre gondolnak. Ugyanakkor a háttérben komoly átrendeződés zajlik. A közösségi oldalak, a Facebookkal (és annak leányaival) az élen, egyre több olyan szolgáltatást nyújtanak, amik megkérdőjelezhetik az egyéb webes megjelenések létjogosultságát.

Ehhez ráadásul olyan felhasználói tendenciák társulnak, amik a weboldalak, webáruházak, hírportálok ellen dolgoznak:

  • A Föld internetfelhasználóinak 67 százaléka használ valamilyen közösségi oldalt, és az 52 százalékuk Facebookozik. (Forrás: We Are Social, 2016)
  • Magyarországon az aktív internetezők 98 százaléka Facebookozik (Gemius 2016Q2: 5,4 millió 15 éve feletti internetező, Facebook 15+ 5,3 millió)
A felhasználók egyre több időt töltenek a közösségi oldalakon és az olyan üzenetküldő platformokon, mint a Messenger és a Whatsapp. Itt kezdenek internetezni, itt tartják a barátaikkal a kapcsolatot, innen indulnak el a hírek, a szórakoztató tartalmak, és itt találkoznak termékajánlatokkal is. A böngészés a Facebookon, Instagramon, Snapchaten vagy éppen Messengerben kezdődik, és weboldalakon folytatódik.

Jelenleg legalábbis...

Kép: Flickr/Joe The Goat Farmer

Azzal ugyanis, hogy például a Facebookba egyre több olyan funkció kerül bele, amiket korábban csak weboldalakon értünk el, alapvetően változik meg az internetezés egyensúlya.

Ma már egyáltalán nem meglepő, hogy nem kell elhagynunk a Facebookot több esetben. Például ha elolvasnánk egy portál cikkét, akkor az a Facebookon belül jelenik meg az ún. instant cikk formájában. Ha megnéznénk egy terméket, akkor egy Facebook oldal bolt szekciójában találhatunk részleteket, ha pedig kíváncsiak vagyunk egy cég szolgáltatásaira, akkor a Facebook oldal szolgáltatások szekciójában vannak részletek. A hírlevél-feliratkozás és egy egyszerűbb nyereményjáték is megoldható a legnagyobb közösségi hálózaton belül egy ún. Lead hirdetésen keresztül is. A Messengerben pedig a vásárlás utáni értesítések érkezhetnek a vevőkkel, akik ráadásul egyre gyakrabban itt, a Facebook chat jogutódjában veszik fel a kapcsolatot a cégekkel.

A változás a mobil weboldalakat sem kíméli, ugyanis látogatásuk jelentős része Facebookon belülről érkezik, a közösségi hálózat saját böngészőjéből. Csupa-csupa olyan tevékenység, amiért korábban weboldalakra mentünk, vagy amikhez e-mailt kellett írni, ma már a Facebook család valamelyik tagjának felületén történik meg.

Az appoknak is befellegzett?

Ugyanakkor a weboldalak mellett a mobil alkalmazásokra is komoly veszélyt jelentenek a közösségi platformok. A mobil alkalmazásokkal ugyanis sok a gond:

  • le kell tölteni az appot, ami gyakran több száz megabyte,
  • gyakran kell frissíteni,
  • minden alkalmazás máshogy néz ki, más funkciói vannak, amiket meg kell ismerni,
  • a cégnek, amely publikálta az appot, kell hozzá rendszeresen tartalmat és frissítést biztosítani,
  • a fejlesztőnek fel kell készülnie a különböző platformok rengeteg különböző eszközére.
Közben pedig az alkalmazásokkal kapcsolatos felhasználási szokások is folyamatosan változnak:
  • amerikai felhasználók különböző kutatások szerint havi szinten minimális mennyiségű alkalmazást telepítenek (1.: 49 százalékuk egyet sem: 2.: 25 százalékuk egyet sem)
  • az alkalmazások 60 százalékát soha nem töltik le a Google Play sotre-ból (USA-adat).
  • az emberek egy alkalmazást 7 nap után már nem futtatnak általában (nemzetközi adat).
  • a felhasználók az okostelefonon töltött idejük 90 százalékát alkalmazásban töltik. (19 százalék Facebook, 12 százalék egyéb közösségi és üzenetküldő, YouTube 3 százalék – USA adatok alapján)
  • amerikai felhasználók az alkalmazással töltött idejük 80 százalékát 3 alkalmazásban töltik
  • a mobil weboldalak jelentős része Facebookon belül jelenik meg, a Facebook saját böngészőjében.
Egyelőre az app menő. De kell?
A mobilalkalmazások fejlesztésének piaca őrült tempóban száguld, de vajon a mi cégünknek érdemes-e felszállni erre a vonatra? Csak azért, mert divatos, nem biztos, hogy érdemes befektetni az app-fejlesztésbe. Kinek kell, és mennyit kell rá szánni? Kattintson a részletekért!
A legtöbb mobil alkalmazás funkciója Facebook-oldalak, mobil-weboldalak, Messenger-botok és speciális Facebook-funkciók segítségével megoldható.

Amire egy étteremnek, masszázs-szalonnak, webáruháznak általában szüksége van, azt a Facebook–Messenger páros segítségével meg tudja oldani. Ehhez pedig egy app fejlesztési költségének a töredékére van csak szüksége.

Már jelenleg is számos példát látunk arra, hogy kkv-któl Facebook-oldalon, Messenger segítségével kérnek ajánlatot, ez a trend pedig erősödni fog. A funkciók bővülésének köszönhetően a vásárlás a weboldalakról Facebook-oldalakra vagy éppen Messengeren belülre kerül.

A Facebook és az Instagram lokáció alapú hirdetései offline hirdetési megoldásoktól (akár szórólapoktól, plakátoktól) is el tudják venni a büdzsét a célozhatóságuknak köszönhetően. A legtöbb mobil alkalmazás feleslegessé válik, hiszen az értesítések, a frissítések, a tartalmak be tudnak kerülni Messengerbe vagy Facebookba, ami a cégnek kevesebb fejlesztési költséget jelent, a felhasználóknak pedig egyszerűbb élményt és kapcsolatfelvételt, hiszen nem kell speciális boltokból letöltögetni sok száz megabyte-os alkalmazásokat.

Ne váljunk függővé!

Vagyis a közösségi média és az üzenetküldő platformok, az okostelefonoknak hála, egyre nehezebb helyzetbe hozzák a hagyományos webet és a mobil alkalmazásokat is. Hamarosan az a veszély fenyegeti a cégeket, hogy a Facebook (pontosabban a Facebook család) lesz az új internet. Ez önmagában rengeteg jó lehetőséget rejt, azonban kiszolgáltatottá is tesz, hiszen egyre több szálon kötődünk néhány felülethez.

A kis- és középvállalatoknak arra kell figyelni, hogy megtalálják a helyes arányt a közösségi platformok és a saját felületek között. Fel kell készülniük arra, hogy kihasználják a Facebook és a Messenger újdonságait, hiszen az elsőség aranyat érhet. A Facebook megoldásai, például a Vászon posztok vagy a Lead hirdetések segítségével fejlesztési költséget takaríthatnak meg.

A Messenger-botok feliratkozó gyűjtése pedig azt a korszakot idézi, amiben 5 évvel ezelőtt, az okleveles Facebook-játékok időszakában voltunk. Aki akkor, jó időben, gyorsan, kis költségen gyűjtött rajongó tömegeket, és megkerülhetetlen lett a piacon. Hasonló felfutásra számíthatnak azok, akik most Messengeren lépnek jó ütemben. (Itt olvashat erről részletesebben.)

Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy közben a saját felületeiket, saját weboldalukat, hírlevelüket, blogjukat is erősítsék a cégek, mert hosszú távon ez adhat biztonságot a közösségi platformokkal szembeni kitettségben.

Lévai Richárd közösségi média specialista RG Stúdió

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo