Családi cégek: a második generáció az élre tör

2011. június 01. szerda - 20:20 / piacprofit.hu
  •    

Jó ötlete jóval többeknek van, mint tudása, képessége vagy lehetősége azok megvalósítására, illetve menedzselésére - hangzott el a Magyar Spin-off és Start-up Egyesület mai konferenciáján. Ezért nélkülözhetetlen, hogy a befektetők és a technológiai szakemberek egymásra találjanak és együttműködjenek, és ezért nélkülözhetetlen az innovációmenedzsment, az ötletek termékbe, szolgáltatásba, vállalkozásba fordításának szakmája is. „Az efféle kapcsolatok kialakításában a fiatalabb generáció már élen jár, az ő számukra az innováció és az innovációmenedzsment már alapvető igény, ez látszik egyesületünk tagjainál is" - mondta el előadásában Kürti Tamás, a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) alelnöke.

Jól látszik a párbeszéd hiánya az üzletemberek és a technológiai szakemberek között. Nem találnak egymásra, hiszen a technológusok nem ismerik az üzleti életet, míg a befektetők nehezen találják meg az igazán életképes, potenciális ötleteket és az ezekhez tartozó szakértői csapatot, valamint kidolgozott üzleti tervet. „Emiatt Magyarországon kifejezetten rossz az induló start-up, spin-off vállalkozások életben maradási aránya – egyebek mellett ezen arány javítása érdekében jött létre a Magyar Spin-off és Start-up Egyesület, illetve annak Planéta konferenciája üzleti terv író programja, amely amellett hogy párbeszédet teremt az érdekelt felek között, komoly szaktudást is biztosít a kutatók és a vállalkozások számára, emellett a potenciális befektetőkkel is összehozza azokat." – magyarázza Darvas Gergely, Magyar Spin-off és Start-up Egyesület alelnöke.

A kezdeményezéshez az FBN-H elkötelezettsége okán csatlakozott, hiszen második generációs tagozata már "örökölte" igényességét innovációval, és a folyamatos fejlesztésekkel kapcsolatban, miközben azt is saját bőrén tapasztalja, a fejlesztéseknek milyen vonzata van a befektetések oldalán, és hogy ma már az innovációmenedzsment szaktudás nélkülözhetetlen. Kürti Tamás, a konferencián tartott előadásában elmondta: „Személyes kötődésem mellett – a Kürt életében én voltam az a második generációs vezető, aki a projektek mentén zajló fejlesztésekből eljutatta a céget a tervezett kutatás-fejlesztésig – az egyesület alelnökeként is kifejezetten fontosnak tartom a probléma részletes feltárását, hiszen a családi vállalatok, és kifejezetten atechnológiai innováción alapuló cégek esetén a generációváltáshoz temérdek stratégiai innovációs lehetőségek is kapcsolódik."

„Egy családi vállalkozás számára egyébként is nehézségeket okozhat maga a generációváltási folyamat lebonyolítása, hiszen Magyarországon az ehhez kapcsolódó tapasztalat hiányos. Az pedig egy külön kérdés, hogy azok a cégek, amelyek az innováción alapú vállalkozásukat viszik tovább, hogyan tudják a menedzsment és a tulajdonosi folytonosság mellett az innovációs képesség folytonosságát is fenntartani. A generációváltó vállalkozások 2/3-a elbukik a vezető és tulajdonos váltás, vagy annak hiánya során.

Ugyanakkor vannak, akik képesek vállalattá építeni a vállalkozásukat, és vannak olyanok, akikből vállalkozó család lesz." – magyarázza Kürti Tamás. „A két egyesület együttműködése ezért is nélkülözhetetlen." – teszi hozzá.

A megoldáskeresés jegyében az FBN-H a közelmúltban stratégiai együttműködést között a Magyar Spin-off és Start-up egyesülettel, valamint a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségével is. (FIVOSZ).

Start-up vagy pon off?
Start-up az olyan induló tudás intenzív vállalkozás, amely kis tőke- és munkabefektetéssel is gyors növekedést produkál. Ilyen cégeknél a befektetői kockázat viszonylag nagy lehet, de a megtérülési ráta is. A start-upok beindulását gyakran kockázatitőke-befektetők vagy üzleti angyalok segítik üzletrész vásárlásával.
A klasszikus spin-off egyetemi vagy közfinanszírozású (non-profit) kutatóhely fejlesztési eredményeinek piaci hasznosítására létrehozott vállalkozás. Az ily módon "kipörgő" spin-off vállalkozásban érdekeltek az egyetem vagy kutatóintézet kutatói és általában egy külső menedzsment, amely az új termékre vagy eljárásra alapuló céget működteti. Emellett léteznek vállalatok (esetleg azok alkalmazottai) által új kutatási irányok illetve fejlesztési eredmények piacra vitelére alapított spin-off cégek is.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor