A neten vásároltam, meggondolhatom magam?

2017. november 21. kedd - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Az interneten való vásárlás manapság nagyon elterjedt, és a webáruházakban sokféle termék és szolgáltatás elérhető. Előfordulhat azonban, hogy valaki az online vásárlást követően vagy akár a termék kipróbálása után vissza akar lépni a vételtől. Milyen jogi lehetőség van az online vásárlástól való elállásra? Szakértőnk erre a kérdésre adja meg a választ.

A fogyasztót megillető elállási jog

A fogyasztókat jogszabály alapján megilleti az a jog, hogy az interneten történő vásárlástól, azaz a szerződéstől elálljanak. E szabály nemcsak az online vásárlásra érvényes, hanem más ún. távollévők között létrejött szerződésekre is, például a telefonon rendelt termékekre. Az elállás következménye, hogy a vásárló a termék árát visszakapja, de a terméket természetesen vissza kell szolgáltatnia. (Sok kereskedő azonban meglehetősen rugalmasan viszonyul a jogszabályokhoz.)

Az elállási jog a legtöbb interneten vásárolt termék esetén megilleti a fogyasztót. A kivételeket jogszabály sorolja fel. Így nem lehet elállni például a romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termék tekintetében. Nincs elállási jog olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak.

A fogyasztó nemcsak az online vásárolt termékre, hanem az online rendelt szolgáltatásra szóló szerződéstől is visszaléphet. Abban az esetben viszont, ha a szolgáltató a szolgáltatás teljesítését a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével megkezdte, és a szolgáltatást teljesítette is, akkor a fogyasztó már nem állhat el.

online vásárlás illusztráció

Kép: FreeDigitalPhotos.net

Miként gyakorolható az elállási jog?

A fogyasztó az őt megillető elállási jogot valamely termék vásárlása esetén, legkésőbb a termék átvételétől számított 14 napon belül gyakorolhatja. Szolgáltatás megrendelése esetén pedig a szerződés megkötésének napjától kell számítani az elállás határidejét.

Az elállási jogot írásban postai úton, e-mail útján, de akár szóbeli közléssel is gyakorolhatja a fogyasztó. Az elállást indokolni nem kell. Így a vásárló akkor is gyakorolhatja e jogát, ha a terméknek egyébként nincsen hibája.

Feketelista készül a jogsértő webshopokról
A webáruházak zömét Magyarországon a kkv-szektorba tartozó vállalkozások üzemeltetik, amelyek az elektronikus kereskedelemre vonatkozó jogszabályok 2017. februári változása miatt nem lehetnek teljesen nyugodtak. Ugyan továbbra is él az a szabály, amely szerint a kkv-szektor szereplői az első, például adatvédelmi, fogyasztóvédelmi jogsértés esetén nem bírságolhatók, azonban a vállalkozásokat legalább ennyire hátrányosan érintő egyéb új szankciókra ez nem vonatkozik.

A terméket az elállásra nyitva álló 14 napos határidő alatt is lehet használni. Azonban ajánlott, hogy e használat a termék tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges mértékű használatot ne haladja meg. Ugyanis a kipróbálást meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért a fogyasztó felel az eladó felé.

A termék visszaküldése, a vételár visszatérítése

Ha a fogyasztó a vásárlástól eláll, köteles a terméket a kereskedőnek visszaküldeni vagy a kereskedő által a termék átvételére meghatalmazott személynek átadni. A terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül kell visszajuttatni. Ez nem jelenti, hogy a terméknek 14 nap alatt oda kell érnie. A visszaküldés határidőben teljesítettnek számít, ha a fogyasztó a terméket a határidő lejárta előtt elküldi. A 14 napos határidőt nem kell figyelembe venni, ha a kereskedő vállalta, hogy a terméket maga fuvarozza vissza. Fontos, hogy a vállalkozás nem kötheti ahhoz a feltételhez az elállás gyakorlását, hogy a terméket eredeti csomagolásban küldjék vissza.

A vállalkozás a fogyasztó elállása esetén a fogyasztó által fizetett ellenszolgáltatás teljes összegét köteles visszafizetni. A visszafizetés határideje az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 nap. Viszont termék adásvételére irányuló szerződés esetén a vállalkozásnak joga van arra, hogy a visszafizetést mindaddig visszatartsa, amíg a fogyasztó a terméket vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte. Ennek igazolása történhet a visszaküldést bizonyító dokumentum (pl. feladóvevény) másolatának elküldésével. Nincs visszatartási joga a vállalkozásnak, ha a termék visszafuvarozását maga vállalta.

Dr. Szabó Gergely
ügyvéd
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Mit tehetünk, ha a neten rendelt áru nem működik?
Év eleje óta egyre több panasz érkezik a Budapesti Békéltető Testülethez az interneten vásárolt műszaki cikkekre (okostelefon, iPad, televízió), amelyek tartós fogyasztási cikknek minősülnek, ha a vételáruk meghaladja a 10 ezer forintot, mégis nem sokkal az átvétel után elromlanak, és a kötelező egyéves jótállás ellenére a cégek elutasítják a fogyasztókat, amikor ingyenes javítást vagy cserét szeretnének.
Jogi kisokos
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor