A nyelv nem akadály, de az áfa…

Egyre több magyar fogyasztó külföldről rendel és egyre több magyar webshop külföldre ad el termékeket. A nyelv egyre kevésbé jelent korlátot – egyrészt sokan tudnak angolul, másrészt egyre több webshop több nyelven is megszólítja a vevőit. Mégis kevesen tudják, hogy milyen adóvonzata van a külföldi értékesítésnek.

Kép: Pixabay

Kevesen tudják azok közül, akiknek fizikai termékeket értékesítő webshopjuk van, miként kell számlázni külföldre és mivel jár a nemzetközi terjesztés. Pedig, ha külföldre terjeszkednek, akkor érdemes tudni, hogy a magyar 27 százalékos áfa kulcs a legmagasabb az EU-ban, így az a vállalkozás, amely ezt nem veszi figyelembe külföldi értékesítései kapcsán, hamar versenyhátrányt szenvedhetnek a célország szerinti webshopokhoz képest, amelyek alacsonyabb helyi áfával értékesíthetik ugyanazt a terméket. Sztankó Dániel, az RSM-DTM pénzügyi képviseleti csoportvezetője legfrissebb blogbejegyzésében összegyűjtötte, hogy mire kell ügyelnie egy külföldi vevőkörrel rendelkező webshopnak.

Mire kell ügyelni?

A termék kiszállításának logisztikai aspektusai nagymértékben befolyásolják az alkalmazandó áfa-kulcsot és az adómentességet. Így például, ha a termék igazoltan nem kerül ki belföldről külföldre, akkor áfa mentesen nem lehet számlázni. Ha a termék eleve külföldről indul, akkor szükségessé válhat egy külföldi adóregisztráció. A termékkereskedelem logisztikai hátterének feltérképezése az egyik legfontosabb feladat nemzetközi terjeszkedés előtt.

Kik a vevői? Vállalkozásoknak szállít?

EU-n belül csak akkor lehet számlázni áfa-mentesen, ha a vevők vállalkozások (ez az ún. business-to-business, B2B kereskedelem), pontosabban áfa-alanyok a célország szerinti EU-s országban és a termék igazoltan kikerül más tagállamba. Nem EU-s célországokra vonatkozóan viszont már mások a szabályok – adómentes számlázáshoz nem fontos, hogy a vevő adóalany legyen. Az adóhatóság felé azonban igazolni kell, hogy a vevő tényleg adóalany a másik EU-s országban!

Ezért büntetik a netes óriások a magyar webshopokat
A webes keresők büntetik azokat a cégeket, amelyek nem hitelesítik weboldalukat. A Google, a Bing és a Mozilla is hátrasorolja azokat, akik nem védik az oldalukat és felhasználóikat. Még mindig csak a vállalatok töredéke látja, hogy az SSL nem csupán biztonságot ad, de hiánya forintosítható versenyhátrányt okoz.
Milyen dokumentumok szükségesek az adómentesség igazolásához?

A szükséges dokumentumok esettől függően változhatnak. Bizonyos esetekben szükségünk lesz CMR-re, más esetekben vámhatósági kiléptető igazolások szükségesek. Ha csomagküldő szolgáltatókkal dolgozunk , érdemes felvenni velük a kapcsolatot és utána járni, milyen formában tudják a számunkra szükséges dokumentumokat szolgáltatni, hogyan tudjuk összevezetni őket a számlákkal és a megrendelőszámokkal.

Magánszemélyeknek (is) szállítunk

Ebben az esetben meg kell arról győződni, hogy a vevők nem adóalanyok! Ha más EU-s országba értékesítek magánszemélyeknek, akkor figyelni kell az áfa-mértére, amivel számlázunk! Ismerni kell a szabályokat arra vonatkozóan, hogy meddig lehet alkalmazni a magyar 27 százalékos áfa kulcsot és miként lehet áttérni a célország szerinti kedvezőbb adózásra? A célországban alkalmazható-e kedvező adókulcs? Sok országban például étel-kiegészítők kedvezőbb adókulcs alá esnek.

Adókulcsok

Ha külföldi – magyar áfa-kulcsnál kedvezőbb – adómértékkel kell/lehet számlázni, akkor ismerni kell azon szabályokat,  hogy miként lehet külföldi adószámhoz jutni és mivel jár a külföldi adószám fenntartása? Továbbá tisztában kell lenni azzal, hogy mikor kötelező a külföldi adószám? Hogyan kell beadni adóbevallásokat a célországokban? Hogyan kell kezelni egyszerre akár 28 különböző áfa-bevallás készítésének folyamatát és hogyan kövessük nyomon, hogy minden helyi szabályt betartottunk-e?

Mivel jár, ha nem ügyelünk a részletekre?

Jobb esetben „csak” hátrányos árazással, szükségesnél magasabb adókulcsokkal, rosszabb esetben adóbírságokkal (is) kell számolnunk. Például, ha egy vállalkozás helytelenül ítéli meg az adómentesség feltételeit, nem rendelkezik megfelelő kiszállítási igazolásokkal vagy nem győződik meg kellőképpen arról, hogy a vevő más tagállamban adóalany, akkor a magyar adóhatóság adóhiányt és akár 50 százalékos bírságot is kiszabhat.

Ha a vállalkozás a célországban köteles adószámot kérni, de mégsem rendelkezik ilyennel, a külföldi adóhatóság is adóbírságot alkalmazhat. Mastercard/VISA/Amex és egyéb fizetéseket lebonyolító szolgáltatóktól adatokat bekérve a külföldi adóhatóságok könnyen meggyőződhetnek arról, hogy az adóregisztrációhoz szükséges értékesítési összeghatárt az adott vállalkozások túllépték-e.

Mit érdemes megtenni?

Először is célszerű jól megismerni a magyar és a külföldi adózási szabályokat. Majd ezen szabályok ismeretében megtervezni a logisztikai útvonalakat, értékesítési struktúrát, a webshop számlázási modul logikáját és ,érlegelni, hogy milyen esetekben szükséges vagy csak egyszerűen érdemes külföldi adószámokban, illetve külföldi cégállapításban gondolkozni.

Mit és kinek lehet online eladni?
Az internetezők többsége legalább negyedévente rendel valamit online, háromnegyedük szerint a weben sokkal egyszerűbb válogatni a termékek között, mint személyesen egy üzletben. A háztartási kisgép, a könyv és okostelefon a legnépszerűbb három termékkategória. A vidéken élők inkább otthonra rendelik a termékeket, a budapestiek szívesen veszik át rendelésüket személyesen.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo