Dumaadó: nem halunk bele?

2012. augusztus 27. hétfő - 18:56 / Sebők Orsolya
  •    

Elsősorban a mobiltelefonálás költségeinek növekedésére számíthatnak a vállalkozások a most bevezetett telefonadó miatt. Mivel számukra a mobilitás és az azonnali reagálásra való képesség a verseny része, nem valószínű, hogy emiatt zsugorodni fog a mobilforgalom. Különösen, hogy a válság hatására már rég racionalizálták telefonálási szokásaikat. Az viszont elképzelhető, hogy a szolgáltatók eltérő üzletpolitikájának következtében megéri átszerződni. Az elkövetkező hónapokban érdemes figyelni az ajánlatokat.

 

Kép:PP/FényesGábor
Kép:PP/FényesGábor

Lapunk szerette volna, ha a mobilszolgáltatók hivatalos közleményeiken túl további részleteket is elmondanak a távközlési adóval kapcsolatos árpolitikájukról, de megkeresésünket egybehangzóan mindhárom cég elutasította, mondván: a témában egyelőre a kiadott sajtóközleményeken kívül nem kívánnak megszólalni.

Az új adó a kormányzat állítása szerint a szolgáltatókat terheli, a lakosságnak és a vállalkozásoknak nem jelent majd pluszterhet. Az éles versenyre hivatkoztak a döntéshozók, amiért a cégek nem fogják tudni áthárítani ügyfeleikre a megnövekedett költségeiket. A három nagy mobilszolgáltató közül azonban eddig egyedül a T-mobil nem nyilatkozott arról, hogy magára vállalja-e az adó jelentette többletterheket, vagy sem. A Telenor már májusban bejelentette, hogy a telefonadó miatt módosítja csomagjait július 16-ától, majd a Vodafone is közzétette új árazását, amelyről SMS-ben tájékoztatta előfizetőit.

Rosszul járnak a kis cégek

Egyik szolgáltató sem hárítja át az új adót teljes mértékben ügyfeleire, de az üzleti csomagok árát mindkét cég fix összeggel emelte annak ellenére, hogy az adót a társaságok a lebeszélt percek után fizetik be. Ám a forgalomarányos díjnövekedés valószínűleg a mobilhasználat visszaeséséhez vezetne.

Fogynak a mobilosok
17 ezerrel kevesebben mobiloztak májusban, mint egy hónappal ezelőtt. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jelentése szerint 10,956 millióan generáltuk az összes forgalmat, és a hívásfogadásra alkalmas kártyák száma alapján 100 főre 116,1 SIM-kártya jutott. Május végére a teljes ügyfélszám alapján számolva, a T-Mobile részesedése az előző havi 45,50 százalékról 45,69 százalékra nőtt, míg a Vodafone-é 22,89 százalékról 22,83 százalékra, a Telenoré 31,61 százalékról 31,49 százalékra csökkent. A havi díjas előfizetéssel rendelkezők és az előre fizetett kártyások közül az utolsó három hónapban hívást indítók vagy fogadók száma alapján a Vodafone és a T-Mobile piaci részesedése csekély mértékben nőtt, míg a Telenoré valamelyest csökkent. A változás azonban nem jelentős.

A Telenor lakossági számlás ügyfelének tarifacsomagtól függetlenül változatlan marad az előfizetési díja, de a telefonszámla végösszegének kismértékű emelkedésére ő is számíthat. Minden sikeres hívás után – kivéve az eddig is díjmentesként hívható számokat, az adományvonalak hívását, valamint a külföldi partnerhálózatokról kezdeményezett roaminghívásokat – nettó 1,96 forintnyi kapcsolási díjat kell fizetnie. Az SMS-ek ára az adó mértékének megfelelően, lakossági ügyfelek esetében nettó 1,96 forinttal nő, ami bruttó 2,49 forintot jelent.

Az üzleti előfizetők esetében viszont a csomagok is drágulnak, kivéve a mobilinternet díjszabását. A költségnövekedés határozott összegű lesz, és nem a hívások számán vagy hosszán alapul, vagyis elvileg nem fognak versenyhátrányba kerülni azok a cégek, amelyeknél a kommunikáció az üzlet fontos része, és ezért az átlagnál jóval többet beszélnek a munkatársaik. A társaság a publikus üzleti tarifacsomagok havi alapdíját átlagosan nettó 265 forinttal emeli, és az első perc számlázása nem másodperc-, hanem percalapon történik a jövőben. Az SMS-ek ára az üzleti tarifacsomagok esetén nettó 2 forinttal nő. A vállalaton belül korlátlan belföldi beszélgetést tartalmazó csomagok esetén a csomag ezer percre korlátozódik, azaz a munkatársak már csak 16,6 órát beszélhetnek ingyenesen.

A Vodafone is úgy döntött, hogy a havidíjat emeli meg egy fix összeggel, illetve a feltöltőkártyás ügyfeleknél a perc- és SMS-díjak lesznek magasabbak. A társaság megtartotta a nullaforintos csomagokat, és a tarifaváltozás az SMS-eket, valamint a bónuszperceket sem érintette. Július 1-jétől azonban módosította az Általános Szerződési Feltételeket a lakossági és az üzleti előfizetők esetében is, mondván: „az új telefonadó egy újabb súlyos teher, amit a társaság ezúttal már nem tud egyedül vállalni, többek között azért sem, mert a válságadóval ellentétben itt nem ideiglenes adóról van szó".

Így lehet spórolni
A mobilszolgáltatók érvelése ellenére a kormány végül a perc alapú adót szavazta meg, a telefontársaságok viszont SIM-kártyánként fix összeggel emelik az előfizetés díját. Érdemes átgondolni, hogy szükség van-e az összes SIM kártyára a cégen belül.
A néhány fős mikrocégek vagy egyszemélyes vállalkozások alkupozíciói jelentősen javulnak, ha csatlakoznak valamely mobilflottához. Az interneten számos flottát üzemeltető cég ajánlata között tallózhatunk. Ezekhez általában bárki csatlakozhat, és kis cégként is részesülhet a legnagyobbaknak járó kedvezményekből. Hátránya, hogy a flottakezelő rendelkezik az összes telefonszám felett, ő határozza meg az igénybe vehető szolgáltatásokat.
A májusban alapított VOSZ-BESZ beszerzési rendszeréhez csatlakozó kisvállalkozások a Vodafone Magyarország kedvezményes ajánlata révén juthatnak a nagy cégekéhez hasonló kedvezményes tarifacsomagokhoz. A rendszerhez ingyenesen csatlakozhatnak, a kedvezményes ajánlatok igénybevételének egyetlen feltétele a VOSZ-tagság. Modellszámítások szerint a telefonszámlán 10–30 ezer forintot lehet havonta spórolni.

A kisvállalati ügyfelek esetében SIM kártyánként fix kiegészítő havi előfizetési díjat vezet be a társaság, amelynek mértéke tarifacsomagonként más, de havonta nettó 1250 forintnál egyik tarifacsomagnál sem lesz több. Ez azt jelenti, hogy az árváltozás nem haladja meg a kormány által megjelölt maximum felét.

A lakossági előfizetői tarifáknál sávos lesz a havidíjváltozás, azaz arányosan a díjcsomagokban foglalt percek mennyiségét veszi alapul: a csomagokban foglalt percek mennyiségétől függően emelkedik, de egyetlen esetben sem haladja meg a nettó 700 forintot, olvasható a Vodafone közleményében.

Lapunk információi szerint a társaságok üzleti előfizetőik számára küldött konkrét ajánlatai eltérnek a publikus ajánlatoktól. A vállalatok dolgát az sem könnyíti meg, hogy az egyes ajánlatokat igen nehéz összehasonlítani egymással az egyedi megoldások miatt.

Aki lenyeli a pirulát

A Magyar Telekom eddig nem nyilatkozott arról, hogy áthárítja-e az új adót partnereire, mindenesetre a sajtóközleményük szerint a cég a 2012. július-decemberi időszak után megközelítőleg 8 milliárd forint távközlési adót fizet – ez 2 milliárd forinttal kevesebb a 2012. június 4-én elfogadott módosításoknak köszönhetően. 2013-tól – előzetes becsléseik és a jelenlegi törvényszöveg alapján – a fizetendő távközlési adó összege évi 20 milliárd forint körül alakul. Ez jelentősen kisebb összeg, mint a cég által 2011-ben befizetett 27,7 milliárd forint válságadó, így könnyen lehet, hogy a T-Mobile ügyfelei jól járnak. (A Vodafone számára az éves szinten 8-10 milliárd forintos új teher pár milliárd forinttal több, mint az eddigi válságadó.)

Vélemények
Telenor-álláspont: „Az új adó bevezetésével egypercnyi beszélgetés összköltségének már több mint felét az államnak fizetendő díjak, adók és járulékok teszik ki.”
Diego Massidda, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója: „A Vodafone Magyarország az elmúlt hetekben a kormánynak sikertelenül javasolt tarifaváltozási elvet alkalmazza. Megítélésünk szerint a forgalomarányos díj a használat jelentős visszaeséséhez vezet, amely hátrányosan érinti az ügyfeleinket, csökkenti a mi bevételeinket és az általános forgalmi adóból származó állami bevételeket egyaránt.”
Takács Krisztián, a BTel elnök-vezérigazgatója: „ A percdíj alapú adó egyik legfőbb hátránya szolgáltatói oldalon a működési, számlázási és behajtási rendszerek átalakításának költség- és időigényessége; az állam számára pedig a forgalom makroszintű mérséklődéséből következő áfabevétel-kiesés.”

Az elsősorban üzleti ügyfeleket kiszolgáló alternatív vezetékes BTel nagyon határozottan állította, hogy a telefonadóból az ügyfelei semmit nem fognak érezni.
– Az elmúlt években már beépítettük az üzleti modellünkbe a távközlési adót, így ha a most bevezetett telefonadó nem ölt nagyobb nagyságrendet, nincs szükség arra, hogy áthárítsuk annak költségét az ügyfeleinkre. 2012-ben folyamatosan figyelni fogjuk, hogy ez mekkora költségnövekedést jelent a vállalatnak ténylegesen – mondta el lapunknak Takács Krisztián, a Business Telecom Nyrt. (BTel) elnök-vezérigazgatója, hozzátéve: akár a cég versenypozícióját is javíthatja a döntés, amely nem csak idénre szól, amennyiben a távközlési cégeket terhelő különadót 2013-ban valóban kivezetik, és az új adó később sem növekszik. A BTel forgalmát ugyanis kismértékben, de kedvezőtlenebbül érintené az áthárítás, mint az adóteher átvállalása. A cég a beruházási aktivitásából sem vesz vissza emiatt. Továbbra is évente 30-40 új település lefedését, valamint a gerinchálózat fejlesztését tervezi.

Nem tervez áremelést az Invitel a távközlési adó ellenére. A társaság továbbra is a fejlesztésekre koncentrál. A megújulás legfontosabb célja: a lehető legmagasabb szintre emelni az otthoni szórakozás, szórakoztatás élményét, és még korszerűbb szolgáltatásokkal ellátni az üzleti tele- és infokommunikációs piacokat. „Arra törekszünk, hogy olyan szolgáltatásokat adjunk, amelyek ügyfeleink még teljesebb körű kiszolgálását célozzák, kihasználják a modern televíziós, telekommunikációs és informatikai technológiák adta lehetőségeket" – mondta el David McGowan, az Invitel vezérigazgatója azon a múlt heti sajtótájékoztatón, amelyen a társaság bemutatta új szolgáltatásait, egyebek mellett a júliustól elérhető  m3D csatornát, amely térbeli élménnyé teszi a televíziózást.

Nem hat a szokásokra

A telefonadó bevezetése alapjaiban nem változtatja meg a vállalkozások eddig kialakult telefonhasználati szokásait. Az utóbbi egy-két évben a cégek már nem adták vissza vezetékes előfizetésüket a különböző kedvezményes mobilflotta-ajánlatok miatt, ez a hangsúlyváltás korábban lezajlott. A válság pedig arra is felhívta a kis- és középvállalatok figyelmét, hogy jelentős költségeket takaríthatnak meg azzal, ha optimálisan, egymást kiegészítve használják a különböző kommunikációs csatornákat. A vezetékes telefónia a mobilitást nem tudja helyettesíteni, ugyanis bizonyos szolgáltatások – alközpontok, fax – csak ezen keresztül érhetők el.
– Lehet, hogy néhány kisebb cég kénytelen lesz további megszorításokra, de ez nem fog érződni az országos statisztikákban. Ma már luxusból senki nem telefonál, akkor beszél, ha az üzletmenete miatt az fontos – mutat rá Takács Krisztián.

Dr. Vadász György, a Magyar Iparszövetség ügyvezető elnöke szerint a hazai kis- és középvállalatok már nem terhelhetők tovább, így is jelentős versenyhátrányban vannak az Európai Unió más tagállamában vállalkozókhoz képest. Ezt a kört a legapróbb költségnövekedés is súlyosan érintheti, így a távközlési adó is.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor