Átment: egykulcsos a reklámadó

2015. május 27. szerda - 11:50 / piacesprofit.hu
  •    

Múlt pénteken nyújtotta be a kormány a Parlamentnek a reklámadóról szóló törvénymódosító javaslatot, és az Országgyűlés kedden kivételes eljárás keretében tárgyalta, és szerdán meg is szavazta az egykulcsos reklámadóról szóló javaslatot.- számolt be a reklámadóblog.hu

Kép: PP

A gyorsított eljárást az indokolhatja, hogy a változások a törvény kihirdetésétől számított 31. napon lépnek hatályba, így ha ez még ezen a héten megtörténik, akkor az év második felétől már hatályosak lehetnek az új rendelkezések. A legfőbb változást az jelenti, hogy a korábbi 500 millió forintos adómentes bevételi határ lecsökken 100 millió forintra, illetve a progresszív adókulcsokat egységes 5,3%-os adómérték váltja fel. Az adóalanyok döntésük szerint visszamenőleg is alkalmazhatják a rendelkezéseket már a 2014-es adóévre is. – mondta el Balogh László a reklámadóblog.hu szakértője

Európai aggályok

A szakértő szerint a legfőbb kérdés a továbbiakban az lehet, hogy a megszavazott módosító javaslattal mennyire lesz elégedett az Európai Bizottság, amely márciusban felfüggesztette a reklámadó progresszív adókulcsának alkalmazását, és vizsgálatot folytat a reklámadó ügyében. Az Európai Bizottság a progresszív adókulcs mértéke mellett a korábbi veszteségek felhasználhatóságát kifogásolta, amelyre megoldást jelent a megszavazott módosítás. A bizottsági álláspont kitér arra is, hogy a bevétel alapján kalkulált adókötelezettség versenysemlegességi kérdéseket vethet fel, mivel nem veszi figyelembe a felmerült költségeket az adóalap meghatározása során. Ezt azonban a módosított reklámadó törvény nem orvosolja.

Mit tehet Brüsszel a reklámadóval?
A Bizottság szerint fennáll a veszélye, hogy a magyar reklámadó torzítja a piaci versenyt, ezért vizsgálatot indított vele kapcsolatban. Mik a problémák és mik lehetnek a következmények, ha ezeket bizonyítottnak látja a vizsgálat?

A reklámadó jövője szempontjából ezért az Európai Bizottság válasza sorsdöntő lehet. Ha az Európai Unió elégségesnek találja a változtatásokat, akkor a különadóval hosszú távon kell számolni. A módosító javaslatokhoz kapcsolódó kormányzati kommunikáció során többször elhangzott az is, hogy az Unió sokallja a 100 millió forintos adómentes bevételi határt. Az Európai Bizottság szerint ugyanis az ennél kisebb adóalappal rendelkező vállalkozások továbbra is versenyelőnyt élveznek a 100 millió forintnál nagyobb adóalappal rendelkező reklám-közzétevő adóalanyokhoz képest.

(A szakmai szervezetek inkább az egész adónemet a kukába dobnák.)

Lehetséges kimenetelek

Balogh László szerint az adómentes bevételi határ további csökkentése azonban pont azt a kkv szektort sújtaná hátrányosan, akit a kormány az eredeti reklámadó-tervezettel mentesíteni kívánt az aránytalanul nagy adóterhektől.  Nem is beszélve a saját célú reklámok következtében előálló jogbizonytalanságtól: a saját célú reklámokkal kapcsolatos jogértelmezés az egyik legvitatottabb pont szakmai körökben.  A 100 millió forintra csökkentett 0%-os adóalap azonban – iparágtól függetlenül – már jóval több vállalkozást sodor az adófizetésre kötelezett adóalanyok körébe csak a saját célú reklámok miatt. Ennek megfelelően, ha megmarad az adómentes adóalap 100 millió forintos értékhatára, akkor a reklámadóból származó bevételek a költségvetésben meghaladhatják az előzetes várakozásokat is. Ha viszont európai nyomásra tovább csökken az adómentes bevételi küszöb, abban az esetben a hazai kkv-k kerülnek nehezebb helyzetbe. – értékelte a helyzetet a reklámadóblog.hu szakértője.

A Magyar Lapkiadók Egyesülete szerint a reklámadó az egész gazdaságnak árt és még inkább növeli a globális online szereplők versenyelőnyét a magyar vállalkozásokkal szemben.

Adózás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor