Az alapok nélkül csak szenved a webshop

Van néhány olyan alapvető „SEO-elv”, amelyeket nemcsak a webáruházak de a weboldalak optimalizálása során is figyelembe kellene venni, azonban sokszor éppen ezek az alapok maradnak ki a folyamatból – figyelmeztet szakértő partnerünk.

Kép: Pixabay

A keresőoptimalizálásnak szerves részévé vált a felhasználói élmény javítása. Amíg egy webáruház nem képes kiszolgálni a látogatók igényeit, addig nehéz igazán eredményes SEO-kampányt folytatni. A keresőoptimalizáláshoz számos jó tanácsot és tippet találhatunk, de annak is vannak jelei, hogy már ez sem olyan csodafegyver, mint amilyennek gondolták a vállalkozások.

A webáruház bármilyen terméket forgalmazzon is, azért jött létre, hogy eladjon a látogatóknak, és ezt a lehető legprofibb módon kell megtennie, annyi információval kell szolgálnia a látogatónak, amennyivel csak lehet, és segítenie kell a vásárlási döntés meghozatalát. Ha az áruház ezeket az elemeket hatékonyan tudja elvégezni, akkor a keresőoptimalizálás is eredményesebb lehet, és így rövid távon sokkal nagyobb bevételre lehet szert tenni – figyelmeztet szakértő partnerünk, a Webshop Experts blogbejegyzése.

Ezek olyan feladatok, amelyekre már akár magának a webáruháznak a kialakításánál figyelni kell, és mindenképpen energiát kell rájuk fordítani, mivel a későbbiek során ezek nagyban hozzájárulhatnak a keresőoptimalizálási kampányok eredményességéhez.

Megfelelő tartalom biztosítása – Nemcsak a szöveges tartalmak, hanem minden olyan egyéb tartalom, amely a webáruházban megjelenhet a látogatók számára.

Az URL-ek kialakítása – A keresőbarát URL-ekre már az alapoknál figyelni kell, mert a későbbi átállás már problémákat és sok pluszmunkát eredményezhet.

Különböző PDF dokumentumok keresőoptimalizálása.

Multimédiás tartalmak (képek, videók) optimalizálása.

Statisztikai eszközök használata: ezek számos hasznos információt közölhetnek a keresőoptimalizálás és a webáruház hatékonyságáról, rávilágíthatnak arra, hogy miben kell még fejlődni.

A SEO éri meg a leginkább a kkv-k szerint
A Facebookban még mindig nagyon bíznak a magyar vállalkozások marketingterületen, emellett a keresőoptimalizálást érzik még hatékonynak. A tartalommarketing még sehol nincs, pedig ez a jövő útja.
Tartalmak az áruházban

Az áruházban fellelhető összes tartalom valamilyen módon hozzájárul a keresőoptimalizálás eredményességéhez. Nagyon fontos tehát, hogy ezeket úgy alakítsuk ki, hogy azok a lehető legjobbak legyenek. Fontos elv azonban, hogy a Google nem a legjobban optimalizált webáruházakat keresi, hanem azokat, amelyek az áruházat használók számára a lehető legrelevánsabb megoldást kínálják az egyes keresési kifejezésekre. Így egy keresőoptimalizálási kampány felépítésének a helyes menete, hogy ha létrehozunk egy minden szempontból felhasználóbarát webáruházat, menet közben figyelve néhány optimalizálási szempontra, és amikor ez elkészült, utána vetjük bele magunkat az egyes SEO-t érintő finomításokba.

Amennyiben ugyanis sikerül elérnünk, hogy a látogatók több időt töltsenek az áruházban az több szempontból is hasznos. Nagyobb eséllyel tudjuk őket vásárlásra bírni, illetve a Google is figyelemmel kíséri ezt, és ha azt tapasztalja, hogy a keresőkből érkező látogatók huzamosabb ideig az áruházban vannak, azt úgy értékeli, hogy megfelelő minőségi tartalmat tudtunk biztosítani és így javulhat a helyezése a webáruháznak.

Amire figyelni kell a kialakításnál

Az áruházban fellelhető termékeket ésszerűen kell csoportosítani, figyelve arra, hogy a látogató könnyen eligazodhasson, és hogy a különböző kategóriák között lehetőség szerint ne legyen olyan, amiben csak 1-2 termék van, és olyan sem, amelyikben akár több 100 vagy több 1000. Fontos, hogy a kategóriák hierarchikusan legyenek kialakítva, azonban 3-4 alkategóriaszintnél többet ne használjunk, mert ez megnehezítheti az eligazodást az áruházban. A kategória oldalakon és úgy igazából az egész webáruházban mindenhol legyen minőségi, figyelemfelkeltő, érdekes és legfőképpen EGYEDI szöveges tartalom!

Amikor ilyen formában az áruházban már nincsenek üres foltok, mindent kialakítottunk a kívánalmaknak megfelelően, utána érdemes elgondolkodni a keresőoptimalizálási kulcsszavakon. Azon, hogy melyik aloldalt milyen kifejezésekre szeretnénk optimalizálni, és ekkor kerülhet sor a kisebb módosításokra a jobb helyezések érdekében.

Fontos lehet továbbá egy oldaltérkép elhelyezése az áruházban. A Google számára készített XML oldaltérkép feltöltése fontos, hiszen ez segíti a Google robotok számára az indexelést, azonban egy áruházban elhelyezett látogatók számára is látható oldaltérkép, megkönnyítheti az eligazodást és azt, hogy a potenciális vásárló megtalálja azt a terméket, amit szeretne.

YouTube-kisokos vállalkozásoknak
A multimédia, a mozgókép mára alapvető kommunikációs eszközzé vált. Hogy használhatjuk ki a legnagyobb videós közösségi oldalt a cégünk érdekében? És mi az, amit semmiképpen ne tegyünk? Szakértőnk segít!
Keresőbarát URL-ek használata

Több szempontból is fontos az áruházban használt URL-ek megfelelő kialakítása. Ahogyan azt már az előbbiekben is említettük, nem csak a keresőrobotok kegyeit kell keresni. Fontos, hogy a látogatók is könnyen megértsék ezeket az URL-eket. Nagyon sokan egy hivatkozást látva már azonnal eldöntik, hogy az átkattintás után számukra releváns tartalomhoz jutnak-e hozzá, továbbá ha már az áruházon belül vannak, az URL-ek szintjeit látva is információkhoz juthatnak arról, hogy éppen az áruházon belül hol is tartózkodnak jelenleg.

Fontos továbbá, hogy egységes URL-eket használjunk. Általában egy webáruház elérhető www-vel és anélkül is. Ezt az esetet azonban kezelnünk kell. Ha például csak az egyik verziót használjuk, de egy látogató a másikat használva próbálja elérni az áruházunkat, akkor ez nem fog neki sikerülni. A Google-lel azonban tudatni kell, hogy melyik számunkra az elsődleges, hiszen ezeket használva fogja az URL-eket megjeleníteni a találati listán.

A tökéletes megoldás tehát ebben az esetben, ha mindkétfajta domaint az áruházunkhoz rendeljük, és ezekből kiválasztunk egy elsődlegeset. Amennyiben valaki a másik fajtát használva éri el a boltunkat, az URL egyből átirányítódik az előbbiekben kiválasztottra. Ezzel elkerülhetőek az esetleges duplikációk, valamint ha valaki egy más oldalon hivatkozik az áruházra, bármelyik verziót is használja, működni fog az általa felvett link.

PDF dokumentumok optimalizálása

Sok áruházban használnak különböző PDF formátumú tartalmakat, akár leírásokhoz, akár különböző hírek publikálásához. Az ilyen áruházba beágyazott vagy onnan letölthető PDF dokumentumoknak van előnye, és hátránya is.

Előnye például, hogy a látogatók letölthetik ezeket, és akár offline állapotban vagy más eszközökön is megtekinthetik. A formátum miatt könnyen nyomtathatóak, így a hosszabb dokumentumok még felhasználóbarátabb módon juthatnak el hozzájuk.

Hátránya viszont, hogy az ilyen PDF dokumentumok rendszerint nem tartalmaznak navigációs linkeket. A legtöbb esetben, ha valaki a keresőben találkozik egy ilyennel, akkor rákattint a találatra, elolvassa a tartalmát, majd egy vissza gomb megnyomásával visszatér a keresőbe. Így magába az áruházba sok esetben el sem jut.

Ilyen esetekben a leghatékonyabb megoldás az lehet, hogy ha az áruház aloldalán, ahonnan a PDF dokumentum letölthető, készítünk egy, a Google számára is elérhető HTML alapú változatot. Ezt követően a PDF letöltési linkjére érdemes nofollow tagot tenni, így azt már nem tudja indexelni a Google. Ezzel elkerüljük az azonos tartalomból eredő esetleges duplikációt, illetve a találati listán nem a PDF maga fog megjelenni, hanem a webáruházunk egyik aloldala.

Innentől kezdve a látogató szabadon el tudja dönteni, hogy az adott tartalmat letölti, vagy elolvassa az áruházban, és szerencsés esetben már az áruház többi részével is elkezdhet megismerkedni, vagy akár vásárolhat is.

Linkek nélkül semmi esélyünk a Google-ban
Ha nincsenek a weboldalunkra mutató linkek, szinte lehetetlen előnyös helyezést elérni a Google-ban – derült ki egy friss felmérésből. Magyarországon egy népszerű kulcsszó esetén száz külső linkre van szüksége egy weboldalnak, hogy a Google találati listáján élre kerüljön.
Multimédiás tartalmak optimalizálása

A felhasználói élmény növelésének kulcsösszetevői a képek és a videók. A gond ezzel a legtöbb esetben azonban az, hogy a keresőmotorok önmagukban nem tudják értelmezni a vizuális tartalmakat ugyanúgy, ahogy azt a látogatók. Így mindenképpen fontos, hogy az ilyen tartalmakat annyira keresőoptimalizálttá tegyük, amennyire csak lehet.

Statisztikai eszközök használata

Igen fontos az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások számára, hogy folyamatosan figyelemmel kövessék a webáruházuk teljesítményét, és a statisztikák felhasználásával javítsák a webáruház kialakítását. Rengeteg különböző elemző programot lehet használni, azonban talán a legalapvetőbb és amit mindenkinek érdemes alkalmaznia, az a Google Analytics ingyenes eszköze.

A használatához egy követőkódot kell telepíteni az áruházban, és ezután napról napra akár valós időben is láthatjuk a különböző statisztikai adatokat. Az igazi hasznát az eszköznek az adja, hogy nemcsak a keresőkből érkező forgalmat tudjuk vele nyomon követni, hanem akár minden egyéb kampány eredményességéről is információhoz juthatunk. Ezeknek az adatoknak az elemzése nagyon fontos, és komoly figyelmet kell fordítani arra, hogy a látogatók miután a webáruházba érkeztek, hogyan viselkednek.

Visszatérő látogatók aránya – Lehetőség szerint ezt a számot folyamatosan növelni kell. Mindig nehezebb és költségesebb új látogatókat szerezni, mint valakit, aki már vásárolt, rábírni, az újbóli rendelésre.

Új látogatók száma –Természetesen az előbbivel együtt ennek a növelésére is figyelmet kell fordítani, hogy az áruház fejlődni tudjon.

Oldal/látogatás – Azt mutatja meg, hogy átlagosan egy látogató mennyi oldalt tekint meg, mielőtt távozik az áruházból. Ez a szám minél magasabb, annál jobb. Fontos, hogy rávegyük a látogatókat arra, hogy megismerkedjenek az áruházzal, és ezt minél több érdekes tartalom kialakításával tudjuk elérni.

A látogatások átlagos időtartama – Szorosan összefügg az előzővel. Fontos, hogy ez is olyan szempont, amit a Google figyelemmel kísér. Ha egy weboldalon sok időt töltenek a látogatók, azt pozitívan értékeli, és ezért a keresőoptimalizálási eredmények is jobbak lehetnek.

Visszafordulási arány – A végére maradt talán az egyik legfontosabb statisztikai adat. Ez azt mutatja meg, hogy hányan vannak azok, akik a webáruházba érkezést követően szinte azonnal visszatérnek a keresőbe. Ez talán a legrosszabb, ami történhet, mivel ilyenkor arra következtet a Google, hogy az adott keresési kifejezés esetén a felhasználó nem találta meg azt, amit keresett az áruházban, ezért az adott találat nem elég releváns, nem fog jobb pozícióba kerülni. Ilyen esetekben tehát arra kell törekedni, hogy minden lehetséges eszközzel az áruházban tartsuk a látogatókat, és csökkentsük a visszafordulási arányt.

 

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo