Elbeszélnek egymás mellett a cégek és a fiatalok?

A munkaadók szerint a cég hírneve, a diákok szerint a versenyképes fizetés a legvonzóbb tényező az ideális munkahely kiválasztásakor. Míg a diákok a nyelvtudást képzelik a leghangsúlyosabb elvárásnak a munkaadók részéről, a cégek inkább a lelkes hozzáállást értékelik a jelentkezők kiválasztásakor.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Eltérések mutatkoznak a munkaadók és a hamarosan a munkaerőpiacra lépő fiatalok elvárásai és igényei között a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) legfrissebb felmérése szerint. Az egyetem az intézmény saját állásbörzéje, a Doors karrierfórum után 20 céget és több mint 250 aktív hallgatót vont be kérdőíves kutatásába, melynek során az első munkahellyel kapcsolatos várakozásokat, valamint az igények és elvárások különbségeit vizsgálták a két csoportban.

Kép:EU

Mi kell a cégnek?

Míg a vállalatok saját bevallása szerint a lelkes hozzáállás a legfontosabb egy pályakezdő munkatárs felvételekor, a diákok úgy vélik, a kiválasztásnál a nyelvtudás a legmeghatározóbb tényező. A munkaadók mindössze 41%-a jelölte meg a felvételi döntés három legfontosabb tényezője között a konkrét szakterület ismeretét, amely a diákok közel 60%-a szerint viszont a cégek legfontosabb elvárásai között szerepel. A hallgatók a diákszervezeti múltat és az önkéntességet az eredmények alapján fontosabbnak tartják (15 és 25%), mint a munkaadók (6 és 12%). A kutatás szerint a munkaadók és a diákok is egyetértenek abban, hogy az egyetemi évek alatt szerzett szakmai tapasztalat komoly előnyt jelent a pályakezdők számára - olvasható a METU közleményében.

Az első állásinterjú

A hallgatók többsége (73%) szerint egy állásinterjún az első benyomás kialakításakor a legfontosabb a magabiztos fellépés. A diákok sokkal fontosabbnak tartják a megjelenést (60%) mint a munkaadók (30%), míg a cég és az adott iparág ismerete egyik fél szerint sem szerepel a legfontosabb tényezők között. A munkaadók szerint az első benyomás legfőbb szempontja a nyitott hozzáállás (82%), míg ez a diákok szerint kevésbé fontos a cégek számára (42%). A diákok csupán harmada tarja fontosnak a testbeszédet, a válaszadó cégek közel fele viszont komoly következtetéseket von le a gesztikulációból az első állásinterjún. A tájékozottság a cégek számára döntő tényező (70%), míg a diákok csupán 40 százaléka szerint fontosak az általános ismeretek az első állásinterjún.

A kultúra hozza a munkaerőt
„Tud úszni? Nem. És ha megfizetem?” Hofi Géza réges-régi poénja tökéletesen ül azzal kapcsolatban is, hogy hogyan lehet megfelelő munkaerőhöz jutni munkaerőhiányos környezetben. A pénz ebben az esetben sem old meg mindent.
Mi alapján választ a pályakezdő?

Arra a kérdésre, hogy a hallgatók mi alapján választanának ki egy adott céget, a versenyképes fizetés (80%), a rugalmas időbeosztás (50%), és a kreatív munkavégzés (40%) lett a három leggyakrabban megjelölt válasz. A cégek ezzel szemben úgy vélik, a pályakezdők számára a legfontosabb tényező a cég hírneve és elismertsége (82%), míg a versenyképes fizetés és a rugalmas időbeosztás holtversenyben (45%) a második helyen áll.

„Kutatásunk is bizonyítja, hogy a diákok hatalmas előnyre tehetnek szert azzal, ha már az egyetemi évek alatt a szakterületükhöz kapcsolódó szakmai tapasztalatot szereznek.” – mondta Major Szilvia, a METU KarrierCentrum igazgatója.

A karriernapok és állásbörzék is komoly lehetőséget jelentenek a diákok és vállalkozások számára egyaránt. A kutatás során a METU fórum kiállítóit és az egyetem hallgatóit arról is megkérdezték, hogy mi befolyásolja a diákokat a standok meglátogatásakor. A válaszadó cégek egyöntetűen úgy vélekednek, hogy elsősorban a stand kialakítása az, ami felkelti a diákok figyelmét egy állásbörzén. A diákok saját bevallásuk szerint azonban leginkább a cég nevének ismertsége miatt látogatnak el egy standhoz, annak kialakítása kevésbé fontos szempont.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo