Drasztikus változás a vámszabályban: az fizet, akitől elsőként le lehet vonni

Az új vámtörvény zömében eljárási szabályokat tartalmaz új elemként, ezért gazdálkodói oldalról sokan hajlamosak a változások felett átsiklani. Egy ponton azonban drasztikus változás következett be és ez a vámteher egyetemleges megfizetésére vonatkozó szabályozás – hívja fel a figyelmet az RSM Blog.

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Az új nemzeti vámtörvény szabályai szerint a jövőben a cél szentesíti az eszközt alapon, ha a vámhatóság több gazdálkodótól is követelhet egy vámterhet, akkor az a társaság fog előtérbe kerülni a hatóság előtt, aki fizetni tud.

Hátrányos változás

A vámjogszabályok rendelkezései szerint, a vámteher (vám, import áfa) megfizetésére egy vámeljárás során több személyt (természetes és jogi) is, kötelezni lehet. Alapvetően a vámteher megfizetésére kötelezhetőnek tekintjük azt, aki az árut importálta, de előállhat olyan helyzet, hogy az importőrön kívüli személyek is fizetésre kötelezhetővé válnak az eljárás során - hívta fel a figyelmet Dr. Falcsik István, az RSM Hungary vám-, jövedéki és termékdíj tanácsadás üzletágának vezetője legfrissebb blogbejegyzésében.

Kép: Pixabay

A gyakorlatban a vámszolgáltatást nyújtó vámügynökségek vagy szállítmányozók/fuvarozók vannak fokozottan kitéve annak, hogy az importőr helyett vagy mellett, a hatóság fizetésre kötelezheti Őket. Az egyetemlegesség alkalmazása a gyakorlatban azt eredményezi, hogy az esetek döntő többségében a több egyetemleges adós közül az teljesít fizetést, vagy attól inkasszálják le az összeget, aki fizetőképes.

Nehéz tovább hárítani

A vámtörvény új szabályozásával és annak hatóság általi értelmezésével a továbbhárítás esélyei jelentős mértékben csökkentek, gyakran lehetetlenné váltak.

A 2018. január elsejével életbelépő vámtörvény ugyanis nem teszi kötelezővé a vámhatóság számára, hogy minden potenciális egyetemleges adóst felkutasson és vele szemben is kiszabja a közterhet egyetemlegesen és egyidejűleg. A jogszabály megjelenésével maradtak még kérdések ezen a területen, azonban ezt is eloszlatta a vámhatóság, a napokban kiadott felhívásával, mely szerint „…a vámhatóság az egyetemlegesen keletkezett vámtartozást bármely adós felé közölheti, kötöttség és egyidejű kötelezés nélkül…”.

A szabályozás és annak értelmezése a korábbi szabályozáshoz képest 360 fokos fordulatot jelent, és azokat a gazdálkodókat, akik érintettek lehetnek a vámtartozás egyetemleges fizetésében, kiszolgáltatott helyzetbe hozza.

Hibás a vámjogszabály szűkítő értelmezése

A NAV ide vonatkozó felhívásából az állapítható meg, hogy a vámhatóságnak egy vámigazgatási eljárásban nincs arra vonatkozóan jogszabályból eredő „kötöttsége...”, hogy olyan mértékben tisztázza a tényállást, hogy az kiterjedjen a vámteher megfizetésére kötelezhető összes adós felkutatására és velük szemben a vámteher kiszabására.

Összegezve a rendelkezést azt lehet megállapítani, hogy

a vámhatóság arra fogja kiszabni a lehetséges jelöltek közül a vámterhet, aki fizetni tud, vagy másként fogalmazva, aki a fennmaradása érdekében fizetni fog.
Túl azon, hogy álláspontom szerint méltánytalan és a hatóság vámbeszedő hatósági feladatainak tartalmával ellentétes gyakorlat kialakításáról van szó, felmerül továbbá az a kérdés is, hogy ez az értelmezés mennyiben felel meg az EU vámkódex rendelkezéseinek.
A vámfizetést is meg lehet úszni, ha tudjuk hogyan
Létezik olyan módszer a fizetendő vámok lecsökkentésére, vagy akár teljes eltörlésére is, amely a cégek versenyképességét hivatott javítani. Az Európai Bizottság jóváhagyása alapján meghatározott esetekben a cégek felmentést kaphatnak a 10-15 százalékra rúgó vámtétel alól. A bűvös szavak: a vámfelfüggesztés és a vámkontingens.
Álláspontom szerint a vámhatóságnak nem csak az a feladata, hogy minden eszközzel szedje be a közterhet, hanem az is, hogy eszközrendszerével mindent megtegyen azért, hogy a gazdálkodó a jogszabályok által adott környezetben, kiszámíthatóan, hatékonyan, a jogait minden esetben érvényesíthetően, megfelelően tudjon működni. Lehet, hogy furcsán hangzik, de megítélésem szerint a hatósági jogalkalmazás részét kell hogy képezze az is, hogy a hatóság mindennapi tevékenységével előmozdítsa a gazdálkodók jogszerű igényérvényesítését, egymás közötti kapcsolatuk rendezését.

Nem teheti nehezebbé és semmiképpen sem akadályozhatja meg egy hatósági jogalkalmazási gyakorlat azt, hogy a jogszabály által egyetemlegesen megállapítható köztartozást később a fizetést teljesítő ne tudja továbbhárítani, vagy ennek az igénynek az érvényesítése terhesebbé váljon gazdálkodói oldalon.

Véleményvezér

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.
Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat

Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat 

Nem tetszik a spanyoloknak, hogy azt sem lehet tudni, ki fia borja akarja megvenni egyik legnagyobb járműgyártójukat.
Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében

Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében 

Kettészakított társadalom, gyenge demokratikus intézményrendszer.
Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz

Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz 

Nem olcsó a repülés Amerikába.
Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében

Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében 

A régiós versenytársak elhúztak a csúcstechnológiákban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo