A jó webshop olyan, mint egy sakkozó

A webes értékesítés hihetetlen tempóban nő. De merre fejlődik majd tovább? Hogyan lesz majd a bolt egyszerre minimál és élményszerű? A várható webáruházi trendekről beszélt a Piac & Profit KKV-Akadémiáján Kulcsár István Róbert, a Webshop Experts szakértője.

A webkereskedelem folyamatosan növekszik (15-25%), tehát ha csak ott vagyunk a piacon és nem vagyunk rosszabbak a konkurenciánál, akkor is számíthatunk ilyen növekedésre. Ez nem hangzik rosszul, de mások is látják, ezért egyre többen fognak osztozni ezen a tortán – ezért mégis többet kell tennünk – mondta Kulcsár István Róbert, a Webshop Experts szakértője a Piac & Profit KKV-Akadémiájának webáruházakról szóló napján.

Az online kereskedelemben pillanatnyilag még annál is nagyobb a verseny, mint amivel a hagyományos kiskereskedelem szembenéz. Ebben a harcban viszont nem csak az ár dönt! A vevők az információt igen sokra értékelik, ami a bevételben is meglátszik.

Meg kell különböztetnünk magunkat a konkurenciától, ráadásul a technológia fejlődése miatt folyamatos fejlesztési kényszer nehezedik ránk: egy webáruház soha nincs kész. Emellett a fogyasztói trendek is változnak, ezek miatt is szükséges az állandó alkalmazkodás.

Míg régen egy jó értékesítővel bármit el lehetett adni, ma a fogyasztók 98%-a a vásárlási döntéseit az interneten alapozza meg. Ezért ha nem vagyunk ott, olyan, mintha nem is lennék – mondta a szakértő. Lehet, hogy még nem ekkora azok aránya, akik valóban vásárolnak is a világhálón, de a tájékozódás, döntés előkészítés túlnyomó többségben itt zajlik. Emiatt nagyon fontos, hogy a cégeknek fel kell készülnie a többcsatornás értékesítésre, az online és offline értékesítés erős szinergiájának kihasználására.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/bplanet

Elképesztő mértékben terjed a közösségi média, a határok pedig egyre inkább elmosódnak közte és az online értékesítés között. A kicsit távolabbi jövőben pedig a dolgok internete drasztikusan át fogja alakítani az egészet – tehát ne nagyon rendezkedjünk be arra, hogy naprakészek vagyunk, hamarosan jön az újabb forradalom. Az azonban várható, hogy a jövő az összemosódó internetes szolgáltatásoké lesz – hangsúlyozta a szakértő.

Kezdjük az alapoknál
Muszáj mérni a látogatói csatornák eredményességét – honnan jönnek, hol veszítjük el őket stb. Vakon öntjük a pénz a különböző csatornákba – ez még mindig gyakori a kkv-k esetében. Muszáj mérni! És még mindig arról beszélünk, hogy legalább valamit, a következő lépés csak, hogy azt mérjük, ami nekünk a leghasznosabb - hangsúlyozta Lukács Ádám József, a Hinora Marketing Group digitális részlegének vezetője.
Számos más technikai apróság is hiányzik, amivel pedig sokat léphetnénk előre. A keresőbarát url, a Google számára feltöltött oldaltérkép és ehhez hasonló dolgok könnyedén létrehozhatóak lennének és nagyságrendekkel javíthatják pl. az oldalunk keresőben való helyezését.
Hogyan készüljünk?

Az alap egy jól működő rendszer, egy jó webáruház motor (nem feltétlenül szükséges nagy beruházással magunknak fejlesztenünk, a legtöbb esetben a bérelhető megoldások is beválnak. Kivéve, ha egyedi fejlesztésre, kiegészítésre lenne szükség, vagy, ha pályázatból akarják finanszírozni, ez esetben ugyanis a kiíró általában kötelezővé teszi a szoftvervásárlást.). A következő fontos dolog a vevőbarát kialakítás – ha már megszereztük nagy nehezen a vevőt, akkor vásároljon már valamit nálunk. A kialakításnak nem csak szépnek, de a felhasználást segítőnek kell lennie. Vezesse a szemet, a folyamatokat, ne gördítsünk plusz akadályokat azok elé, akik épp úgy döntöttek, vásárolnak valamit nálunk. Muszáj, hogy gyors legyen a folyamat, a vásárló nem vár, nem akar időt szánni rá, hogy megértse, hova kell kattintania. És egy kattintásra van a konkurencia. A legjobban kialakított webáruház esetében is nagyon fontos a hatékony üzemeltetés, e nélkül nem fog menni az alkalmazkodás.

Növekvő sávszélesség és egyre erősebb gépek állnak rendelkezésre, ennek ellenére a webáruházak egyre célorientáltabbak, egyre minimálabbak és arra szorítkoznak, ami az alap funkciójuk. A leginkább a dizájnban érhető tetten, egyre egyszerűbbek, letisztultabbak a webshopok – vázolta a szakértő. Elengedhetetlen viszont a felhasználói élmény növelése iránti törekvés! Ez nem elsősorban látványos weboldalt jelent (ld. fent), hanem azt, hogy a teljes vásárlási folyamat során élményt nyújtunk. (A könnyű kereshetőségtől és kezelhetőségtől kezdve az egyszerű és biztonságos fizetési folyamaton át a pontos szállításig.)

Az élmények szerepe a vásárlásban mindig is fontos volt, a webes értékesítés esetében különösen az, hiszen sok alapvető élmény, ami egy fizikai boltban éri az embert, itt hiányzik. Nincsenek például illatok, pedig ezek nagyon fontosak a könyvvásárlástól az autó vételig. (Tudta, hogy az információk 3,5 százalékát szerezzük be szaglás útján? És hogy az érzelmek 75 százaléka illatokra vezethető vissza? Hasson illatokkal!) A weben pótolni kell valahogy az érzékszervi információkat – erre a weben leginkább a kép áll rendelkezésre, illetve most már a videó. Érdemes a forgatható, nagyítható, videós tartalmakkal próbálkozni – legalábbis amíg a szagos internetet nem találják ki…

Tipp
Még mindig a forgalom nagy százaléka érkezik az ár-összehasonlító oldalakról, hiába tűnik elcsépeltnek, érdemes használni ezeket. Muszáj többön is jelen lenni, a felhasználók nagy része ragaszkodik egyikhez vagy másikhoz. Ha nem vagyunk ott, nagy valószínűséggel látogatót veszítünk.
A webes értékesítés ugyanakkor sok szempontból kínál plusz lehetőségeket is. A technológia fejlődésével például egyre kifinomultabb a személyre szabott marketing – a termékajánlás, amit az Amazonnál ismerünk, lassan már kkv-k számára is elérhető. A jó webáruház olyan lesz, mint egy sakkozó – fogalmazott Kulcsár. (A sütik pedig egészen új lehetőségeket nyitnak az egyénre szabott marketingben.)

Új platformok

Új platformok terjednek el, a mobil abszolút domináns lesz, de a Google már most is bünteti, ha nincs mobilra optimalizált, reszponzív sablon egy webáruházban. Mobilról még kevesebb a vásárlás, a döntés előkészítésben használjuk, de fontos szerepe van a vásárlási döntés leegyszerűsítésében, emiatt már most megkerülhetetlen. Ahogy figyelmet kell fordítanunk a közösségi média oldalakra is, nem csak a marketing, de az értékesítés szempontjából is. Bár ezen a területen még nincs áttörés (pedig a Facebook már számos lehetőséget kínál), előbb-utóbb bekövetkezik majd. A közösségi médiás hirdetések sem azonnal alakították át a piacot, ma már viszont sokan kizárólag Facebook hirdetésekből is kiválóan megélnek. (És már tavaly is látszott, hogy egyre több a direkt értékesítés a Facebookon.)

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo