Így lehet hatékony az online térben

2014. május 12. hétfő - 13:30 / kfarkas
  •    

Jelentősen nőtt az online reklámra fordított pénzek mennyisége a válság éveiben, a tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a vállalatok nem hatékonyan használják a virtuális teret. A háttérben még mindig a tudás hiánya áll, ugyanakkor egyre több vállalkozó kezdi megérteni, mit nyújthat cégének az online világ.

Egyre többet és többet költünk a virtuális térben való megjelenésre – Kép: SXC

Hatalmasat nőtt az online reklámok piaca a válság kitörése óta: tavaly az erre fordított pénzek összege meghaladta a 41 milliárd forintot (41,17 milliárd), csaknem 20 százalékkal meghaladva a 2012-es 35,6 milliárdot, míg 2007-ben a 15 milliárdot is alig érte el. Mindeközben a teljes reklámtorta mérete egyre csökkent: a teljes reklámtorta tavaly mintegy 3 milliárd forinttal zsugorodott, ezen belül a televíziós hirdetésekre összesen 45,6 milliárd forintot költöttek a a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének felmérése szerint. (Egyre több értékesítési csatorna egyszerűen kiesik az értékesítési láncból.)

„A válság is közrejátszott abban, hogy a cégek – mérettől függetlenül – mindinkább az online felületekre helyezik át a reklámköltéseiket, mivel még mindig él az a hit, hogy az online lényegesen olcsóbb, mint a „hagyományos” reklámfelületek. Azonban az is fontos szerepet játszik, hogy a vállalatok is rádöbbentek, hogy az online reklám tökéletesen mérhető és követhető, így hatékonyabb marketing taktika dolgozható ki” – mondta az adatokat elemezve a Piac & Profitnak Gombos Zsolt, Facebook szakértő, az Online Marketing Akadémia alapítója és trénere.

Csak öntik a cégek a pénzt online-ba

A szakértő szerint viszont a cégek jelentős része még mindig egyáltalán nem, vagy nem hatékonyan használja az online felületeket. Az Ipsos által korábban, a „Neten a Cégem” program keretében készített kutatásból kiderül, hogy Magyarországon a mikro- és kisvállalkozásoknak kevesebb, mint fele rendelkezik saját honlappal, sőt, az interneten eddig jelen nem lévők 63 százaléka még soha nem is gondolkodott el vállalkozásának virtuális megjelenítésén.

Hogyan lehet a márkánk a fogyasztó legjobb barátja?
Kissé bizarrnak hangzik, ha egy felnőtt nő barátjának tekinti a diétás kóláját, ám a valóságban a márkahűség valóban így működik. Igazi márkahűséget kiépíteni nem könnyű feladat, de mindenképpen megéri, hiszen a vásárlók könnyedén átállhatnak egy másik termékre, ha nincs érzelmi kötelék, ami miatt ragaszkodnának.

Nem sokkal jelentősebb a már honlappal rendelkezők online aktivitása sem, hiszen ezen cégek majdnem fele egyáltalán nem hirdeti tevékenységét, 11 százalékuk pedig csak offline reklámozási megoldásokat választ. A jelenség fő oka, hogy ezek a cégek – elsősorban kellő információk és tapasztalatok hiányában – nem bíznak az online jelenlét üzleti erejében. Számos kisebb vállalkozás úgy véli, hogy szaktudás- és kapacitáshiány miatt önállóan nehezen tudná felépíteni saját weboldalát, vagy lenne képes azt hatékonyan üzemeltetni, illetve tévhiteik vannak az online jelenlét költségvonzatairól is.

A szakértő szerint ugyanakkor az elmúlt években a kiéleződő verseny a fogyasztókért egyre több céget kényszerít rá a változtatásra. „Senki sem ülhet a babérjain, bármikor megjelenhet egy új cég és pillanatok alatt lekörözheti a régi, biztosnak hitt ügyfélkörrel rendelkező vállalkozásokat, egyszerűen azért, mert jobb a kommunikációja” – hangsúlyozta. „Még azoknak a cégeknek is, amik rendelkeznek céges weboldallal, túlnyomórész statikus, a termékeit részben bemutató, un. prospektus honlapja van, ami jelentősen hátráltatja a fejlődésüket” – vélte Gombos Zsolt. Márpedig az elmúlt években megnőtt az ügyfelekkel folytatott kommunikáció és a content marketing (tartalommarketing) szerepe. „Egy céges blog, a folyamatos kommunikáció a közösségi oldalakon, és az adatbázis építés ma már elengedhetetlen a hatékony online jelenléthez, de a vállalatoknak sokszor még a legalapvetőbb elvárásokat sem sikerül megugraniuk” – hangsúlyozta a szakember.

Hogyan kommunikálhatunk hatékonyan?

Minden online céges marketing sarokpontja ugyanis a megfelelő céges weboldal. „Az elsődleges követelmény ezzel szemben, hogy minden platformról elérhető legyen, tehát mobilról éppúgy, mint laptopról, vagy tabletről. Sok cég éppen ilyen hibát vét: mobilon hirdet, de az ügyfél, mikor látja a hirdetését, nem tudja az okostelefonjáról megnyitni az oldalt. Így máris kidobott pénz lesz a hirdetésre fordított összeg” – mondta Gombos. (Itt összeszedtük, hogy kinek és miért jó a mobilra optimalizált weboldal.)

6 ok, amiért minden kisvállalkozásnak kell egy blog
A legtöbb magyar kisvállalkozás csak minimálisan van jelen az online világban, pedig az számos olcsó megjelenési lehetőséget kínál. Az online marketing eszközök közül is az egyik leghatékonyabb – és legolcsóbb – a céges blog, hat okot is adunk, hogy miért kötelező minden kisvállalkozásnak vezetni egyet.

A céges weboldalakkal kapcsolatban felmerülő következő hiba, hogy a tartalmuk egyszerűen nem érdekes. „Itt a 90-10-es szabályt kell alkalmazni, azaz kilencven százalékban legyen érdekes, tíz százalékban eladásösztönző a tartalom. Nem kell valami nagy ördöngösségre gondolni: a legtöbb cégvezető tisztában van azzal, hogy az ügyfélkörét milyen témák érdeklik, ezekből kell válogatni. Egy barkácsgépeket árusító vállalat például megoszthat barkácstippeket és így tovább” – hangsúlyozta a marketing szakember. Erre kiváló eszköz lehet egy céges blog, ami egyben arra is szolgálhat, hogy emberi arcot adjon a cégnek. Ez itthon nem divat, a cégek inkább személytelenek, pedig a vásárlók szeretik tudni, hogy kitől is vásároltak. A bizalomépítésben nagy szerepe van, ha egy arcot tudnak kötni egy vállalathoz. „A cégvezetők vállalják fel a saját arcukat, így sokkal közvetlenebbé válik a kommunikáció” – javasolta Gombos.

Ráadásul nem elég egyszer elérni a látogatót. „Ahhoz, hogy a látogatás konverzióvá váljék, azaz az érdeklődő az ügyfelünkké váljon, több impulzusra is szüksége van. Ezért ha ellátogatott a weboldalunkra, fontos, hogy feliratkozhasson a hírlevélre. Ezenkívül a vásárló után nyúlhatunk az Adwords és más remarketing megoldások segítségével is. ne hanyagoljuk el a közösségi oldalakat sem, ám jó tudnunk, hogy ezeken a médiumokon az érdekes tartalom terjed, nem az értékes.

Betelt az internet?
Az elmúlt években robbanásszerűen fejlődött az internetes kereskedelem Magyarországon és a világban is, de szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a webshopok aranykorának lassan vége szakad. Ám ez nem jelenti azt, hogy az online felület nem marad fontos csatorna az értékesítésben. Sőt!
Info & tech
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor