Csábító modell, de nem mindenkinek mentőöv

A franchise szó hallatán a legtöbb vállalkozó előtt a népszerű péksütemények vagy az országszerte gombamód szaporodó gyorsétterem-láncok példája lebeg. Csábító vállalkozási modell lehet sok kisvállalat számára, hiszen látszólag kockázatmentes. A siker mégsem száz százalék.

Kép:PP

Magyarországon az emberek szeretik a brandeket, az ismert üzleteket. Valószínűleg ez az oka annak, hogy az európai átlagot meghaladja a hazai franchise-hálózatok száma, amelyek közül több még a válság első éveiben is dinamikusan nőtt. A franchise-rendszerben működő vállalkozások túlélési rátája ma is magasabb, mint a hagyományos modellt követő cégeké. Nézve a sikeres vállalkozásokat, könnyen tekinthetünk egyfajta mentőövként a franchise-ra, ám a belépőnek is komoly kockázatokkal járhat a csatlakozás a nem lebecsülendő előnyök mellett. – A franchise sem csodapirula, annak ellenére, hogy óriási előnyt jelenthet egy bejáratott márkához csatlakozni – szögezi le Szabó Tibor, a Profit Franchise Kft. ügyvezető igazgatója.

Előnyök és hátrányok

Előnyök

  • Egy már bizonyítottan működő koncepció átvételével jelentősen csökkenthetjük az új vállalkozás indításának kockázatát.
  • Egy már bevezetett márkanevet használhatunk anélkül, hogy annak felépítésére magunknak kellene áldoznunk, ráadásul a központi marketingre is számíthatunk.
  • Segítséget kaphatunk az üzlet beindításához a rendszer gazdájától.
  • Egy nagyobb hálózat részeként kedvezőbb vásárlási, beszerzési feltételekben bízhatunk.
  • Folyamatos az innováció, a termékfejlesztés anélkül, hogy arról magunknak kellene gondoskodnunk.
Hátrányok
  • Fel kell készülni a különböző díjak (belépési, royalty, marketing) jelentette kötelezettségekre.
  • A szabályokat szigorúan követni kell.
  • Le kell mondanunk a teljes vállalkozói szabadságunkról, adott esetben akár saját kiváló ötleteink megvalósításáról.
  • A hálózat más tagjainak esetleg nem megfelelő működése kihat ránk is.
  • Lassú innováció, bár ez az átadótól függ. Vannak rendkívül innovatív hálózatok is.
Önmagában az a tény, hogy a franchise-átadó az egész üzletvezetéshez szükséges eszközrendszert rendelkezésre bocsátja – marketinget, képzést, védjegyet, előnyös beszerzési és finanszírozási feltételeket, illetve olyan szakmai és üzleti tudást, amely a gyakorlatban már bizonyított – roppant előnyös lehet egy kisvállalkozásnak. Szintén komoly üzleti haszonnal jár a piacvédelem, amelyet a franchise átadója nyújt. Garantálja, hogy a belépő területén – egy városban, illetve egy régióban – a hálózat más partnere nem kereskedhet vagy állíthat elő az övéhez hasonló terméket. Pénztárcakímélő a közös marketing is, hiszen a kisvállalkozás – különösen egy induló cég – marketingbüdzséje szűk, abból nehezen futná a drága, ám hatékony marketingeszközök megvásárlására. – Nem lehet azonban eléggé hangsúlyozni, hogy a védjegy átadója szabja meg a határokat is – mutat rá az érem másik felére az üzletember. A belépő megkapja a működési kézikönyvet, amely összefoglalja az alkalmazandó módszereket, szabályokat, megkapja a szükséges képzést, és a franchise átadója ezután rendszeresen ellenőrzi, hogy a belépő betartja-e a szabályokat.

Szabó Tibor szerint ez a piac nem azoknak való, akik újítani szeretnének, bár a belépőnek van lehetősége arra, hogy ötletét eljuttassa a franchise-átadóhoz, és keresztülküzdje magát a hosszadalmas eljáráson. Ezután viszont az ötlete minden átvevő partnert gazdagítani fog.

Tévhitként él az is, hogy a franchise viszonylag olcsón megúszható. Az egyszeri belépési díjak százezer forinttól akár százmillió forintig terjedhetnek. (Az utóbbi szám inkább országos vagy regionális master franchise-jogok tekintetében jellemző.) A belépési díj mellett havidíjat is fizetnie kell a belépőnek, ami lehet fix összeg vagy a forgalom meghatározott százaléka. Ez a brand kezelésének, a folyamatos képzésnek, szakmai támogatásnak, illetve a közös marketingnek az ára. A franchise-tól függően az üzlethelyiség ki-, illetve átalakítása is költségigényes lehet.

Jó tanácsok belépőknek
  • Ne higgyünk el mindent! Tájékozódjunk független forrásokból is a megvásárolni kívánt franchise-ról!
  • Alaposan nézzük át a szerződést: ha a szövegezés túl homályos, vagy nincs részletekbe menően kibontva, az nem jelent jót!
  • Számoljuk ki alaposan a belépésünk költségeit, ne feledjük el a havidíjat és az egyéb költségeket sem a kalkuláció készítésekor!
  • Vegyük figyelembe, hogy a franchise működtetése nem jár kevesebb munkával, mint a hagyományos vállalkozás üzemeltetése!
– Mindenképp mérlegelni kell, hogy a franchise-ból eredő előnyök egyensúlyban vannak-e az azokért fizetett pluszköltség mértékével – mondja a szakértő, aki szerint a legtöbben – nem csak a franchise-szegmensben – nem veszik figyelembe azt az egyszerű tényt, hogy a vállalkozásnak szüksége van egy-két évre, amíg megfelelően felfut az üzlete. Aki az erre az időszakra elegendő tőkével nem rendelkezik, akár bele se fogjon.

A közös brandhez való tartozásnak is lehetnek hátrányai. – Gyorsétterem-hálózat esetén például a vásárlók az adott étteremben szerzett tapasztalatok alapján nemcsak azt az egy éttermet, hanem az egész hálózatot – és ezáltal a hozzá tartozó összes éttermet – megítélik így vagy úgy. Egy hálózat magyarországi éttermének nem sok köze van a kanadai taghoz, az egyikről kialakult kép mégis hatással lehet a másikra is – említette az ügyvezető.

Külön veszélyt jelenthet egy belépő számára, ha a franchise-t a tulajdonosa értékesíti. Ebben az esetben az új tulajdonossal – esetleg új feltételek mellett kell új szerződést kötnie. A kilépés sem egyszerű procedúra. A franchise-szerződések a legtöbb esetben hosszú távra szólnak, idő előtti felbontásuk komoly anyagi hátrányt jelenhet a vállalkozás számára. Különösen igaz ez akkor, ha a franchise-szerződésben nincs külön szabályozva a kilépés feltételrendszere. Évekre elnyúló és igen költséges jogi káosz lehet az eredmény.

Itt olvashat arról, hogy mikor és milyen vállalkozások esetében érdemes franchise hálózat létrehozásában gondolkodni!

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo