A szállítmányozás egyre kevésbé a kkv-k terepe

A hazai árukereskedelem volumene 2017-ben éves szinten 3,8%-kal lehet magasabb a tavalyi eredménynél. Az import 4,4%-kos növekedése mellett az exportbővülés 3,2%-os lehet, és továbbra is a közúti szállítás dominanciája látható mind a nemzetközi, mind pedig a belföldi árukereskedelemben. A hazai szállítmányozási szektor kifejezetten koncentrált, néhány domináns szereplőnél jelenik meg a forgalom döntő hányada, és ebben nem várható változás 2018-ban sem. A szektor számára a legnagyobb kihívást a régiós szinten egyik legmagasabb üzemanyagköltség, illetve az egyre jelentősebb munkaerőhiány jelenti a következő időszakban az Euler Hermes legújabb, szállítmányozási piacot vizsgáló elemzése alapján.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A következő években a magyar gazdaság folyamatos erősödése várható, ami a szállítási és logisztikai szektor számára is jelentős növekedést eredményezhet. 2017-re vonatkozóan 3,8%-os éves bővülés várható az árukereskedelmünk volumenében, ráadásul a középtávú becslések szerint ezt a növekedést tartani is tudjuk. Az Euler Hermes Hitelbiztosító szállítmányozási szektorelemzése alapján jellemző, hogy az érintett magyar vállalatok 90%-a nem csak belföldi szállítással foglalkozik, kifejezetten erős a piaci koncentráció, és a közeljövőben nem várható, hogy a közúti árufuvarozás dominanciája jelentősen csökkenne. Igaz ugyan, hogy az elkövetkező öt év során jelentős vasúti infrastruktúra beruházások várhatóak, azonban a jelenlegi, közel 76%-os részesedéséből a közúti fuvarozás még így is csak pár százalékot fog veszíteni a Hitelbiztosító elemzése szerint.

Drága üzemanyag, kevés megbízható sofőr

Jelenleg a nyersolaj világpiaci ára – melynek alakulása a szállítmányozási szektor számára jelentősen befolyásolja a nyereségességet –  stabilizálódott, és nem várható középtávon jelentős emelkedés. A másik oldalon ugyanakkor – a magas jövedéki adókulcs miatt – a hazai üzemanyagárak a régiós összevetésben kifejezetten magasak, ami összességében csökkenti a magyar cégek versenyképességét. A másik probléma a szektorban jelentkező munkaerőhiány: a hazai szállítmányozási cégek egyre nehezebben találnak megbízható, tapasztalt járművezetőket, ami egyre komolyabb üzleti kockázatot jelent. A migrációs válság miatt kialakult szigorúbb határellenőrzési szabályok, vagyis a schengeni szerződés felfüggesztése egyes országok részéről növeli a szállítási időket ezáltal a költségeket is, illetve Németországba – ahová a hazai exportunk 27%-a irányul – olyan költségnövelő szabályokat vezettek be, melyek alapján a gépjárművezetők nem tölthetik 45 órás pihenőidejüket a teherjárművekben.

Koncentrálódó piac – EKÁER és TSM

Az Euler Hermes szektorelemzése alapján míg a domináns piaci szereplők, melyek közül egyértelműen kiemelkedik a Waberer’s International a 2016-os 572 millió eurós konszolidált forgalmával, stabil pénzügyi helyzettel és komoly növekedési potenciállal rendelkeznek. A Waberer’s egyéb iránt 2017 nyara óta már tőzsdén jegyzett cég, így az egész régió egyik legjelentősebb szereplőjévé nőtte ki magát, amit a lengyel piac egyik jelentős fuvarcégének (LINK), nemrég lezárult felvásárlása is alátámaszt. A Waberer’s követelésállományát, mely a cég méretéből adódóan is kimagasló a hazai transzport vállalatok körében, az Euler Hermes biztosítja. A biztosítási védelem mellett, a szektor egyik legnagyobb hazai szereplője, felelős vállalatként eljárva – az Euler Hermes szakértőinek szakmai segítségével – aktívan monitorozza is vevőit, a további kockázatminimalizálás érdekében. Ezzel szemben a szektorban tevékenykedő kkv-k kilátásai már közel sem festenek megnyugtató képet: készpénzállományuk és hitellehetőségeik is korlátozottabbak, erősebb a kitettségük a munkaerőhiánnyal kapcsolatban, és járműveik lízingszerződései is többnyire kedvezőtlenebbek a nagyobb szereplőkhöz viszonyítva.

Nincs több gond az EKAER-rel, ha van AEO-engedélye
Az utóbbi idők legmegterhelőbb kötelezettsége és egyik legnagyobb kihívása a gazdálkodóknak az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer, közismertebb nevén az EKAER-rendszer bevezetéséhez kapcsolódó bejelentési kötelezettségek kezelése.
Az elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer (EKÁER) vagy népszerűbb nevén elektronikus fuvarlevél 2015-ös bevezetése a közúti árutovábbításban komoly változást hozott: jelentősen csökkentette a fiktív szállítmányokkal elsősorban áfa-visszaéléseket megkísérlő cégek mozgásterét, és ezáltal az egész szektort „fehérítette”. Két évvel később, az idei év szeptemberében bevezetésre került Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer (TSM) a biztonságot hivatott növelni: az ország közel 90 pontján vizsgálja az aszfaltba épített mérőpont felett elhaladó járművek súlyát. A rendszer elsődleges feladata a túlsúlyos teherautók menet közbeni kiszűrése, és noha jelenleg még csak figyelmeztetésre számíthatnak a szabályszegő teherautók üzembentartói, hosszabb távon a rendszer működése biztonságosabbá teheti a közúti árufuvarozást.

„Magyarország földrajzi elhelyezkedése tökéletesen alkalmassá teszi hazánkat arra, hogy logisztikai-szállítmányozási központtá váljunk, hiszen négy nagy európai kereskedelmi útvonal is keresztezi az országot, közúthálózatunk pedig a régióban kifejezetten jónak számít. Mindezt erősítik azok a kétoldalú kereskedelmi megállapodások is, melyeket az elmúlt időszakban kormányzati szinten sikerült tető alá hozni. Ugyanakkor nem felejthetjük el, hogy a hazai szállítmányozási szektorban a vállalatok kiadásainak közel felét az üzemanyagköltségek teszik ki, melyek európai összevetésben is magas szintje rontja a cégek jövedelmezőséget. A másik, hosszabb távú probléma az EU Strukturális és Beruházási Alapjából származó források feltételezhető csökkenése lehet, ami megnehezítheti majd az újabb közlekedési fejlesztések finanszírozását” – mondta el Bujdosó Tünde, az Euler Hermes Hitelbiztosító kockázatkezelési igazgatója.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo