A megfontolt hipszter

A Warby Parker alapítói a tömegek számára elérhető szemüvegeket akartak készíteni úgy, hogy a cégük problémákat oldjon meg ahelyett, hogy újabbakat kreál. Minden eladott termék után egyet a rászorulók kapnak, van ingyen ebéd és ingyen szállítás. Az ötletből öt évvel a cég indulása után milliárdos és ikonikus üzlet lett úgy, hogy egyelőre csak Amerikában értékesítenek.

Neil Blumenthal három osztálytársával ötölte ki a márkát és az üzleti modellt: olcsó, de stílusos, minőségi szemüvegkereteket kínálnak a tömegeknek az interneten keresztül. Mivel maguk tervezik a kereteket, és online értékesítenek, drasztikusan lerövidítették az ellátási láncot az iparágukban megszokotthoz képest. Az elképzelésük kevés volt ahhoz, hogy nyerjenek a diákokat segítő Wharton üzletiterv-versenyen, de ahhoz elég volt, hogy a fiúk – Blumenthal, a ma ügyvezetőként dolgozó David Gilboa, Andrew Hunt és Jeffrey Raider – beleszeressenek, és beindítsák a céget. Az alacsony ár és a jó dizájn annyira vonzónak bizonyult, hogy egy hónappal az indulás után több mint 20 ezres várólista volt a termékekre, vagyis képesek voltak betörni az alapvetően nagy cégek dominálta szemüvegpiacra. Ez azonban még kevés lett volna a hosszú távú sikerhez, hisz az elmúlt években számos internetes startup futott fel, majd dőlt össze. Hogy ezt elkerüljék, a Warby minden erejével a gyártásra és a márkaépítésre koncentrált.

Kép: Fotó: Flickr

Átgondolt könnyedség

Hogy áthidalják a netes értékesítés hátrányát, a Warby Parker az otthoni felpróbálás lehetőségét is biztosítja a vásárlóknak, akik öt próbadarabot rendelhetnek teljesen ingyen. Hogy ez növeli a költségeket? Igen. Ahogy drága a manhattani panorámás ügyfélszolgálati központ is, ahol magasan túlképzett emberek dolgoznak. De a Warby vezetői szerint bőven megéri, hiszen egy lifestyle márka építéséhez „csodálatos emberekre van szükség, akik kapcsolatot építenek a fogyasztókkal”.

A Warby új kategóriát teremtett: a tech alapú lifestyle márkát. Befektetésekből bővítette a termékskálát¸ és egy gyorsan növekvő értékesítési hálózatot hozott létre. Bár netes üzletként indultak, ma a világháló mellett fizikai boltokkal is jelen vannak. Sikerük titka az, amit az olaszok „sprezzaturá”-nak neveznek. Hogy ami könnyednek tűnik, valójában minden részletében kimunkált. A különbség a lufi és a hosszú távú üzleti siker között sokszor éppen a tudatos kételkedés és az aprólékos átgondolás képességében rejlik.

„Engedjétek szörfözni az embereimet!”
Egy „őrült szörfös” találta ki és tette világhírűvé a világ legzöldebb túraruhamárkáját. A Patagonia története bizonyítja, hogy az elvekben való magabiztos hit sikerre vihet egy vállalkozást. Még akkor is, ha a cég – elsőként a világon – egész oldalas hirdetésben üzeni a vásárlóinak, ne vásároljanak, az alkalmazottak pedig akkor mennek szörfözni, ha akarnak.
Minden területen nagy a kontroll: a kollégák hetente jelentik, hogy mit értek el, és mit terveznek, értékelik, hogy ezzel mennyire elégedettek, és elvárás az innovatív ötlet – legyen bármilyen apró – felvetése is. Félévente értékelik az alkalmazottak teljesítményét, valamint a munkatársak is minősítik a vezetőket. A szigorért cserébe teljes átláthatóságot, kiszámíthatóságot és heti háromszor ingyen ebédet ígérnek a munkavállalóknak.

Blumenthal hisz a szervezetekben érvényesülő piramis modellben, csak szerinte ez a megszokotthoz képest éppen fordítva van: a vezető feladata, hogy biztosítsa az erőforrásokat és eszközöket, megértesse a prioritásokat, és kijelölje az utat mutató terelőkorlátokat. Olyan környezetet kell teremtenie, ahol az alkalmazottak nagyot álmodhatnak, jót tehetnek, és jól érzik magukat.

Ügyfélkezelés mindenekelőtt

A cég legfontosabb részlege az ügyfélszolgálat, hiszen a szemüveg nem is a legegyszerűbb termék, a megfelelő vevőkezelés pedig minden netes üzletnél kiemelkedően fontos. A kommunikációt egy pontosan rögzített márkaidentitás határozza meg. Az új kollégák képzést és stílusútmutatót kapnak, de az alapok megismerése után arra bátorítják őket, hogy szabadon kommunikáljanak a fogyasztókkal. A cél, hogy szerethetők legyenek, olyannyira, hogy a vásárlók meg akarják hívni őket a következő bulijukba – fogalmaz Sasha Tulchin, a cég kreatív igazgatója. Komolyan veszik tehát, hogy úgy kell kezelni másokat, ahogyan szeretnénk, ha velünk bánnának.

Kolonc helyett iránytű a fenntarthatóság
A felelős üzleti működés lassacskán a helyére kerül: a céges stratégiák középpontjába. A vállalatok kezdik belátni: a túlélés feltétele, hogy reagáljanak a világ problémáira, és a maguk módján részt vegyenek azok megoldásában. Korántsem öncélú jótékonyságról van tehát szó.
Mindemellett a cég egyik alapértéke, hogy mindenben legyen egy kis móka – ezért teljesen bevett kérdésük például az állásinterjún, hogy a jelölt milyen jelmezt viselt utoljára. Véleményük szerint ugyanis nem magunkat, hanem a munkánkat kell komolyan vennünk. Ez a nem bonyolult alapvetés Blumenthal szerint a mindenre kiterjedő felelős üzleti megközelítés, ami bárhol sikeres lehet.

Egy meg egy

Nem az a kérdés, hogyan gyárthatunk többet, hanem az, hogyan tehetünk többet – véli Blumenthal. A Warby Parker – regisztrált B Corp-ként – a világ egyetlen karbonsemleges szemüveggyártója. Feltérképezték a gyártási, szállítási és tárolási, de még irodai munkafolyamataik teljes szén-dioxid-kibocsátását, és ezt környezetvédelmi támogatásokkal ellentételezik. Együttműködnek a Verité nevű, fair foglalkoztatással foglalkozó szervezettel, hogy biztosítsák a gyáraikban a megfelelő munkakörülményeket. Ami azonban ikonikussá tette a céget, az a „Vegyél egyet, adj egyet!” program.

Blumenthal az egyetem elvégzése után a VisionSprings civil szervezetnél dolgozott. Járt számos országban, és szembesült azzal, hogy a szemüveg megváltoztathatja valakinek az életét. A kezeletlen látásproblémák pedig az egész gazdaságra hatással vannak: becslések szerint évente mintegy 200 milliárd dolláros veszteséget jelentenek globálisan. A Warby Parker ma minden eladott keret után egy másikkal támogatja a VisionSprings tevékenységét – 2014 nyarára több mint egymillió darabnál jártak –, amely szervezet a fejlődő országokban értékesítési képzéseket szervez, és elérhető árú szemüvegeket kínál. A program megélhetést kínál rászorulóknak, akik azután maguk is képessé válnak, hogy segítsék a közösségük fejlődését. A szervezet nem a gazdag világ levetett cuccait adományozza, hanem azt a lehetőséget kínálja, hogy bárkinek legyen a helyi sajátosságoknak megfelelő szemüvege. Mert a divat – vallja a Warby – fontos, bárhol élünk, és bármennyit keresünk.

Ki is az a Warby Parker?
Warby Parker gyors észjárású, intelligens, magas jövedelem híján is jólöltözött, sosem szarkasztikus, és vendégségben mindig segít a háziasszonynak – fogalmazza meg a cég kreatív igazgatója. A márkaképhez illeszkedik a névválasztás is. A Warby Parker elnevezést Jack Kerouac két szereplőjétől kölcsönözték. Bár egy hipszter márka esetén eleve jól hangzik a kultikus íróra való hivatkozás, a cég identitásában tényleg fontos az irodalom. A fizikai boltokban is szép számmal találni köteteket, a cég honlapjának Gyakori kérdések menüjében pedig kitüntetett helyen szerepel a „tudnátok ajánlani egy jó könyvet?” pont. És persze tudnak. Nem sokkal a 2010-es indulás után a szemüvegek már a legnagyobb divatmagazinokban szerepeltek, 2011 májusában pedig megérkezett az első nagyobb befektető is, aki 2,5 millió dollárt invesztált a cégbe. Még abban az évben további 12 milliót, egy évvel később pedig összesen 41 millió dollárt vontak be. A cég 2015-ben már évi több mint egymillió szemüveget adott el, és az év áprilisában 1,2 milliárd dollárra értékelték.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo