Bezárja üzleteit a Marks & Spencer

A Marks & Spencer a mai napon bejelentette, hogy párbeszédet kezdeményez munkavállalóival hat saját tulajdonú magyarországi üzletének bezárására vonatkozó javaslataival kapcsolatban. A javaslatokat a Marks & Spencer azután dolgozta ki, hogy az üzleti érdekeltségei aktuális állapotának és az eredményességének pontos felmérése érdekében átfogó vizsgálatnak vetette alá 466 saját tulajdonú nemzetközi üzletét.

Kép: Flickr

A vizsgálat a cégcsoport nemzetközi piacainak teljesítményére és a bennük rejlő lehetőségekre terjedt ki. A felmérés megmutatta, hogy a Marks & Spencer nemzetközi érdekeltségei két részre oszlanak: saját tulajdonban álló részre, amely számos piacon veszteséget termel, és nyereséges franchise modellre, amely a tavalyi évben 87 millió angol font nyereséget termelt.   Tavaly a csoport saját tulajdonú üzletei tíz országban összesen 45 millió angol font bevétel mellett 171 millió angol font veszteséget termeltek, továbbá néhány piac ezek közül az utóbbi öt évben folyamatosan veszteséges. A cégcsoport vizsgálata kimutatta, hogy ennek számos oka van: többek között a saját tulajdonú üzletportfólió elaprózottsága és a méretgazdaságosság hiánya. Emellett ezeken a piacokon korlátozott a jövőbeli növekedés lehetősége is.

A Marks & Spencer az említett 53 piacon működő tíz saját tulajdonú üzlete mindegyikének a bezárását javasolja, beleértve tíz Kínában és hét Franciaországban, valamint Észtországban, Litvániában, Lengyelországban, Szlovákiában, Romániában, Hollandiában, Belgiumban és Magyarországon található üzleteit. Legutóbb a Baumax vonult ki Magyarországról, akkor a vasárnapi zárvatartás miatt.

A cégcsoport a javaslatokkal kapcsolatban egyeztetésbe kezdett 129 magyarországi munkatársával. A Marks & Spencer teljes mértékben elkötelezett a Magyarországon hatályban lévő valamennyi foglalkoztatási jogszabály betartása iránt. Ide tartozik az európai üzemi tanáccsal és az munkavállalókkal folytatott előzetes egyeztetés a munkaszerződésükkel kapcsolatos megbeszélések megkezdése előtt.

Franchise = automatizált siker?
Sokan azért döntenek franchise vállalkozás indítása mellett, mert abban bíznak, a bevált marketing és know-how miatt biztosra vehetik a sikeres üzletet. A dolog azonban sajnos ennyire azért nem egyszerű.
Jonathan Glenister, a Marks & Spencer Európáért, Kínáért és Indiáért felelős regionális igazgatója elmondta: „A ma bejelentett javaslataink nemzetközi érdekeltségeink átfogó vizsgálata alapján születtek, beleértve a magyar piaci teljesítményünk és lehetőségeink részletes értékelését. A vizsgálatunk megmutatta, hogy az elmúlt három évben Magyarországon folyamatosan küzdöttünk a befektetésünk megtérüléséért, és nem folytathatjuk tovább a magyarországi kereskedelmet. Soha nem könnyű olyan változtatásokat javasolni, amelyek hatással vannak a munkatársainkra. Most párbeszédet kezdünk a magyarországi munkatársakkal, és figyelmesen meghallgatjuk a javaslatainkkal kapcsolatos visszajelzéseiket.”

A jövőre nézve a Marks & Spencer azt javasolja, hogy kevesebb százszázalékos tulajdonban lévő üzlettel működjünk tovább, és fektessünk nagyobb hangsúlyt a közös vállalkozásokra és a franchise-társulásokra.  A helyi piacokról, az ügyfelektől kapott visszajelzések alapján a Marks & Spencer fenntarthatóbb nemzetközi üzleti vállalkozást kíván létrehozni azáltal, hogy az ügyfélélmény javítását és a nyereségesség elősegítését állítja a középpontba.

A Marks & Spencer 268 országban 34 franchise üzlettel rendelkezik, továbbá közös vállalakozásokkal Görögországban és Indiában. Ezeken a piacokon partnereinkkel együttműködve segítjük méretgazdaságosságuk, infrastruktúrájuk és helyi szakértelembázisuk jobb kihasználását. A Marks & Spencer emellett tovább folytatja élelmiszerfranchise-üzletágának fejlesztését Franciaországban, ahol könnyen elérhető helyeken kereslet van az általa szolgáltatott minőségre és innovatív termékekre.

Így működik a sikeres franchise
Újabbnál újabb sikersztorik, rohamosan bővülő hálózatok hívják fel az üzleti szektor figyelmét a franchise-ra mint követni érdemes üzleti modellre. A sikerhez azonban fontos tisztán látni a franchise üzleti modell legfontosabb jellemzőit, az elvárásokat és előnyöket. Minderről Mandel Katalin a Magyar Franchise Szövetség főtitkára beszélt a Piac&Profit KKV-Akadémiáján.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo