A nagy tervek kis képernyőkön születnek

Marketing szempontból a legnagyobb változást az ügyfelek szinte folyamatos online jelenléte jelenti. De vajon megjósolható, kiszámítható-e egy felhasználó viselkedése? Hogyan használhatjuk, vagy alakíthatjuk a tartalmat a cégünk javára? A megfigyelések azt mutatták, hogy az emberek, ha keresnek valamit a neten, akkor úgy viselkednek, mint egy nyomkereső vadászkutya.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A keresés gyakran ösztönös folyamattá válik

Ha egy átlagos felhasználót megkérdezünk, hogy végül is hogyan akadt rá arra, amit megvett, nem nagyon tudná elmondani. A keresések, útvonalak bejárása csak igen titka esetben tudatos folyamat, a legtöbben ösztönösen kattintanak arra, amerre menni szeretnének. Fel sem tudnánk idézni pontosan. Ha viszont a böngészőkből visszanézzük, hány interakció, oldalmegtekintés vezetett odáig, és azok mik is voltak valójában, akkor meglepő eredményre jutunk.

Az olasz pincér memóriája

A dolog kulcsa részben a rövidtávú memóriánkban keresendő, mivel átlagosan hét dologra tudunk emlékezni rövid ideig. Még akkor is, ha valamilyen adathoz érdekünk fűződik. Volt erre egy régebben pszichológiai kutatás: egy olasz étterem pincéreit figyelték egy este, akik minden asztalnál pontosan tudták fejből, hogy ki mit fogyasztott, úgy írták meg kézzel a blokkot, hogy sosem tévedtek. Este záráskor a kérdező megpróbálta felidéztetni velük, hogy az adott asztalnál hányan ültek és mit ettek, ittak. Kiderült, hogy szinte semmire nem emlékeztek, sőt zavarban voltak, amikor ezt számon kérték rajtuk - “De hát pontosan fizettek, nem?” - vagyis addig tartották észben, amíg érdekük fűződött hozzá. A fizetés, mint akció szó szerint törölte a rendeléseket. Ezután a kis pszichológiai kitérő után térjünk vissza a kereséshez.

Kép: Pixabay

A belső párbeszédet, a gondolatok folyamatát képezi le sok esetben a böngészőnk.

Megjelennek az adott téma mellett az egyéb vágyak, ösztönzők is, így történik meg, hogy bár egy dologért jött, elkezd kalandozni az oldalon. A tartalommarketing egyik fontos feladata, hogy az adott helyzetnek keresési megfelelő információt tálalja. És itt van a nagy változás, hogy a mondanivaló mellé a viselkedési- és az időfaktor is egyenlő szerepet kap.

Sokszor nincs is tudatában, hogy keres, élményre vágyik

Ilyenkor, ha megkérdezzük, az a jellemző válasz az, hogy csak nézelődöm: kellene egy jó farmer tavaszra…tengerpartra mennénk végre...fürdőszoba kihasználós ötletek panel…hogy vehetek ki pénzt kft-ből… ezek azok az alap gondolatok, amik épp akkor foglalkoztatják. Lehet, hogy a keresést egy Instagram kép, vagy egy egyéb közösségi megosztás indítja el és a halad oldalról oldalra felfedező módjára. Amíg a keresés asztali gépen, helyhez kötve történt, nem volt ennyi és ennyire változékony a lekérdezések sora, nem idomult ennyire a pillanatnyi gondolatokhoz.

Csendben zajlik körülöttünk a keresési forradalom
A cím kissé ellentmondásos, mert épp a hangos, a hang alapú keresések száma van növekvőben. Ezt a hazai piacon még kevesen veszik észre, de már egyre több az okostelefonokon végzett szóbeli keresés. Mit fog ez jelenteni a tartalommarketingben?
A keresések jelentős része helyhez és időhöz kötött

Annak, aki nagyon pontos információt vár nagyon gyorsan, annak viszont az a jó oldal, ami választ és megoldást ad. Mikor indul? Mennyibe kerül? Hol van itt legközelebb? Nyitva is van? Lehet kapni?  - helyadatokkal, gyorsan és érthetően. A memória nem itt játszik nagy szerepet.

Tartalommarketing szempontból nyílik az olló

A fentiek nyomán az látszik, hogy a tartalomfogyasztás egyrészről elképesztő mértékben felgyorsult, másfelől a hatékonyság érdekében pedig épp a lassulás figyelhető meg. A minőségi tartalmak, cikkek gyártása, az értékes és informatív képek, videók fognak a kereső emberből figyelmet kiváltani, és utána indulhat el a vevővé válás útján. Legyünk reálisak: egy ember egy nap 3-4 cikknél, vagy videónál többet érdemi módon biztos, hogy nem néz meg, sőt a többség ennyit sem. Ha rövid, erős impulzusokkal felkelthető a figyelem, akkor minőségi lassítás is elérhető. A lényeg, hogy emlékezzen rá.

A nagy tervek első lépései

Ahogy az olasz pincérnél is láttuk, a memória meglehetősen rövidtávú az esetek többségében, de ha marad benne egy előhívható benyomás - vagyis egy élményt tud kötni valamihez, akkor a tudattalanból sorra kieső tartalmak között nem lesz ott az, amit mi adtunk neki.

A céges ügyfelekre is hat a tartalommarketing
A tartalommarketing nem csak a fogyasztók felé történő értékesítésben, hanem a céges ügyfelek megcélzásában is nélkülözhetetlen. Ennek ellenére a vállalkozások többsége még mindig nem használja ezt a marketingeszközt megfelelően. Mutatunk néhány trendet, amelyet érdemes lenne jövőre szem előtt tartani!
A cél változhat

Érdekes megfigyelés, hogy az esetek nagy részében végül nem azt veszik /rendelik meg, mint ami az első keresés volt, ám ahhoz valami módon mégiscsak kapcsolódott. Itt lépnek be a képbe a tartalommarketing és a jól megtervezett weboldallal eszközei, amik egyrészt a memóriára is hatnak, másrészt a “kereső vadászkutya típusú ” viselkedésre is.

Ha foglalkoztatja egy gondolat, az gyakran egy olyan impulzusból fakad, ami nem biztos, hogy a mi tartalmunk volt, de a végeredmény nálunk csapódhat le. Fotelt nézett, de végül kanapét vett. Horvátországi utazásokat böngészett, de megpillantott egy olaszországi ajánlatot, így oda ment nyaralni a család.  Konkrét eset volt az is, hogy valaki online számlázót keresett, majd végül könyvelőt váltott…

Marketingesként mindig egy fél lépéssel előbb kell lenni

A változást a megpillantott tartalom, a jó ajánlat, az érdekesen, jó időben és jó helyen felhozott téma, a piac oktatását végző tartalom okozta. De soha felejtsük el, a keresés egy kis mobilképernyőn kezdődött, ott kellett először megragadni a figyelmet.

Szerző:

Nun Monika
cégvezető, Digitalpixel Kft.
A kulcsszavainkat is lenyúlhatja a konkurencia?
A weboldalak keresőoptimalizálása sok idő- és munkaráfordítást igényel, amelyet a legtöbb vállalkozás kiszervez erre szakosodott vállalkozásoknak. A SEO cégek a munkájuk során gyakran teljesen átalakítják a weboldalt, beleértve annak szerkezetét, szövegeit, technológiáját is. A SEO-t végző vállalkozás oldaláról pedig gyakran felmerül a kérdés, hogy vajon ez az egyébként bonyolult szellemi tevékenység szerzői jogi védelemben részesülhet-e? Védi-e őket bármilyen jogi oltalom?

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo