Csak tavaszi fáradtság, vagy a kiégés veszélye fenyeget?

2013. május 12. vasárnap - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Ha munkánk során gyakran foglalkozunk emberekkel akár vezetőként, akár beosztottként, számolnunk kell a kiégés, vagyis a burnout veszélyével. De hogy ismerjük fel?

Kép: Pixabay

Mit jelent ez a titokzatos jelenség, a burnout? A kedvezőtlen stresszhatások és fokozott szellemi megterhelés esetén a szervezet könnyedén kimerítheti vésztartalékait, és fizikai-érzelmi-mentális kimerülés, vagyis burnout jelentkezhet.

A kiégés szakszóval leírt pszichés állapot lassan üzleti fogalommá válik. A fogalmát megalkotó Herbert J. Freudenberger pszichoanalitikus meghatározása szerint a kiégésszindróma a tartós érzelmi megterhelés (stressz) nyomán fellépő fizikai, emocionális, mentális kimerülés, amely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, a célok elvesztésével jár, s amelyet a saját személlyel, munkával, illetve másokkal szembeni negatív beállítódás jellemez.

A burnout 3 fázisa

Az egyszerű kimerültséggel szemben, ahol a fáradtság és levertség fokozatosan nő, a burnout különböző fázisait eltérő tünetek kísérik.

Öndiagnózis és vállalati segítség
A kiégés egyértelmű hátrányt okoz a kiégett dolgozót alkalmazó cégnek is. A kiégett dolgozó a körülötte lévőkre is negatív hatással van. Fokozott veszélyt jelent, ha a csapatában domináns szerepet tölt be, ha kis létszámú csapatban dolgozik, vagy ha a vállalat szempontjából kritikus fontosságú munkakört tölt be.
A kiégés elleni leghatékonyabb védekezés az önismeret növelése. Ennek segítségével csökkenthetők a rizikófaktorok, tudatosan alakítható az énkép és a magunkkal szembeni elvárások. Emellett ez segít felismerni a túlterheltség jeleit is.
A szakemberek szerint a leküzdés egyik fontos eszköze a sport, amely – mivel fiziológiailag a stresszre adott normális válasznak, a menekülésnek felel meg – alkalmas a levezetésre. Antidepresszánsok helyett mindenképpen a lélek ápolását javasolják. Az ezzel foglalkozó szakpszichológusok egy-egy szálat keresnek a mindennapokban, amelynek megváltoztatásával már jelentősen javulhat a helyzet anélkül, hogy a teljes egzisztenciális és szociális környezetet meg kellene változtatni.

1. fázis: aktivitás

A kiégés első szakaszában még ugyanolyan hatásfokon tudunk dolgozni, sőt kifejezetten aktívak vagyunk, de a lelki egyensúly már meginog. Ha elégedetlenek vagyunk a munkahelyünkkel, nem érezzük, hogy kiteljesednénk, fejlődnénk, érdemes elkezdeni a burnout megelőzését. A kiégést nagyon nehéz önállóan észrevenni az első fázisban, hiszen amíg a teljesítőképességgel nincs gond, nem is feltételezzük, hogy többről lehet szó, mint fáradtságról.

2. fázis: teljesítménycsökkenés

Ha nem sikerül megelőznünk a bajt, könnyen eljut a következő lépésig. Ekkor már érezzük a teljesítőképesség csökkenését, és a rossz közérzet egyre gyakoribb kísérője lesz a mindennapoknak. Sokan ilyenkor csak még keményebben dolgoznak, hogy behozzák lemaradásukat, így még jobban kifáradnak és kiégnek.

3. fázis: kiüresedés

A harmadik fázisban odáig fajul a helyzet, hogy a teljesítmény a nullával lesz egyenlő, a szociális kontaktusok számához hasonlóan. A kiégett ember elszigetelődik, és könnyen depresszióba esik. A betegek elvesztik életkedvüket, a passzivitás jellemzi napjaikat. Ekkor fennáll a veszélye a különböző függőségek kialakulásának, és sajnos, súlyos esetben akár az öngyilkosságnak is.

A kiégéssel szembeni küzdelemben a legfontosabb a megelőzés szerepe. Ha pontosan tudjuk, miért alakulhat ki a burnout, és hogyan ismerhetjük fel, már jóval előrébb vagyunk.

A következő lépés, hogy képesek legyünk megelőzni a kialakulását.

Kása Béla
Tréningkönyvek
http://www.z-press.hu/

Cégvezetés & irányítás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor