A rossz modor valódi ára

2017. július 27. csütörtök - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Egyre nagyobb a jelentősége a viselkedéskultúrának: már nem csak az Y generáció képviselői vágynak arra, hogy jól érezzék magukat egy munkahelyen. Szakértőnk, Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach azonban arra is felhívja a figyelmet, hogy ennek a trendnek immár kimutatható hatásai vannak egy-egy cég teljesítményében.

Szinte nincs olyan az Y generáció munkahelyi és munkavállalói viselkedését elemző publikáció, amely ne említené meg, számukra mennyire fontos, hogy a munkahelyen „jól érezzék magukat”. Elsőre hajlamosak vagyunk ilyenkor arra gondolni, hogy a Google nem mindennapi munkakörnyezete által inspirált munkahely a vágyott cél. Noha a magyarázat lehet, hogy sokkal egyszerűbb, és nem csak az Y generáció képviselői vágynak arra, hogy a munkahelyükön „jól érezzék magukat”. (Nem véletlen, hogy a jó modort mindinkább motivációs eszközként is számon tartják.)

Az Egyesült Államokban az utóbbi években egyre többet foglalkoznak a viselkedéskultúra változásával, az udvariasság–udvariatlanság témájával, illetve az udvariatlanság munkahelyi környezetre, produktivitásra, üzleti sikerre gyakorolt hatásával. A Weber Shandwick évente jelenteti meg „Civility in America” kutatásait, amelyekben időről időre a munkahelyi viselkedéskultúrát is vizsgálja.Több, a témát érintő vagy azt boncolgató könyv is a New York Times best seller listájára került, így például Christine Pearsonnak, a Georgetown egyetem professzorának könyvei, aki közel 20 éve vizsgálja az udvariatlan munkahelyi viselkedést és annak hatásait.

dühöngő ember

Kép: FreeDigitalPhotos

A tanulmányokban, illetve a könyvekben felvetett kérdések nálunk sem ismeretlenek. Érdemes ezért nekünk is elgondolkodni néhány, a kutatások, illetve vizsgálatok során feltárt tényen, illetve összefüggésen. Christine Porath Matering Civility című, múlt évben megjelent könyvében arról ír, hogy 1998-ban „még csak” a megkérdezettek negyede tapasztalt hetente legalább egyszer bántóan udvariatlan viselkedést a munkahelyén, azonban 2011-ben a már megkérdezettek fele nyilatkozott így.

Kutatásaiból kiderült, hogy a munkahelyen elszenvedett bárdolatlanságért – amellett, hogy a teljesítményt is rombolja – a munkatárs személyes árat is fizet. Akár maga tapasztalja meg, akár szemtanúja a sértő viselkedésnek, ez a hatás rontja a rövid távú memóriát, így a kognitív képességét. Károsítja az immunrendszertét, és a káros hatások kihatnak családi kapcsolataira és a magánéletére is.

Vezetők figyelmébe: a bocsánatkérés nem mindennapi csodafegyver
A felelősségvállalás az egyik legfontosabb vonás, ami egy jó vezetőt jellemez. A felelősségvállalás egyik formája: ha hibáztunk, ha megbántottunk valakit, ismerjük el, és kérjünk bocsánatot. Erdős Zsuzsanna (képünkön) üzleti etikett tanácsadó és coach írása.

Néhány viselkedés, melyeket sérelmeztek a megkérdezettek:

  • nem mondják: „kérem”; „köszönöm”
  • a lekezelő bánásmód
  • szemtelen vagy tolakodó e-mail vagy hangüzenet küldése
  • pletyka terjesztése másokról
  • másra hárítani a saját hibát
  • minden magyarázat nélkül késni a megbeszélésről, vagy onnan korábban távozni
  • e-mailt olvasni a megbeszélés alatt
  • rendetlenséget hagyni, hogy a másik takarítsa el
  • visszatartani információt
  • e-mailen küldenek rossz híreket, nem vállalva, hogy szemtől szembe mondják
  • nem figyelni a másikra, illetve nem mutatni érdeklődést a másik álláspontja iránt

S milyen más következményekkel is jár – a már korábban említetteken túl – az elszenvedett bárdolatlanság?

Irodai etikett – avagy így lesz kellemesebb egy légtérben
Sok érv szól az egyterű irodák mellett és ellen is, mi most azt néztük meg, ha ilyenben dolgozunk, mik az alapvető illemszabályok, amelyekkel mindenkinek kellemesebb lesz az „együttélés”.

A megkérdezettek:

  • 48 százaléka szándékosan kevesebb munkát végzett,
  • 47 százaléka szándékosan csökkentette a munkával töltött munkaidőt,
  • 38 százaléka szándékosan csökkentette munkája minőségét,
  •  80 százaléka nyilatkozott úgy, hogy elvesztegetett munkaidőt, mert a bántó viselkedés felzaklatta, és azon rágódott,
  • 78 százaléka azt mondta, hogy a szervezet iránti elkötelezettségük csökkent.

Végül két, még elgondolkodtatóbb következmény:

A válaszadók 12 százaléka hagyott már el munkahelyet az őt ért bántó viselkedés miatt, és 25 százalék elismerte, hogy a bántó viselkedés miatt érzett frusztrációját az ügyfélen „vezette le”. A kutatások azt mutatják tehát, hogy a cégeknek, vállalkozásoknak fontos és érdemes is tenniük azért, hogy – ne csak az Y generációs – munkatársaik érezzék magukat jól a munkahelyen.

Ráadásul a Weber Shandwick 2013-as tanulmánya szerint egy cég értéke 60 százalékban a cég jó hírnevének tulajdonítható, amelyre nagy hatást gyakorol az, hogy mennyire tartják az adott céget – illetve annak munkatársait az ügyfeleik, üzleti partnereik – udvariasnak.

dr. Erdős Zsuzsanna
üzleti etikett tanácsadó és coach

A tökéletes kombináció: angolosan udvarias, franciásan könnyed
Eltérő lehet, miképpen értelmezik és jelzik az egyes országokban a tisztelet kimutatását. Vannak azonban olyan, egyes nemzetekre, kultúrákra jellemző ikonikus szokások, illetve sajátosságok, amelyeket érdemes ellesnünk tőlük, nem csak az üzleti életben.
Cégvezetés & irányítás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor